Belemmerende overtuigingen loslaten

geplaatst op
belemmerende overtuigingen loslaten

Belemmerende overtuigingen doorbreken kan zo ontzettend lastig zijn en dat is logisch ook. Jouw belemmerende overtuigingen zijn namelijk niet zomaar ontstaan.

Het ontstaan van een belemmerende overtuiging

De meeste belemmerende overtuigingen zijn namelijk ontstaan uit een pijnlijke of vervelende ervaring uit het verleden.
Het meest simpele voorbeeld hiervan is als kind een hap spinazie nemen en dit zo vies vinden of er zelfs ziek van worden.
Door die ervaring zegt jouw systeem: dit is niet goed, dit moeten we vermijden.
Vervolgens ontstaat er een overtuiging dat spinazie vies is en niet goed voor je is.

Dit gaat niet alleen zo met eten, maar eigenlijk met alles, zeker als je jong bent.

Waar andere belemmerende overtuigingen vandaan kunnen komen is van anderen.
Als jouw moeder bijvoorbeeld altijd gezegd heeft dat honden gevaarlijk zijn, geloof je dat en kan je daar altijd van overtuigd blijven.
Hierdoor kun je zelfs heel erg bang worden van honden.

De bevestiging van de belemmerende overtuiging

Als je vervolgens in je pubertijd (of een andere keer) toch nog een keer overgehaald wordt om toch nog een keer spinazie te eten en het gaat weer ‘fout’, dan wordt je (belemmerende) overtuiging dat spinazie vies en niet goed is bevestigd.
Waardoor die overtuiging alleen maar sterker wordt.
Dit gebeurt ook wanneer je bijvoorbeeld van iemand anders hoort dat ze misselijk zijn geworden van spinazie.
Je overtuiging wordt als het ware bevestigd: je hebt gelijk.

Dit gebeurt heel erg vaak met onze belemmerende of blokkerende overtuigingen.
Zeker als we Google gaan gebruiken, want daar is elke verhaal en elke bevestiging wel ergens te vinden.
Google maar eens naar ‘aanval door honden’.
En hierdoor wordt het alleen maar moeilijker om een belemmerende overtuiging te doorbreken en los te laten.

Hoe doorbreek je dan zo’n belemmerende overtuiging?

Het is fijn als je in ieder geval beter weet.
Dat is eigenlijk de eerste stap: het bewust worden van je belemmerende overtuiging en dat deze (misschien) niet klopt.

Realistisch bewijs, geen discussie of druk

En vervolgens heeft ons brein (vooral ons reptielenbrein wat hiermee verbonden is) echt, realistisch en ‘wetenschappelijk’ bewijs nodig wat die overtuiging tegenspreekt.
Het is hierbij belangrijk dat het geen aanval wordt op de overtuiging, maar meer een uitnodiging tot het openstellen voor andere mogelijkheden:
‘misschien is niet iedere hond gevaarlijk.’
Zodra het een discussie wordt, heeft het geen zin meer.

Kleine positieve ervaringen

Daarna gaat het om jezelf kleine positieve ervaringen geven die de blokkerende overtuiging milder maken.
Al is het alleen maar naar het park gaan en kijken hoe een kind met een hond speelt.
Of op visite gaan bij een stel wat heel erg hecht is (als je belemmerende overtuiging is dat goede relaties niet bestaan).
Bouw het langzaam steeds meer op.
Wees hierin heel geduldig met jezelf en push jezelf niet.
Deze blokkerende overtuiging is er namelijk in de basis als zelfbescherming en het dus in de basis niet slecht.

Vastleggen

Zo bouw je het steeds meer op en ga je steeds verder.
Het helpt heel erg als je daarbij ook opschrijft en dus vastlegt welke ervaringen en bewijzen je allemaal hebt.

Gezond balans, niet overdreven positief

Het gaat er dus niet om dat je ineens heel positief wordt over iets: ‘alle honden zijn geweldig!’
Dat klinkt misschien gek met dit voorbeeld, maar dat is wel wat ik mensen zichzelf vaak zie opleggen.
En daardoor lukt het juist helemaal niet meer en gaat heel hun systeem op slot.

Het doel is een gezond standpunt bereiken, wat je niet langer blokkeert.
Iets waarmee je gelukkig kunt zijn en gezond kunt leven. Een middenweg als het ware.
Ook omdat je de reden waarom je belemmerende overtuiging ontstaan is niet kunt ontkennen of weg kunt nemen.
En dat is helemaal oké.

 

0 Reacties

Reageren

Je mailadres wordt niet getoond