De valkuilen van een emotioneel dal

Posted on
emotioneel dal

Een emotioneel dal is een fase waarin minder fijne emoties de overhand hebben. Dit klinkt misschien als iets negatiefs, maar dat hoeft het absoluut niet te zijn.

Een onderdeel van je healingsproces

Een emotioneel dal is namelijk een gezond onderdeel van een healingsproces.
Het ontstaat namelijk wanneer onverwerkte emoties naar de oppervlakte komen.
Deze emoties voel je ineens allemaal en dat kan je overspoelen, daardoor kan het zo ontzettend zwaar voelen.
Tegelijkertijd ga je deze emoties nu echt aan, waardoor je jezelf kunt helen.

Hoe langer en met hoe meer kracht deze emoties onderdrukt zijn, hoe heftiger vaak het dal is.

Een proces of een gemoedstoestand?

Natuurlijk is het altijd belangrijk om deze fase goed in de gaten te houden, want het kan zijn dat er een patroon ontstaat van je zo blijven voelen, zelfs wanneer de emoties verwerkt zijn.
Het wordt dan een gemoedstoestand die heel lastig overgaat.
Vaak ontstaat zo’n gemoedstoestand wanneer je je emoties gaat geloven.
Je gaat geloven dat alles echt hopeloos is en dat je machteloos staat.

Voeding speelt vaak een grote rol

Dit is vaak verbonden met bepaalde tekorten in je lichaam.
Het is dus ook vaak een signaal dat er bepaalde voedingsstoffen in je lichaam ontbreken.
En dan is het natuurlijk de vraag wat het oorspronkelijke probleem was.
Ben je emoties gaan onderdrukken, omdat je lichamelijk voedingstoffen tekort kwam om ze goed te verwerken?
Of heeft de invloed van de onverwerkte emoties een weerslag gehad op je lichaam, waardoor er tekorten in je lichaam zijn ontstaan?
Ik denk dat dit allebei tegelijkertijd aan de hand is, als een vicieuze cirkel.

De valkuilen en kenmerken op een rijtje

Naast deze valkuil kent een emotioneel al nog andere valkuilen:

– het vertrouwen in de toekomst verliezen
– niet meer weten wat nu je volgende stap is
– denken dat alles wat je gedaan hebt voor niks is geweest
– niet meer op kunnen pakken wat er (positief) gezegd wordt
– het contact met je intuïtie verliezen.

Wat als je in een emotioneel dal zit?

Het belangrijkste is dat je lief voor jezelf bent en blijft.
Je voelt dit allemaal niet voor niks en als je tegen jezelf gaat vechten wordt het vaak alleen maar erger.

Wat vaak wél helpt is het oude vertrouwde: rust, reinheid en regelmaat (en gezonde voeding).
Probeer dus eerst weer op tijd te gaan slapen en ook op tijd er weer uit te gaan. Snoozen werkt vaak averechts.
Het helpt als je ’s avonds een paar uur voor het slapen gaan een banaan of een handje pistache pinda’s eet en het helpt vaak ook als je je dag begint met water en koffie of thee (cafeïne).
Buiten zijn, wandelen en bewegen maken vaak ook een groot verschil.
Het is ook belangrijk dat je iets hebt om je emoties kwijt te kunnen. Je kunt ze bijvoorbeeld van je afschrijven of schilderen.
Waar het omgaat is dat ze eruit mogen en niet in je systeem rondjes blijven draaien.

 

6 Comments

  1. Willy Bosker says:

    Lieve scarlet ,de tranen lopen me over de wangen dat je precies beschrijft zoals het bij mij is .
    Me keel werd gelijk dicht geknepen,hoe kan het dat je het zo precies ziet.
    Ik ben zo op de wereld gekomen, dat er echt niet uit me keet kwam als ik wat wilde zeggen,ik kon alleen maar het geluid geven vanuit uw uhal hakkelend.Jij bent de enigste die het zo begrijpt.niemand heeft mij dat zo uitgelegd.er komt nu zoveel emoties vrij.
    Heb gisteren de vriend van mijn kleindochter mogen helpen met behulp van Rafael jij schrijft dat met een ph ,denk dat dit dezelfde engel is.
    Ben je zo dankbaar voor deze uitleg,duizendmaal dank,lieve Scarlet. Hoop dat ik het ergens vast kan zetten om het regelmatig te lezen en tot me door te dringen.1

    1. Scarlet says:

      Hey lieve Willy,

      Wat ontzettend mooi dat het zo mag resoneren. <3
      Het mooiste is dat je jezelf hier steeds meer uit aan het bevrijden bent. <3
      Wat mooi en dat is inderdaad dezelfde engel.
      Een hele dikke knuf!

  2. Kay says:

    Bedankt lieve Scarlet voor dit artikel. Stelt mij gerust waar ik ben in mijn proces.

    1. Scarlet says:

      Graag gedaan mooi mens en dat is erg fijn om te horen!

  3. Eleonora says:

    Wat doet de banaan en de nootjes?

    En de cafeïne, in jou geval in dit artikel?

    Ben ik wel benieuwd naar. Het is zeker zo dat gezonde voeding helpt, ik merk het als ik weer even ben afgedwaald in junkfood, ik word zo down en verdwaal dan weer in dat dal idd. Het hangt allemaal samen! Ook de tekorten door te lang alles binnen houden en stress.

    1. Scarlet says:

      Dat is een hele intensieve uitleg, dus ik ga het even platgeslagen uitleggen zonder alle hormonen en stofjes erbij te betrekken. 🙂
      De banaan en nootjes zorgen ervoor dat je lichaam sneller in een gezondere slaapmodus komt. Dit is heel belangrijk, want die slaapmodus is nodig voor onze hersenen om alles te verwerken.
      De cafeïne blokkeert de aanhechting van een bepaald stofje aan onze cellen. Dat maakt ons helderder, wakkerder, waardoor we beter bewust kunnen verwerken wat er speelt en onze zware gevoelens niet de leiding laten nemen, omdat we geen energie hebben er iets tegen te doen.

Leave a comment

Your email address will not be published.