onrust in je hoofd tegengaan

geplaatst op
onrust in je hoofd tegengaan

Onrust in je hoofd: je gedachtes die maar doorgaan en aan dingen denken waar je helemaal niet aan wilt denken. Denk junk (troep) dus. Daar kun je echt gestrest van worden en het kost je ook nog eens heel veel energie, maar wat kun je eraan doen?

 

Onrust in je hoofd: de werken van de hersenen

Ik denk dat het heel er belangrijk is dat je beseft dat je hersenen, waar jouw gedachtes gecreëerd worden, altijd bezig zijn.
Je hoofd creëert altijd gedachtes, het is een doorgaand proces.
En de ene gedachte creëert weer de volgende, als een doorlopende stroom waar geen einde aan lijkt te komen:

Je zit net even rustig en dan bedenk je je dat je nog moet stofzuigen,
En eigenlijk moet de eettafel ook even afgenomen worden,
O ja, dat herinnert je eraan dat je nog even nieuwe placemats moet halen,
want de laatste keer dat je  schoonzus er was, zei ze er nog iets over,
niet dat je je daar iets van aan wilt trekken, maar het was wel vervelend en beladen,
want wat maakt het uit als ze versleten zijn?
Maar zelf ben je ze eigenlijk ook zat,
En je wilt het gezeur niet meer van haar, er is altijd iets mis,
Wat zal het de volgende keer weer zijn?
Je hebt er zo geen zin in dat ze weer langskomt…
Het ergste was nog die keer toen je bij je schoonouders op bezoek was,
Dat voel je nog steeds in je buik en hart.
En zo gaat het maar door.

Je hersenen werken zo

Dit is ook logisch, want de hersenen werken op deze manier.onrust in je hoofd tegengaan hersenenOnze herinneringen en gedachtes zijn aan elkaar gekoppeld op een manier die het meeste lijkt op associatie.

Zo is de kleur rood automatisch gekoppeld aan liefde of misschien woede, tegelijkertijd is het gekoppeld aan die rode auto die je zo mooi vindt.
Het is een heel netwerk. En fijne en minder fijne gedachtes lopen daarbij door elkaar heen.
Al zijn gedachtes die hetzelfde gevoel oproepen, ook weer allemaal een keer extra met elkaar verbonden.
Een heel spinnenweb dus.

Dit is misschien niet fijn, maar je kunt het ook voor je laten werken:

The greatest weapon against stress is our ability to choose one thought over another.
-William James

Bewust gedachtes kiezen

Je kunt misschien niet elke gedachte bewust creëren, want dat gebeurt dus ook onbewust, maar je kunt wel gedachtes ‘kiezen’.
Dit doe je door er aandacht aan te geven en door bewust gedachtes te denken, te creëren.

Je hoofd kan namelijk maar een gedachte tegelijkertijd denken.
Ze kunnen elkaar natuurlijk wel heel snel afwisselen, maar echt tegelijkertijd lukt niet.

Dus jij kunt oefenen anders te gaan denken. Door als het over je schoonzus gaat (voorbeeldje hierboven) ervoor te kiezen te gaan denken aan de keer dat het wel gezellig was of aan je lieve man die het meer dan waard is.

Het klopt inderdaad dat je dan vaak nog terugvalt in de oude gedachtestroom. Die is namelijk getraind, ingesleten, daar zijn je hersenen aan gewend.
Maar dan kun je er weer voor kiezen een andere stroom te creëren.
Het gaat dus eigenlijk niet alleen om één gedachte creëren. Het gaat erom dat je oefent verschillende fijne gedachtes achter elkaar te denken en aan elkaar te koppelen.
Zelfs als dat raar voelt en je emoties nog niet echt ‘fijner’ worden.
Gevoel volgt wat dat aan gaat maar traag.

Dus je schoonzus is inderdaad niet fijn,
Maar je man kan dat na jaren ook zien,
Daar hebben jullie een paar maanden geleden een fijn gesprek over gehad,
Dat gaf je zo’n opgelucht gevoel na die jaren er last van hebben,
(hier komt dan vaak weer een gedachte uit het oude patroon, want die zit gekoppeld aan de bovenstaande gedachte).
Die vervelende keer die omhoog kwam, was inderdaad naar, maar daarna heb je nog wel heerlijk gegeten met je eigen gezin.

Het gaat er ook niet om dat je alle vervelende gedachtes gaat blokkeren. Daar ga je je ook niet beter door voelen.
Het gaat vooral om een harmonie creëren, zodat je niet meer te diep gaat.

 

Mediteren: oefen met een leeg hoofd hebben

Daarnaast is het ook zo goed om te oefenen met niks denken. En daar is mediteren zo’n ideale tool voor.
En ik weet dat de meeste van ons er niet de geduld voor hebben, omdat je af en toe toch dingen denkt.
Dat is echter helemaal oké. Waar het om gaat is dat je jezelf de oefening gunt, dat je jezelf dat waard vindt.
En al is het maar 10 seconden wat stiller, dan is dat al winst.
Na een week oefenen is het misschien al 30 seconden.
De week erna 45 seconden.
Iedere keer net iets meer. Dat lijkt misschien heel traag te gaan, maar het is hoe dan ook vooruitgang.
Het wordt meer en meer en meer als je jezelf de tijd gunt om te oefenen.

En je hoeft echt alleen maar stil te zitten en jezelf ergens op te focussen, zoals je ademhaling of een fijn muziekje op de achtergrond.

 

Schrijf van je af

Soms zul je echter ook merken dat er iets echt dwars zit.
Dan is het fijn om je gedachten van je af te schrijven en op die manier ruimte in je hoofd te creëren.
Jezelf even echt te uiten, zonder je in te houden. Je emmertje leegmaken.

En juist als je dat net gedaan hebt, is het een goed moment om te mediteren, want dan gaat het een stuk makkelijker.
Dat geeft je dan weer een goed gevoel over jezelf, waardoor je er meer zin in krijgt en je resultaten nog beter worden.

Er zijn dus echt dingen die je kunnen helpen de onrust in je hoofd te verminderen.
Al kosten ze misschien alle drie wat inzet, tijd en oefening.
Ik hoop dat je jezelf dat waard vindt.

 

  • Delen

0 Reacties

Reageren

Je mailadres wordt niet getoond