Vastzitten: wat als het maar niet lukt om in beweging te komen?

Posted on
vastzitten en stappenplan om weer in beweging te komen

Wat als je vastzit? Als je wel dingen in je hoofd hebt om op te pakken, maar het lukt gewoon niet om in beweging te komen. Wat je wilt doen, komt maar niet uit je handen. Vastzitten is zo’n vervelend gevoel, maar er is gelukkig iets dat je eraan kunt doen.

Dit korte stappenplan kan je dan helpen om weer in beweging te komen.
Door deze dingen te doen kun je jezelf over die onzichtbare drempel heen helpen en die dingen die je voor jezelf wilt doen oppakken.

Stap 1: schrijf je doelen op

Schrijf 10 doelen op waar je naartoe wilt werken. Als je er maar 5 kunt bedenken, verzin er dan nog 5 bij.
Het mag over van alles gaan. Het mogen relatiedoelen zijn, maar ook financiële doelen of doelen in je persoonlijke ontwikkeling.
Ze hoeven ook niet allemaal even groot en belangrijk te zijn. En ze hoeven ook niet allemaal haalbaar aan te voelen.
Geef je creatieve mind de ruimte om te bedenken wat je in je leven zou willen.

7 doelen wegstrepen

Streep er vervolgens 7 weg.
Streep de doelen weg die niet helemaal goed voelen. Begin eerst met het wegstrepen van de doelen die voelen als een compromis.
De doelen die je eigenlijk niet helemaal aanspreken mogen als eerst verdwijnen.
Streep daarna de doelen weg die te groot voelen, onmogelijk voelen. Doe dat bij deze doelen met potlood, want de kans is groot dat je het doorstrepen hiervan later ongedaan wilt maken.
Maar voor nu voelen ze te groot, waardoor ze je remmen.

Jouw 3 focuspunten

Zo houdt je 3 doelen over die goed voelen, maar ook niet volledig onmogelijk.
Dit zijn je focuspunten, de dingen waar je naartoe wilt werken.

Dit is heel erg belangrijk, want een van de grootste oorzaken van vastzitten in jezelf is dat je systeem het overzicht kwijt is en het allemaal teveel is geworden.

Niet langer vastzitten stap 2: je grootste blokkades

Schrijf nu je 10 grootste blokkades op.
Probeer voor jezelf na te gaan wat je op dit moment tegenhoudt.

  • Welke overtuigingen zijn dat?
  • Zijn er nog mensen die je onterecht in je achterhoofd houdt bij de stappen die je wilt zetten?
  • Zijn er emoties die er een rol spelen bij de zwaarte die je voelt?
  • Komen er situaties uit het verleden omhoog?

Waar kun je niks aan doen?

Schrijf ze voor jezelf op en streep degene weg waar je niks aan kunt doen.
De dingen waar je geen controle over hebt mogen als eerste doorgestreept worden.

Welke blokkades voelen te groot om nu op te pakken?

Streep daarna degene weg die te groot voelen om nu aan te pakken.
Als het idee om er iets aan te doen enorm veel weerstand in je oproept, zijn deze dingen niet voor nu op om te pakken.
Ook deze kun je weer met potlood doorstrepen, zodat je ze misschien later toch op kunt pakken.

De blokkades die overblijven zijn de blokkades waar je mee aan de slag kunt.

Stap 3: welk advies zou je jezelf nu geven?

Stel jezelf op papier de vraag welk advies je op dit moment voor jezelf hebt.
En beantwoord deze vraag op papier voor jezelf.

Je hebt al zoveel dingen gelezen, geleerd en geprobeerd.
Je hebt zoveel eigen wijsheid in je en die mag nu naar voren komen.

Stap 4: dit voor jezelf verder uitwerken, zodat je in beweging kunt komen

Maak op basis van al deze dingen een moodboard.
Probeer alles zo voor jezelf tastbaar en vooral voelbaar te maken. Creëer voor jezelf een overzicht van alles wat hieruit gekomen is.
Juist door dat te doen, zet je al van alles in je brein in beweging.

Je kunt hier ook passende affirmaties over maken voor jezelf.
Die kunnen dit hele proces nog meer kracht bij zetten.

Zorg er vervolgens voor dat je deze affirmatie/moodboard regelmatig tegenkomt, zodat je focus blijft.
Plak bijvoorbeeld een post-it met de affirmatie op je spiegel, zodat je deze zowel ’s morgens als ’s avonds voor jezelf kunt lezen.
Hang het moodboard in de wc, zodat je er dagelijks naar kunt kijken.
Dat helpt je om gedurende dag net andere keuzes te maken en dingen te doen.

En vergeet niet om compassie voor jezelf in dit proces.
Eerst vastzitten en weer in beweging komen is niet niks en kost veel inzet en energie.

 

  • Share

2 Comments

  1. Sonja says:

    Wat goed Scarlet.
    Ik vind het inderdaad pittig.
    Ik heb een heel A4 tje op mijn bureau met allerlei grote en kleine to do. Dan heb ik dingen gedaan en kan ik heerlijk strepen. Als ik dat niet doe raak ik te vol in mijn hoofd omdat t teveel is. Sommige dingen hebben totaal geen haast.
    Maar ook dingen als afspraak maken of die bellen.. of uitzoeken.
    Het is meer het dagelijkse naast mijn jongens en werk.
    En grote doelen….? Pfieuw dat ligt op de achtergrond. Heb ik de energie niet voor.
    Dit zet aan tot nadenken hierover

    1. Scarlet says:

      Dat klinkt al als een heel fijn basissysteem wat jij hebt. <3
      Leg er geen druk op mooi mens, ik vermoed dat deze toevoeging heel rustig en vanzelf zijn weg vindt. 🙂

Leave a comment

Your email address will not be published.