Belemmerende patronen doorbreken

Posted on
belemmerende patronen doorbreken

Belemmerende patronen doorbreken. Wat er heel vaak tegen mij gezegd wordt is: “mijn gedachten komen toch ergens vandaan, ze zijn toch ergens op gebaseerd? Dat maakt ze toch waardevol en daarom moet ik er toch iets mee?”
en “Maar welke gedachten moet ik dan geloven? Wat is juist?”

Voel je de spanning die onder deze vragen ligt? Ze leiden naar een doolhof van zoeken, zoeken in jezelf en zoeken naar wat juist is.
Die hele zoektocht brengt ontzettend veel onrust, creëert stress en activeert vervolgens ons innerlijk alarmsysteem.
Daardoor wordt alles nog onduidelijker, het wordt een hele brei, een soep waar geen grip in te vinden is.

Gezonde gedachten

Eigenlijk is de hele discussie over welke gedachten waar is niet heel gezond in deze situatie.
De vraag ‘welke gedachten moet ik geloven’ leid je af van de weg die goed voor je is.

Het helpt misschien ook om te beseffen dat je brein simpelweg een gedachtenfabriek is.
Allerlei delen van jezelf hebben allemaal iets te zeggen. Ieder deel heeft een plekje in die fabriek en daar kunnen ze eindeloos gedachten creëren.
Alsof er bellen geblazen worden met een potje bellenblaas.
Het is veel te intensief om elke bel te inspecteren en te zeggen: ‘ja, deze bel, die is waar.’

Er is een hele andere vraag die je jezelf mag stellen: ‘welke gedachte helpt mij verder?’
Je wilt gezond zijn, rust ervaren en genieten.
Je hebt dromen, doelen en misschien nog wel andere dingen die je wilt creëren.
Daar ligt het antwoord op de vraag welke gedachten je mag volgen: de gedachten die je helpen.
Niet eens zozeer welke gedachten je een goed gevoel geven, want een goed gevoel kan ook een illusie zijn.
Nee, probeer de gedachten die rondjes draaien in je hoofd eens te bekijken en te onderzoeken zonder er iets van te vinden.
Bedenk rustig welke gedachten passen bij wie jij bent en wat jij met je leven wilt.

Belemmerende patronen doorbreken: 5 tips

Vanuit die basis kun je verder werken om belemmerende patronen te doorbreken.

Benoem je gedachte

Als er een gedachte is die je iedere keer weer tegenhoudt, dan is het al helpend om deze te benoemen.
Alleen al daarmee neem je afstand van de gedachten en koppel je jezelf er los van.
Hierdoor wordt een gedachte als ‘ik kan het niet’ omgebogen tot: ‘ik heb de gedachte dat ik het niet kan’.

Benoem wat je voelt

Hetzelfde kun je ook doen met een gevoel, een emotie.
Bijvoorbeeld bij angstig gevoel, een blok op je maag vol met spanning: ‘ik neem waar dat ik me angstig voel’

Dit is niet wie je bent

Je kunt dit in alle rust bevestigen door hier bij stil te staan.
Dit een gedachte die je hebt, een gevoel dat je hebt. Het is niet wie je bent.
Jij bent de observeerder hiervan.

Geef jezelf wat je nodig hebt

Heel vaak komen belemmerende patronen en ongewenste gedachten en gevoelens voort uit een tekort.
Je hebt misschien in het verleden iets meegemaakt waardoor deze  patronen ontstaan zijn en je komt nu iets tekort, waardoor ze je belemmeren.
Misschien kom je rust tekort of een gevoel van veiligheid.
Misschien kom je erkenning tekort of tijd om iets te doen waarvan je geniet.

Vraag jezelf af wat je nu tekort komt en onderzoek hoe je jezelf dat op de meest simpele manier kunt geven.

Hoe wil je tegen deze situatie aankijken?

Wat wil je wél denken of wat wil je wél voelen?
Probeer zonder te pushen of te duwen, zonder jezelf iets op te leggen hier een beeld bij te vormen, een idee van te krijgen.

Het is niet de bedoeling dat je wat je wilt voelen nu gelijk voelt of dat je die gedachte die je wel wilt denken nu gelijk helemaal in je opneemt.
Het helpt juist niet als je die druk hierop legt.
Waar het vooral om gaat is dat dit een zacht zetje is voor je systeem om een andere weg in te slaan. Een zachte begeleiding de goede kant op.
Het is alsof je brein verdwaald is en tegen een muur staat aan te duwen en jij duwt deze bij de muur weg en wijst naar de kant waar het wel op mag gaan.

De kans is groot dat het eigenwijs nog een keer tegen die muur aan gaat duwen, want dat is het gewend, maar met alle rust duw jij je brein weer bij de muur weg en geeft het een zetje de goede kant op.
Dit trainen van je brein kan behoorlijk lang duren en dat is oké.
Jij bent namelijk de observeerder van deze helende transformatie.

 

0 Comments

Leave a comment

Your email address will not be published.