Hooggevoeligheid: de angst om alleen te zijn

geplaatst op
angst om alleen te zijn

De angst om alleen te zijn kan een behoorlijk overheersende angst zijn. Het houdt namelijk in dat je anderen in je leven nodig hebt om je enigszins stabiel en goed te voelen. 

Wanneer je tijdelijk geen relatie of hechte vrienden om je heen hebt, slaat de onrust toe.
Somberheid, spanning en verdriet komen dan ook snel om de hoek kijken.
Vervolgens ga je aan je ex-partners en vrienden denken. Je gaat onderzoeken wat je ‘fout’ gedaan hebt en vraagt je af of je het niet allemaal verkeerd hebt gedaan en gezien.
Omdat je mens bent, vind je inderdaad dingen die je veel beter had kunnen doen, achteraf gezien en dat maakt de onrust alleen maar groter.
Op een gegeven moment kan dit je zo onzeker maken dat je gaat twijfelen aan jezelf of je wel een goed mens bent, waardevol bent en zelfs wie je nu eigenlijk bent.

Natuurlijk hoeft het niet altijd bij iedereen zo heftig te zijn. Je kunt dit in meerdere of in mindere mate ervaren, maar de gevoelens die erbij komen kijken, zijn ongeveer hetzelfde.

Angst om alleen te zijn: ben je bang om alleen te zijn of ben je bang om jezelf te zijn?

Als je dit ergens in jezelf herkent, wil ik je iets vragen: ben je bang om alleen te zijn of ben je bang om jezelf te Zijn?
De angst om jezelf te zijn, er echt te zijn kan zich namelijk goed vermommen als de angst om alleen te zijn.
Deze angst zorgt er namelijk voor dat je je aandacht op de ander en zijn/haar aanwezigheid gaat focussen.
Wanneer je namelijk met de ander bezig bent, hoef je niet meer bij jezelf te zijn. Je hebt een fijne afleiding gevonden.

En die uitvlucht valt weg wanneer de ander weg is. Als je geen partner/vrienden hebt om je op te focussen.
Dan ben je ineens weer op jezelf aan gewezen en voel je jezelf weer. Automatisch wordt je daardoor gedwongen om meer te Zijn.
En dat kan erg pijnlijk zijn, waardoor er weer onrust, spanning en onzekerheid ontstaat.

We hebben een gezonde behoefte aan andere mensen

Deze angsten zijn niet raar. We hebben allemaal een basisbehoefte aan verbinding met anderen mensen.
We horen verbonden te zijn.
We horen echter niet afhankelijk te zijn van  anderen.

Daarom kan het heel erg fijn zijn om hobby’s of activiteiten op te pakken waarmee je jezelf gemakkelijk kunt verbinden met andere mensen.
Een schilderscursus, wandelgroepen of workshops volgen, kan daardoor heel erg goed voor je zijn.
En de mensen die je daar tegenkomt zullen inderdaad niet allemaal bij je passen en zullen ook niet gelijk je beste vrienden worden, maar het kan wel gezellig en fijn zijn.
Zeker als je de druk eraf haalt door niet te veel van mensen te verwachten, maar je te verbinden met hun mooie kanten voor de tijd dat je bij ze bent.

Leer jezelf kennen

De echte stappen kun je eigenlijk pas zetten wanneer je de uitdaging aangaat en jezelf gaat leren kennen.
Dat kun je op heel veel manieren doen.
Een manier is een dagboek bijhouden waarin je elke dag de vraag beantwoord wat je vandaag leuk aan jezelf vond en wat minder leuk.
Een andere manier is mediteren. Mediteren is een manier om jezelf te kunnen observeren en je steeds dieper met jezelf te verbinden.
Daarnaast kan het heel erg verrijkend zijn om iets te maken. Koken, sieraden, gedichten, schilderijen.
Ook leer je jezelf vaak goed kennen als je andere mensen op een gezonde manier gaat helpen, bijvoorbeeld door vrijwilligerswerk te doen.

Het onderliggende stuk bij deze angsten is namelijk ook de behoefte om waardevol en nuttig te zijn. Je wilt iets te bieden hebben.

 

0 Reacties

Reageren

Je mailadres wordt niet getoond