7 manieren om je leven fijner te leven als je hooggevoelig bent

Posted on
7 manieren om je leven fijner te maken als je hooggevoelig bent

7 manieren om je leven fijner te leven als je hooggevoelig bent. Een fijn leven creëren voor jezelf als je hooggevoelig bent, kan best lastig zijn. Waar doe je goed aan? Wat heb je nodig?
De kleinste dingetjes kunnen soms al te veel zijn, waardoor je steeds meer gespannen raakt.
Je wilt jezelf soms ineens terugtrekken en voelt je verdrietig. Je bent moe en wilt eigenlijk even nergens meer wat mee te maken hebben.

7 manieren om je leven fijner te leven als je hooggevoelig bent

Deze 7 dingen helpen je om je leven fijner te maken als je hooggevoelig bent. Eigenlijk heb je ze zelfs nodig als je hooggevoelig bent.

Tijd voor jezelf

Gewoon een uurtje helemaal alleen. Even niks dat moet en niemand die in je persoonlijke ruimte staat. Niemand om je zorgen over te maken. Alleen jij.
Dat geeft je ruimte om te herstellen en weer tot jezelf te komen. Je komt dan weer in je kracht te staan en krijgt je eigen energie terug.

Je kunt al tijd voor jezelf nemen door een stuk te wandelen of lekker in bad te gaan zitten

Momenten zonder prikkels

Prikkels zijn er bijna overal: geluiden, licht, beelden en andere mensen. Momenten zonder prikkels zijn zeldzaam, maar eigenlijk heb je ze wel heel hard nodig om weer rustig te worden in je hoofd.

Zet de tv dus eens uit als je thuis bent en dim de lichten (steek kaarsjes aan). Zet het geluid van je mobiel uit en ga lekker zitten. Laat je hoofd maar tot rust komen

Manieren om je te uiten

Je hart bij iemand kunnen luchten is het aller lekkerste, maar dat is niet altijd mogelijk. Zorg er dan voor dat je andere manieren hebt om jezelf te uiten. Ga lekker schrijven of juist schilderen of tekenen. Daarnaast blijft sporten ook een goede optie.

Mentale uitdagingen

Verveling kan je meer blokkeren dan je zou verwachten. Dat is ook de reden dat je jezelf mentaal mag blijven prikkelen met nieuwe informatie. Lees daarom juist boeken die je inspireren en volg leuke workshops.
Dat geeft je weer positieve energie.

Gezond eten

Je gevoel is niet alleen hooggevoelig, ook je lichaam is gevoelig. Je hebt daarom ook lekker gezond eten nodig. Veel fruit en groentjes horen daar absoluut bij.
Daarnaast is het belangrijk dat je zorgt voor regelmaat in je voedingspatroon. Dan weet ook je lichaam waar het aan toe is.

Voldoende slaap

Ga op tijd naar bed, dat heb je echt nodig. Dat is de tijd waarin je lichaam en geest zich herstellen en je ontladen van al die prikkels.
Als je uitgerust bent, kun je veel meer hebben en is het ook veel makkelijker om los te laten.

Bewustzijn van je eigen gedachtes

Je eigen gedachtes hebben heel veel invloed op hoe je je voelt. Hoe meer je jezelf hier bewust van maakt, hoe makkelijker je je eigen gevoel begrijpt en ook weer los kan laten.
Zo kun je jezelf vragen of deze manier van denken je helpt of juist blokkeert. Of je kunt jezelf afvragen of dat deze gedachtes eigenlijk wel kloppen.

 

1 Comments

  1. Petra says:

    Nou zeg het klopt ik had vanmorgen een enorme druk op mijn borst en ik begreep er niets van waar het zo ineens vandaan kwam en nu lees ik dit……ben er een beetje beduusd van.

Leave a comment

Your email address will not be published.