Omgaan met een schuldgevoel

Posted on
omgaan met een schuldgevoel

omgaan met een schuldgevoelOmgaan met een schuldgevoel. Er gebeuren wel eens van die dingen die je een schuldgevoel geven. Soms heb je ook echt iets fout gedaan en soms is het helemaal buiten je om gebeurt, want er zijn heel veel situaties die je een schuldgevoel kunnen geven. Het kan zelfs zo zijn dat iemand je een schuldgevoel aanpraat voor iets waar jij niks mee te maken hebt.
Maar, hoe ga je om met die schuldgevoelens? Vaak heb je er namelijk niet zo heel veel aan. Het geeft je hooguit een rotgevoel.

Omgaan met een schuldgevoel: trek je les eruit

De eerste stap van jezelf uit het rotgevoel trekken en er iets positiefs van maken, is ervoor zorgen dat je de situatie geanalyseerd hebt. Wat is er precies gebeurt? Wat heb je eventueel fout gedaan? Wat had beter anders kunnen gaan en wat is wel goed gegaan?
Het kan soms lastig zijn om er op deze manier in te duiken, maar juist dat geeft lucht.

Anders loop je in je hoofd alleen maar te piekeren en te maken en dingen in te vullen, zonder dat je alle informatie hebt.

Haal uit al deze informatie de dingen die je ervan kunt leren. Misschien kun je wel echt van je eigen fouten leren en het daardoor de volgende keer anders aanpakken.
Het kan ook zijn dat je nu de signalen kunt herkennen van mensen die jou de schuld van iets kunnen gaan geven.
Het maakt niet uit wat het is, maar trek er wel je les uit.

Wat heb je nodig om het los te laten?

Wat kwam er als eerste in je op toen je die vraag las? Daar moet je namelijk zijn. Het kan heel goed dat er nog onverwerkte emoties zijn waar je nog aandacht aan mag gaan geven door ze op te schrijven of uit te spreken.
Misschien is het nodig om nog iets tegen iemand te zeggen (of ze het nu wel of niet willen horen), zodat die blok van je maag af is.
Misschien heb je er meer aan om te mediteren of het eruit te sporten.

Het allerbelangrijkste is dat je je eigen kwetsbaarheid en schuldgevoel omarmt. Rustig en liefdevol tegen jezelf begint te praten. Minder ruimte geeft aan die kritische stem en je emoties gaat uiten.
Schuldgevoel is namelijk niet alleen schuldgevoel. Er komt ook kwetsbaarheid en onzekerheid bij kijken en ook die hebben je aandacht nodig op deze manier. 🙂

0 Comments

Leave a comment

Your email address will not be published.