pro-actief denken om meer grip te krijgen op je gedachten

Posted on
pro-actief denken

Pro-actief denken is iets om te proberen voor jezelf als je met je gedachtewereld worstelt.
Het kan namelijk heel erg lastig zijn om grip te krijgen op wat er in je hoofd omgaat. Zeker wanneer je hoofd met allemaal dingen bezig lijkt te zijn waar je helemaal niet mee bezig wilt zijn.

Wat je kunt proberen heeft zeker iets weg van mediteren, maar werkt eigenlijk net even anders.
Wat we namelijk gaan proberen is een switch maken van ‘hier wil ik niet aan denken’ naar ‘ik wil hier aan denken’.

Die roze olifant

Zeg maar eens tegen jezelf: ‘ik wil niet denken aan een roze olifant.’
De kans is heel erg groot dat je dan juist wel denkt aan een roze olifant.
Dat is nog niet zo heel erg, maar het wordt wel lastig als het iets is waar je ook een grote emotionele lading aan koppelt.

Je wilt bijvoorbeeld niet denken aan het krijgen van een auto ongeluk op het moment dat je autorijden al spannend vindt.
Maar als je daar heel hard niet aan probeert te denken, schieten er meestal toch allerlei vervelende scenario’s door je hoofd.
Daardoor ga je je nog meer gestrest voelen, waardoor het nog lastiger is om niet aan die vervelende mogelijkheden te denken.
Waardoor je nog meer spanning ervaart.

Pro-actief denken

Wat je kunt proberen is af en toe een momentje inrichten om te oefenen met het denken aan dingen waar je wel aan wilt denken.

Besluit bijvoorbeeld dat je de komende minuten bewust aan je laatste vakantie wilt denken en de leuke herinneringen die daarbij horen op wilt halen.
Of dat je wilt nadenken over je lievelingsdier.
De truc is om hierbij geen prikkels van buitenaf op te zoeken, dus hier geen foto’s bij te bekijken.
Dit gaat puur over het werken met je eigen mind.

Het zou heel goed kunnen dat dit voor jou een manier is om echt grip te krijgen op wat er in je brein omgaat.
Waardoor je als je in een situatie terecht komt waarbij je niet wilt denken aan een roze olifant, niet langer denkt dat je niet wilt denken aan die olifant.
In plaats daarvan ga je bewust denken aan die witte eend, waar je wel aan wilt denken.
Je bent daardoor niet meer bezig met het vechten tegen je gedachten, maar stuurt ze een hele andere kant op die je wel fijn vindt.

 

6 Comments

  1. Agnes says:

    Dankjewel Scarlet, voor deze mooie tekst. Ik ga er zeker mee oefenen!!

    1. Scarlet says:

      Heel erg graag gedaan!

  2. Marianne S.-v.H. says:

    Het is gemakkelijk als je weet dat je brein de woorden ‘niet’ en ‘on . . .’ – ontkenningen dus – niet verstaat.

  3. Lutgarde says:

    Bedankt voor dat zetje in de goede rigting,

  4. Karin says:

    Even weer een reminder, fijn.
    De rest van de mail ook weer heel interessant
    Dankjewel

  5. Helma says:

    Dank je wel, ga het zeker proberen.

Leave a comment

Your email address will not be published.