Perfectionistisch zijn. Ben jij net als Marieke?

Posted on
perfectionistisch zijn

Perfectionistisch zijn kan heel lastig zijn. Het kan al je energie opslokken en je een rot gevoel geven. Je wil het onderste uit de kan halen, maar soms gaat dat niet. Marieke is ook perfectionistisch, herken jij jezelf in haar?

Perfectionistisch zijn. Ben jij een Marieke?

Van de week kwam Marieke bij me binnenlopen. Ze had last van haar perfectionisme en wilde daar nu vanaf. Eigenlijk wilde ze daar zelfs NU vanaf.
Ze was het zat, omdat haar gedachtes al haar energie opslokte.
Elk detail viel haar op. Ze zag wat ze zelf allemaal fout deed en ook de dingen die haar collega’s fout deden ontgingen haar niet. “Alles zou nog zoveel beter kunnen!”

Ze liep er maar over te malen en te piekeren. Had ze het vandaag wel goed aangepakt met die klant? Was ze niet te kortaf geweest?
Jeannette had tijdens de presentatie ook nog eens de verkeerde gegevens laten zien.
Het is maar te hopen dat het nog goed komt.

Thuis had ze ook last van deze gedachtes. Ergens wist ze wel dat ze een leuke vrouw was, maar toch wilde ze nog beter zijn voor haar man. Ze was niet slank genoeg en haar neus was te groot. Ze kwam soms best fel uit de hoek, terwijl hij het vaak niet verdiende.

Ergens ergerde ze zich ook aan haar man. Het was vervelend hoe hij altijd zijn sokken liet slingeren in de woonkamer en het bed nooit opmaakte als hij er als laatste uitstapte.
Het waren die kleine dingetjes die haar opvraten. Ze voelde zich zo moe. Dit moest anders.

Wees lief voor jezelf

Marieke maakte zich met name druk over de dingen die zij zelf fout deed en kon zichzelf daar behoorlijk voor straffen. Ze moest gewoon niet zo stom doen.

Toen ze van haar perfectionistische gedrag af wilde, deed ze ook best gemeen tegen zichzelf. Ze moest gewoon nu veranderen. Dit stomme perfectionistisch zijn kostte haar veel te veel.

Alleen werkt die druk op jezelf leggen niet echt. Het maakt je alleen maar verdrietiger. Als je echt wilt veranderen, zul je moet accepteren dat dat een tijdje duurt. Het is een proces en dat is oké. Wees daarin mild voor jezelf.

Creëer positiviteit

Positief denken is een van de dingen die je jezelf hierin echt mag aanleren. Probeer maar van alle dingen iets moois, iets goeds of iets positiefs te zien. Het is misschien even lastig in het begin, maar als je dit blijft doen, krijg je ruimte om te ademen en lukt het je om te accepteren wat er is zonder steeds terug te vallen in het perfectionistisch zijn.

Uit jezelf

Het ergste wat je kunt doen is alleen blijven met je gedachtes. Daarmee voed je alleen maar je interne dialoog en deze wordt dan steeds vervelender. Geef jezelf daarom een uitlaatklep.

Je kunt bijvoorbeeld gaan schrijven, tekenen of schilderen als het niet goed voelt om je gedachtes met iemand te delen.
Je zult merken dat het dan rustiger wordt, je emmer wat leger wordt en je steeds milder kunt gaan worden.

Met Marieke gaat het goed

Marieke heeft zichzelf geaccepteerd en is met haar nieuwe positieve gedachtes anders in het leven gaan staan. Ze heeft rust in haar hoofd en in haar leven.
Door de nieuwe houding die ze daardoor aangenomen heeft, krijgt ze veel meer contact met andere mensen.

En haar man? Die weet nu eindelijk wat er allemaal in haar omgaat en heeft nu eindelijk het gevoel dat hij haar helemaal mag zien. Hij moet nu lachen om haar felheid af en toe, want hij snapt wat eronder zit. Hij geeft haar dan een dikke knuffel en vraagt: “wat zit je dwars”?

 

0 Comments

Leave a comment

Your email address will not be published.