Troost voelen als een instrument van zelfgenezing

Posted on
6 stappen om troost te vinden

Troost is naar mijn mening een behoefte van de persoon die hem in staat stelt ervaringen te verwerken die voor hem pijnlijk of zelfs traumatisch zijn.
Deze behoefte wordt niet altijd als zodanig herkend, omdat velen van ons misschien geleerd hebben deze pijnlijke situaties ergens diep in onze ziel te verbergen of te verdringen, voor vele jaren.

Ons zelfgenezend vermogen

Fysiologisch slaat ons lichaam met zijn zelfgenezend vermogen deze ervaring ook ergens in onze cellen op, wachtend om geassimileerd en vervolgens geëlimineerd te worden. Deze eliminatie vindt plaats via onze fysiologische activiteiten: urine, tranen, uitademing, zweet of ontlasting. Maar om eliminatie te bereiken, is eerst assimilatie belangrijk en betreft meer een emotionele en bewustwording assimilatie.

Het gevoel van geborgenheid is heel belangrijk, zodat het lichaam deze moeilijke ervaring lichamelijk en emotioneel veel sneller kan verwerken.

Omdat je van het troost-gevoel energie krijgt en als je je hiervan bewust bent, voel je je ook gelukkig en dit is de reden waarom je altijd glimlacht nadat je getroost bent.

De natuur brengt ons troost.
Wanneer wij ons eenzaam voelen, denken wij dat wij niet getroost kunnen worden, maar wij vergeten een zeer dierbare vriendin die altijd om ons heen is. En als we goed kijken, zullen we haar altijd vinden. Ik heb het over onze vriendin de Natuur.

6 stappen om de troost van onze lieve Natuur te voelen

Stap 1: Onthoud dat er altijd tijd is, ook als je troost nodig hebt

Regel dus de tijd die je nodig hebt, en als je op een plaats bent zoals op je werk, zullen zelfs 2 minuten je helpen troosten.

Stap 2: Kijk eens goed om je heen

Ga weg van de plaats waar je bent en zoek de Natuur. Onze vriendin de Natuur kan een plant zijn, een bloem, een tuintje, een park in de buurt van je huis, een boom of een bos waar je kunt wandelen, het briesje in de lucht, de wolken, een regendruppel of een zonnestraal, het zand of een blad in de lucht.
Heb je het gevonden?

Stap 3: Maak contact met de Natuur

Reactiveer je zintuigen: observeer vormen, kleuren, tinten. Gebruik je reukzin, misschien ruik je de geur van het blad, de bloem, de bries, de boom. Breng je aandacht naar je huid en
voel het contact, de zachtheid van de bries op je lichaam, gezicht of armen.
Voel de temperatuur, de warmte van de zonnestraal of voel de structuur van het bloemblaadje, het blad, de stam van de boom of het zandpad waarop je loopt. Alles is aanwezig. Luister naar de geluiden van het wandelen in het park of in de tuin, of het waaien van de wind tegen de bladeren.

Stap 4: Je activeert de smaakzin samen met je ademhaling.
Wanneer je een briesje in de lucht ruikt of de geur van bloemen, gras, planten inademt dan
inhaleer je ook hun aroma’s die de secretie van de mond weer op gang brengen. Door uit te ademen, help je je lichaam om de negatieve en giftige ervaring te elimineren.

Stap 5: Genieten van dit contact met de natuur

Deze stap is de belangrijkste.
Het voelen van de warmte van de zonnestraal, de streling van de wind op je lichaam of het voelen van de structuur van het blad. Wanneer je dit bereikt, geef je plaats aan de liefde van de natuur in je hart en voel je haar troost.

Stap 6: Dankbaarheid

De natuur is er om je te troosten. Als je je dit nu realiseert terwijl je deze regels leest, ben je die moeilijke situatie een beetje vergeten en heb je het gezelschap gevoeld.

Als je dit vaker oefent zullen oplossingen voor die “moeilijke situatie” zich aandienen en zul je helderder zien. Ik heb de stappen uitgebreider uitgelegd in deze video op mijn website.
Werkt de link niet, kopieer en plak deze dan in je browser:
https://curanaturalis.nl/vlog-1-hoe-maak-ik-contact-met-de-natuur/

 

De informatie in deze blog en de bijbehorende afbeelding mogen niet zonder toestemming van de auteur gebruikt of op andere wijze gepubliceerd of verspreid worden.

 

9 Comments

  1. Erwo says:

    Thanks!!!

    1. Leticia Vizcarra Suarez says:

      You are welkom and hopefully you put it on practice 🙂 Leticia

  2. Ilona says:

    Hi Leticia wat een fijne blog en zeker van toegevoegde waarde

    1. Leticia Vizcarra Suarez says:

      Dank je, het is een korte en heel effectieve oefening als je dagelijks in je routine brengt. 🙂 Groetjes Leticia

  3. Miriam says:

    Dank je wel en welkom Leticia!

    1. Leticia Vizcarra Suarez says:

      Dank je wel ! 🙂

  4. Birte says:

    Mooi geschreven en dank je om dit te delen.

  5. Albertine Don says:

    Top thanks

  6. Cindy says:

    Beautiful!

Leave a comment

Your email address will not be published.