Grip op je mind: positief denken helpt, maar is geen must

Posted on
positief denken

Positief denken is niet altijd even makkelijk en kan soms meer als een verplichting voelen dan als iets dat je verder helpt. Laten we daarom als eerste voorop stellen dat positief denken helemaal niet nodig is. Het is handig, fijn, helpend, maar geen must.

En net zoals dat bij alle andere hulpmiddelen ook zo is, werkt positief denken niet als je het probeert te forceren.
Iets met spanning doen, werkt blokkerend. Het verkrampt je en geeft je het gevoel dat je het niet goed doet, want wat je probeert werkt niet.
Als je met zo’n drukkend gevoel iets probeert te doen, kan het beter zijn om even een pauze in te lassen en je aandacht op iets anders te focussen.
Wat jouw persoonlijke ontwikkeling aangaat moet jij helemaal niks. Punt.
En ook zonder een positieve mindset kom je er wel.

Wat is de functie van positief denken

Oké, nu we weg van het moeten zijn, kunnen we vanuit rust en ontspanning kijken naar wat er fijn is aan positief denken.
Waarom is het wel fijn om een positieve mindset te ontwikkelen? Wat is de functie daarvan?

Het is in ieder geval niet de bedoeling dat je oogkleppen opdoet en doet alsof alles koek en ei is.
“Ach, ik heb mijn auto net total loss gereden, maar ja, wat maakt dat uit.”

Een positieve mindset is niet hetzelfde als onverschillig in het leven gaan staan.
Het is niet zweverig en alleen maar in het goede geloven en het goede willen zien.

Een mindset om jezelf ruimte te geven

Waar een positieve mindset (in mijn ogen) wel over gaat is jezelf ruimte geven.
Jezelf de ruimte te geven om je niet te laten leiden door de rotdingen die weldegelijk in je leven kunnen gebeuren.
Het helpt balans te brengen, waardoor je niet overspannen raakt en emotioneel vastloopt in alle rotdingen.
“Ik baal er enorm van en ben enorm verdrietig dat mijn auto total loss is, maar ik ben ook blij dat ik niks mankeer.”

Dat is dus geen vergoelijking of doen alsof er niks ergs aan de hand is.
Het is jezelf de ruimte geven om te kunnen zeggen: ‘dit is kut, maar dit is niet het enige wat er is, er zijn ook goede dingen die ik kan zien.’
En dat geeft je mind vervolgens de ruimte om naar oplossingen te kunnen kijken. Het geeft je de ruimte om door te gaan en niet vast te lopen.
Je doet dus geen oogkleppen op, maar verdrinkt ook niet in wat er gebeurd is, je kunt verder.

Het oude reptielenbrein

En dit is heel belangrijk, want je reptielenbrein, dat oude gedeelte van de hersenen, is enorm gefocust op gevaar. Elk soort gevaar:

  • Een auto die je niet meer kunt gebruiken is heel gevaarlijk volgens dit stukje van de hersenen.
  • Het kost tenslotte geld, dat is financieel gevaarlijk.
  • Je hebt je standaard vervoer niet meer, dat is gevaarlijk, want je hebt minder bewegingsvrijheid.
  • Je weet niet wat anderen ervan gaan vinden, misschien krijg je wel kritiek, dat is sociaal gevaarlijk.
  • En er is onzekerheid, dat is helemaal gevaarlijk.

En als het reptielenbrein actief is, worden al je overlevingsmechanismes aangezet.
Je valt weer terug in oude, allang overwonnen, patronen.
Daarnaast wordt ook je vechten, vluchten of bevriezen systeem geactiveerd.
En dan sta je vast.

Positief denken is een fijn hulpmiddel

Positief denken, een positieve mindset, is dus hulpmiddel om dit te voorkomen.
Het houdt je mind in beweging, helpt je je emoties op een fijne manier te verwerken.
Dat is wel heel erg fijn.

 

12 Comments

  1. Liesbeth Muis says:

    Hey scarlet,
    Mooi dit en een fijne reminder, wat me te binnen schiet terwijl ik dit lees , best wel mogen balen en er even in weg mogen zakken , er nu even niet uit kunnen komen uit dat shit gevoel maar weten dat het morgen weer anders is omdat je je bewust bent van meer , we zijn nuchter maar ook bewuster en gevoeliger . Always look on the bright side of life , maar dan in hoe het gewoon soms ook minder leuk kan zijn .
    Denk ik .

    Lieve groet liesbeth

    1. Scarlet says:

      Heel mooi gezegd lieverd, want dat is ook juist heel gezond en kan ook heel helend zijn.
      Dikke knuf!

  2. Jannie says:

    Super uitgelegd Scarlet. Heel verfrissend.
    Voor jou ook een heel mooi 2022.

    1. Scarlet says:

      Dankjewel!

  3. Sandra says:

    Topartikel! ❤️

    1. Scarlet says:

      Dankjewel!

  4. Laura says:

    Had ik net even nodig. Ben vorige maand binnen 5 min helemaal doof aan 1 oor geworden. En was heel down. En probeerde maar te relativeren. Lukte niet.
    Nu beetje bij beetje gaat het weer.

    1. Scarlet says:

      Jeetje. Heel veel sterkte! Zoiets relativeren lijkt me ook enorm lastig.
      En wat fijn dat het weer een beetje gaat. <3

  5. Linda says:

    Dankjewel lieve Scarlet, voor de heldere uitleg! Wat een opluchting dat ik niet altijd geforceerd positief moet blijven zijn.
    En wat een mooie meditatie! Wat een liefdevolle energie!
    Dankjewel weer
    Zó blij met jou

    1. Scarlet says:

      Dankjewel voor je lieve woorden! 🙂

  6. Jessica says:

    Wat grappig zeg.
    Ik ben zelf heel positief ingesteld dat helpt wel hoor.
    Maar ik heb zo’n vriendin die echt een soort oogkleppen op heeft.
    Die kan echt overal wat positiefs van maken en aan de ene kant is het zelfs een beetje irritant voor ons(groep vriendinnen)
    Maar het is heel bijzonder om zo’n positief ingesteld iemand in mijn vriendengroep te hebben ik leer heel veel van haar.
    Ik weet nog goed dat ik vroeger postbode was maandag liepen we toen nog post en maandag was altijd een van de zwaarste dagen.
    Ik zei toen tegen haar van pffff morgen weer een zware dag waarop zei met het meest fantastische antwoord ever kwam:
    Maar dan heb je het voor de rest van de week minder zwaar dan is het toch fijn dat je het op maandag gehad heb.
    Nadat ze me dat had gezegd ging ik met een heel ander gevoel op maandag naar me werk.
    Echt heerlijk haar positiviteit.

    1. Scarlet says:

      Wat een heerlijke ombuiging van haar zeg!
      Echt fantastisch. 🙂

Leave a comment

Your email address will not be published.