5 tekenen dat je over je grenzen heengaat zonder dat je het door hebt

Posted on
tekenen dat je over je grenzen heengaat

5 tekenen dat je over je grenzen heengaat. Durf jij: “nee” te zeggen als iemand vraagt of je iets wilt doen terwijl jij daar geen zin in hebt of ga je juist gemakkelijk te ver voor iemand anders?

Soms is het gewoon vrij lastig om te bepalen waar je grenzen precies liggen. Zo zit ik toch ook wel eens te lang op een verjaardag en kom ik echt moe thuis.
Gelukkig zul je makkelijk herstellen als je maar af en toe over je eigen grenzen heengaat. Het wordt pas een echt probleem als je regelmatig te ver gaat.

Deze 5 tekenen dat je over je grenzen heengaat helpen je dan ook te herkennen wanneer jij keer op keer verder gaat dan goed voor je is.

5 tekenen dat je over je grenzen heengaat zonder dat je het door hebt

Je bent moe!

Over je eigen grenzen heengaan kost nou eenmaal veel energie en dat zul je voelen ook. Je zult moe op de bank neerploffen als je thuis komt.
Het lijkt wel alsof je continu een muur voor je hebt waar je doorheen moet lopen

Je ervaart weerstand

Dat is dan ook gelijk die weerstand die je ervaart, omdat je over je eigen grenzen heengaat, ga je weerstand ervaren. Niet alleen bij het dingen doen voor anderen, maar ook gewoon op dingen doen in zijn geheel. Naar een leuk feestje gaan kan dan ineens als een last gaan voelen.

Je hebt geen zin meer

Die weerstand kan heel snel omslaan in er echt geen zin meer in hebben. Je hebt geen zin meer in al die dingen die MOETEN. Alles wordt een steeds grotere last.

Je raakt gefrustreerd om niks

De kleinste dingetjes kunnen je dan al te veel worden. Het is gedaan met het genieten van simpele dingen en je kunt je snel gaan ergeren om de dingen die er eigenlijk totaal niet toe doen zoals vingerafdrukken op het raam of sokken op de grond.

Je lichaam doet zeer

Als je veel over je eigen grenzen heengaat, gaat je lichaam daar ook op reageren. Je krijgt pijn, met name spierpijn. Je nek gaat vastzitten, je kaken spannen zich aan en ook je rug raakt gespannen.

Wat kun je daaraan doen?

Ga weer terug naar de basis. Wat zijn de dingen die je echt niet leuk vindt en die echt niet goed voelen? Waar is het allemaal mee begonnen?
Als bij die onderwerpen je grenzen aan gaat geven, komt de rest ook weer helemaal goed.

2 Comments

  1. Anita says:

    Dank je wel. Ben het aan het leren.

  2. Gloria says:

    Dank je wel.

Leave a comment

Your email address will not be published.