Stap 5: blokkerende emoties ontladen

Het maakt al een ontzettend groot verschil als je alles uitwerkt zoals we in de vorige stappen gedaan hebben.
Zo komt het uit ons hoofd en in de realiteit.
Alleen kan het nog steeds zo zijn dat je niet vooruit komt en dat komt doordat geparkeerde emoties al je energie opslokken.
Je innerlijk kind zegt hierdoor: dit wil ik niet, ik heb hier geen energie voor.

En dan blijf je staan, zelfs als je heel goed weet wat je zou moeten doen.

Daarom is het zo belangrijk om voor je emoties te zorgen, ze te ontladen.

En de allerbeste manier om dat te doen is door ze van je af te schrijven.
Daarmee trek de lading uit je systeem en schrijf je die weg op papier.

Het fijnste is als je hier ongeveer 3 keer per week een vast moment voor kunt nemen.
Een moment om 5 a 10 minuten met jezelf te zitten en alles op te schrijven wat er in je opkomt.
Het mag over alles gaan wat je op papier zet en het hoeft ook niet logisch te zijn.
Het mag er gewoon zijn.
Je mag jezelf ook duizenden keren herhalen, wees hierin dus niet streng voor jezelf.
Dat helpt namelijk juist niet.

Downloaden

 

Wat wel belangrijk is, is dat je, als je klaar bent met schrijven, terugleest wat je geschreven hebt.
Dan onderstreep je de dingen die je opgevallen zijn. Dingen die je aandacht vragen, waar je wat mee wilt. Zowel positief als negatief.
Die dingen verwerk je in je lijstjes met dingen die je leuk en niet leuk vindt.
En schrijf daarbij ook gelijk weer bij de dingen die je niet leuk vindt erachter of je het wilt accepteren of actie wilt ondernemen.

Het tweede wat belangrijk is, is dat je positief eindigt.
Je eindigt met een positief.
Je kunt je schrijfsels bijvoorbeeld eindigen met iets waar je dankbaar voor bent vandaag, wat je leuk vindt.
Of je kunt eindigen met lieve woorden voor jezelf.

Juist door zo dingen te ontladen, wordt het ook steeds makkelijker om de dingen die je meer wilt accepteren te accepteren.