Hooggevoeligheid en vermoeidheid

Posted on
hooggevoeligheid en vermoeidheid

hooggevoeligheid en vermoeidheidVermoeidheid is iets waar veel hooggevoelige mensen tegenaan lopen. Het kan zijn dat je gewoon moe bent of (zonder reden) totaal uitgeput bent. Gelukkig kan ik je nu alvast zeggen dat het niet nodig is om moe te zijn als je hooggevoelig bent. In dit artikel over hooggevoeligheid en vermoeidheid neem ik je daarom graag mee naar inzichten een ook oplossingen om van je vermoeidheid af te komen.

Hooggevoeligheid en vermoeidheid: waarom word je precies moe?

Als je hooggevoelig bent, ben je gevoeliger voor je eigen emoties en kwetsbaarheden en ook heel erg gevoelig voor de emoties en problemen van een ander. Je kunt die dingen van een ander letterlijk overnemen.

Vermoeidheid kan als je hsp’er bent dus ook op twee manier ontstaan:

  1. Het is een weerstand in jezelf die je afremt, omdat er een emotie dwarszit in jezelf of omdat je tegen een belemmerende overtuiging aanloopt. In sommige gevallen kan het ook zijn dat je lichamelijk niet helemaal in orde bent en daardoor moe wordt. Dit kan al om een heel klein iets gaan.
  2. Jouw vermoeidheid is een uiting van de energie die je van andere mensen hebt overgenomen. Het is een waarschuwing dat je dingen bij je draagt die niet van jou zijn.

Hoe kom je van die vermoeidheid af?

Door letterlijk: STOP! te zeggen tegen jezelf en de tijd en ruimte te nemen om naar binnen te keren en te onderzoeken waarom je moe bent. Check bij jezelf welke van de bovenste twee mogelijkheden de oorzaak is en luister daarbij naar je eigen gevoel. Je eerste reactie is de juiste.

Als het optie nummer 1 is, is het van belang dat je luistert naar jezelf, naar je innerlijke stem. Vraag daar aan waarom je afgeremd wordt, waar word je tegen beschermd?
Als je dat weet, kun je heel bewust een keuze maken. Ga je dat stukje ook daadwerkelijk uit de weg of ga je het wel aan. De keuze is aan jou, de vermoeidheid was er alleen maar om je bewust te maken.
Neem dan ook de tijd om een moment van rust te pakken of een stukje te wandelen, zodat je liefdevol tegen jezelf kunt praten. Dit moment zal in het begin misschien 10 minuten duren, maar uiteindelijk 5 seconden lang worden.
Was je handen even om het echt los te kunnen laten en ga ervoor.
Blijf ook werken aan jezelf om dingen los te laten en steeds meer zelfvertrouwen te krijgen.
Misschien blijft uit gewoonte de vermoeidheid even hangen, maar laat je daar niet door stoppen. Ga door en je zult na een paar keer echt gaan merken dat je vermoeidheid verdwijnt.

Als je te maken had met optie nummer 2 en de emoties van een ander bij je hebt, is het belangrijk om een beeld te vormen van die energie. Welke kleur heeft het? Waar zit het in je lichaam? Welke vorm heeft het?
Stel jezelf voor dat je het liefdevol teruggeeft of in de aarde stopt en neem de tijd om jezelf af te vragen waarom dit binnen is gekomen? Op welke emotie/kwetsbaarheid van jou heeft zich vastgehaakt? Het is niet van jou en je hoeft er ook niks mee, dus weg ermee.
Hoe meer jezelf in balans komt en hoe sterker je eigen energetische bescherming wordt, hoe minder dit voor gaat komen. Oefen dus met het opzetten van je schermpje en blijf er mee oefenen, want oefening baart kunst.

Dus ook met dit stukje, met je hooggevoeligheid en vermoeidheid. Ga hiermee oefenen en ervaren. Hoe meer je dat doet, hoe beter het gaat.

0 Comments

Leave a comment

Your email address will not be published.