Stap 2: alles wat er nu is

De tweede stap die we in dit traject aangaan is heel puntsgewijs schetsen wat er nu is. Compleet, volledig, alles zoals het is.
Hoe jouw leven nu is, alles wat leuk en alles wat niet leuk is.
Zonder oordeel en vanuit zoveel mogelijk liefde.

Het is heel logisch als je dit overzicht niet in een keer kunt maken.
Dat is eigenlijk niet eens de bedoeling.
De intentie van deze oefening is vooral je te helpen inzicht en grip te geven.

En soms is dat echt niet leuk en heel erg confronterend.
Maar pas wanneer we echt alles zien zoals het nu is, kunnen we echt vooruit.

Alles wat we onderdrukken of proberen te verstoppen werkt als een anker in ons systeem.

Wat je mag gaan doen is twee afzonderlijke lijstjes maken.
Het ene lijstje gaat over alles wat je leuk en fijn vindt in dit leven.
Alles wat je rust geeft en gelukkig maakt.

Het tweede lijstje gaat over alles wat je niet leuk vindt, alles wat je spanning en onrust bezorgt.
Alles wat je pijn doet, wat je zou willen veranderen.
Dat mag dus gaan over minder leuke eigenschappen van jezelf, dingen die je voelt, maar het mag ook gaan over praktische dingen gaan.

Natuurlijk heb ik weer een template voor je gemaakt die je kunt downloaden en invullen, maar je mag deze lijstjes natuurlijk ook in een notitieboekje maken.

Downloaden

 

Maak ze echt zo lang mogelijk, probeer bij beide lijstjes zoveel mogelijk te verzinnen.
Kijk er iedere paar dagen weer naar, zodat je ze kunt aanpassen en aanvullen of zelfs dingen weg kunt strepen als er dingen veranderen.

Ook als je het gevoel hebt dat ze af zijn, is het fijn om er regelmatig mee te blijven werken.
Zo blijf je overzicht, inzicht en grip op je leven houden.