Hooggevoelig en uit balans: je innerlijk leven

Posted on
Hooggevoelig en uit balans je innerlijk leven

Hooggevoelig en uit balans. Laten we eens samen kijken naar de denkwereld van een hooggevoelig persoon die niet meer in balans is. Wat moet je hierover weten? Welke stemmetjes spelen vaak een grote rol?

Hooggevoelig en uit balans: De denkwereld van hooggevoelige mensen die uit balans zijn

De twee sterkste stemmen die een hsp’er uit balans kunnen brengen zijn die van de innerlijke criticus en die van de perfectionist.

Deze twee werken dan vaak ook nog eens heel leuk samen, waardoor het nog lastiger wordt ervan los te komen.
De derde stem die er dan vaak bij komt kijken is die van de angst. Dat maakt de onrust compleet.

De innerlijke criticus

De innerlijke criticus is een stem die je vaak kritiek geeft en naar beneden haalt. Je doet het nooit goed genoeg of je had het beter anders kunnen doen. Jij bent degene die fouten maakt.
Deze stem is vaak ook degene die je een schuldgevoel aanpraat en je laat piekeren en malen over van alles en nog wat.

Deze stem maakt het zo moeilijk om het verleden los te laten en gewoon verder te gaan.
De innerlijke criticus houdt je vast en maakt je ook bezorgd over de toekomst, want jij kan bepaalde dingen toch niet behalen.

De perfectionist

De innerlijke criticus wordt vaak ondersteund door de stem van de perfectionist. Deze wil dat jij je lat heel hoog legt en er vervolgens nog overheen springt ook. Je moet het onderste uit de kan halen en het beste uit jezelf halen.

Dit is vaak ook de stem die je oplegt om tot het einde te gaan voor andere mensen. Je mag geen “nee” zeggen en je moet het goed doen, zelfs al is een ander niet altijd goed voor jou.
Jouw grenzen, behoeftes en emoties moet je aan de kant zetten en je moet je niet te veel aanstellen, anderen hebben het slechter of anderen hebben er ook geen last van. Jij moet perfect zijn.

De angst

Door deze twee bulldozers is er vaak ruimte ontstaan voor de onlogische en onrealistische angsten. Deze bedenken dingen voor jou die je niet fijn vindt. Je gaat beren op de weg zien, die er waarschijnlijk nooit zullen lopen.
‘Wat als…?’ Dat is een zin waar deze stem van houdt en daarmee kan hij je helemaal gek maken.
Je wordt bang om te falen en ook om die lat van de perfectionist nooit te bereiken.

Hooggevoelig en uit balans: Dat is je negatieve spiraal

Deze drie zorgen voor die bekende negatieve spiraal met dat onrustige gevoel. Als je hier eenmaal inzit kan het heel lastig zijn om er weer uit te komen en daarnaast zorgt het er ook nog eens voor dat je jezelf niet goed meer kunt beschermen tegen de energie van anderen.
Je neemt nog meer (negatieve) dingen over en die komen er allemaal nog bovenop.

Wat kan je hierbij helpen?

Je hebt gelukkig ook delen in jezelf die ook tegen je praten en daar moet je weer naar gaan luisteren. Die delen van jezelf helpen je weer om uit die spiraal te komen en je weer goed te gaan voelen.
Het begint allemaal met de acceptatie van jezelf. Die zegt vaak: ‘het is al goed zo. Kijk maar naar wat je al bereikt hebt en meer is eigenlijk niet nodig’.

Acceptatie, zelfacceptatie, is vaak al in jezelf aanwezig, alleen je hoort hem niet genoeg. Daarom moet je zelf die dingen tegen jezelf gaan zeggen. Jij bent goed zoals je bent. Je hoeft de lat niet zo hoog te leggen en je mag fouten maken.

Daarnaast kan je intuïtie je heel erg helpen. Zeker omdat dit deel juist heel dichtbij je staat als je hooggevoelig bent. Doe je best om daar steeds meer naar te luisteren. Schrijf op wat je bij mensen en situaties voelt en probeer en stapje voor stapje wat mee te doen.
Dat trekt je weg bij die negatieve en sombere gedachtes en brengt je weer in je eigen flow.

0 Comments

Leave a comment

Your email address will not be published.