7 dingen die je moet doen als je hooggevoelig bent

Posted on
7 dingen die je moet doen als je hooggevoelig bent

Dit zijn de dingen die je moet doen als je hooggevoelig bent en van je hooggevoeligheid wilt kunnen genieten.

Ongeveer 1 op de 5 mensen is hooggevoelig oftewel een hsp’er, maar daar is maatschappij niet op ingericht. Dan heb ik het niet eens over hoe we met elkaar omgaan, maar juist over onze werktijden, werkdruk en prestatiedruk. Het nieuws is bestaat hoofdzakelijk uit negativiteit en verdrietige berichten.

Overal wordt het dus drukker en deze prikkels moet je allemaal zien te verwerken.
Als je dat op de juiste manier gaat doen, komt er meer rust in je systeem en wordt hsp geen last, maar een lust.  Deze 7 dingen geven je een goede basis om dat te doen.

7 dingen die je moet doen als je hooggevoelig bent

Neem tijd voor jezelf

Je kunt wel door willen gaan, maar als je potje leeg is, zul je toch echt moeten stoppen.

Je hebt tijd nodig om alles te verwerken en te herstellen en je hebt tijd nodig om weer tot jezelf te komen. Dit is heel normaal.
Na een druk feestje zul je echt even bij moeten tanken en ook een dagje winkelen kan een tol van je eisen. Neem daarom de tijd om bijvoorbeeld alleen te zijn en te genieten van een lekker kopje thee en zachte muziek.

Het is  dus belangrijk dat je die tijd voor jezelf neemt. Plan het desnoods in in je agenda, zodat je er niet onderuit komt.

Eet gezond

Een gezond lichaam zorgt voor een gezondere geest en helpt je ook zeker om al die prikkels te verwerken.
Maak er dus een gewoonte van om gezonde snacks bij je te hebben en begin in ieder geval met een gezond ontbijt.
Dan heb je al een goede basis te pakken en als je dan ’s avonds echt niet meer kunt, is het ook niet erg om te ‘zondigen’ met wat ongezonder eten.

Beweeg

Dit gaat nog steeds over je lichaam gezond houden, maar beweging zorgt er ook voor dat je rechter- en linker hersenhelft zich beter verbinden en dat brengt je denken en voelen weer in balans.
Ga dus lekker lopen of fietsen of misschien zelfs sporten.

Uit jezelf

Of je nu gaat tekenen, schrijven of even buiten gaat staan schreeuwen, het maakt niet uit, zolang je je emoties maar uit.
Dan komen ze ook niet vast te zitten in je systeem en daardoor kun je veel meer prikkels verwerken zonder er last van te hebben.

Houd van jezelf

Je hoeft je niet te schamen als je van jezelf houdt. Daar is niks mis mee, sterker nog van jezelf houden is heel erg goed voor je! Het geeft je energie en doorbreekt blokkades.
Dus zeg maar tegen jezelf: “ik hou van jou!”

Geef je grenzen aan

Ik weet dat het heel moeilijk kan zijn om je grenzen aan te geven, omdat je het goed wilt doen voor de ander en ook gewoon wilt zorgen voor de ander, maar dat mag niet ten kosten gaan van jezelf.

Oefen daarom met “nee” zeggen en probeer juist mensen te helpen binnen je eigen grenzen. Je zult je daardoor gelijk een stuk lekkerder gaan voelen.

Zorg voor stilte

Een van de meest storende factoren voor hsp’ers is geluid. Daarom is het zo goed voor je als je lekker in de natuur loopt of gewoon de tv en radio uitlaat.
Als je op het werk veel last hebt van geluid, zou je ook oordopjes mee kunnen nemen en die gebruiken als het nodig is.
Dat zorgt voor veel meer rust in je hoofd.

  • Share

0 Comments

Leave a comment

Your email address will not be published.