Vermoeidheid: een spirituele benadering en oplossing

Posted on
vermoeidheid een spirituele benadering

‘Ik ben moe.’ Hoe vaak zeg je dit niet in gedachten tegen jezelf? Natuurlijk ga je ondertussen gewoon door, maar toch blijft die vermoeidheid aanwezig.

Soorten vermoeidheid

Moeheid houdt in dat je een gebrek aan energie hebt. Het is lastig om datgene te doen wat je moet en wilt doen.
Je voelt je niet fit en soms is het zelfs een uitdaging om wakker te blijven.

Mentale/emotionele vermoeidheid

We kunnen twee soorten vermoeidheid onderscheiden. Deze twee soorten komen vaak tegelijkertijd voor, maar dat hoeft niet.
Het eerste soort moeheid is mentale vermoeidheid.
Dit kenmerkt zich vaak door een gebrek aan concentratie en focus.
Je doet je werk wel, maar het liefste zou je opstaan en weggaan, ook al weet je misschien niet eens wat je wél zou willen doen.
Daarbij kom je vaak niet op de juiste woorden om iets uit te leggen of je zegt en typt dingen die niet helemaal kloppen.

Lichamelijke vermoeidheid

Dit gaat dus vaak samen met het tweede soort moeheid: lichamelijke vermoeidheid.
Het meest kenmerkende is daadwerkelijk het gevoel te willen slapen.
Zo is het bijvoorbeeld lastig om uit je ogen te blijven kijken. Zelfs als ze open zijn, lukt het nog niet helemaal om waar te nemen wat je bijvoorbeeld aan het lezen bent.
Je lichaam voelt ook zwaar aan. Opstaan is een taak op zich en lopen is helemaal iets waar je geen zin in hebt.
Het vreemde is vaak dat wanneer je eenmaal in beweging bent het mee blijkt te vallen.

Neem ‘moe zijn’ serieus

Het is zeer belangrijk om vermoeidheid serieus te nemen. Zeker als je daarbij last hebt van andere klachten.
Er zijn namelijk ontzettend veel ernstige lichamelijke aandoeningen die je energiekosten en daarmee moe maken.
Houd je vermoeidheid daarom altijd in de gaten en schroom niet om medische hulp te zoeken.

Een spirituele benadering van de oorzaak

Als we moeheid vanuit een alternatief en holistisch oogpunt gaan benaderen, komen we op de volgende basis ijkpunten uit:

  • je lichaam ontvangt niet de voeding die het nodig heeft
  • je lichaam ontvangt voeding die problemen veroorzaakt
  • je beweegt niet genoeg
  • je doet dingen die je te veel energie kosten (over je grenzen heengaan)
  • je doet te weinig dingen die je energie geven (te weinig voldoening)
  • je hebt last van belemmerende energieën

Bijna altijd is het niet slechts een van deze punten die jouw vermoeidheid veroorzaakt. Het is vaak een combinatie van een aantal punten bij elkaar.

Een voorbeeld

Stel je bijvoorbeeld voor dat je een baan hebt waarin je onder je kunnen werkt.
Hierdoor verveel je je, maar er moet wel brood op de plank komen.
Doordat je zoveel werkt en thuis een gezin hebt waar je voor moet zorgen, heb je weinig tijd om iets te doen wat je wél energie en voldoening zou geven.
Ook loopt er een collega op je werk die altijd problemen veroorzaakt en loopt te roddelen. Dit kost je behoorlijk wat energie, want ze komt altijd bij jou roddelen over anderen. Dit doet ze zelfs wanneer je niet luistert of reageert.

Door je werk heb je ook minder tijd om gezond te eten. Het is niet dat je ongezond eet, maar toch zouden meer groenten niet verkeerd zijn.
Eigenlijk eet je best vaak net niet gezond en ’s avonds trekt die rozenkoek best wel. Net als die zak snoep in de auto, waar je onbewust van eet terwijl je in de file staat. We vergeten ook bijna de dagelijkse taart/cake op het werk, omdat er altijd iemand wel iets lekkers meeneemt.

Dit alles maakt je op alle niveaus behoorlijk moe.
In het begin zal het best wel meevallen, maar naarmate deze situatie steeds langer blijft bestaan, zal het steeds erger worden.

Een alternatieve oplossing

Laat alles eerst checken

Het is en blijft ontzettend belangrijk om eerst uit te sluiten of er niks (ernstigs) speelt.
Het is daarom altijd goed om eerst naar de huisarts te gaan. Al is het alleen al om je bloed te laten prikken en te laten onderzoeken op tekorten van vitamines en mineralen.
Iets wat namelijk ook vaak voorkomt is een gebrek aan bijvoorbeeld de vitamine D3, B12 of aan ijzer.
Dit zijn echter niet de enige tekorten die een rol kunnen spelen bij vermoeidheid.

Begin met kleine gezonde toevoegingen aan je leven

Het is makkelijker om gezonde snacks mee te nemen (naast je zak snoep) dan dat het is om heel je voedingsschema om te gooien.
Je bent al moe en grote veranderingen zijn niet makkelijk. Door te veel van jezelf te verwachten, is er een grote kans dat het niet echt gaat lukken.
Probeer een keer extra gezond te koken in de week in plaats van je voor te nemen alle dagen meer groentes te eten.
Bouw het rustig op en bouw ongezonde dingen eten rustig af.

Dit geldt ook voor dingen die niet verbonden zijn met voeding.
Probeer bijvoorbeeld twee keer per week buiten te lunchen in plaats van jezelf op te leggen elke dag een uur te gaan wandelen.

Probeer tegen die collage van te voren aan te geven welke dagen je het heel druk hebt, dus even niet te kunnen praten:
“volgende week maandag heb ik een deadline, dus maandag ben ik niet gezellig en kan ik niet praten.”
Dat is vaak een makkelijkere manier om te oefenen met het aangeven van je grenzen dan in een keer aan te geven dat je het geroddel niet meer wilt hebben.

Zo kun je ook een keer per maand naar een cursus gaan om iets te leren waar je helemaal blij van wordt.
Dit is vaak haalbaarder dan te zeggen dat je 3 keer per week een uur voor jezelf wilt om te schilderen.

Wat ook fijn is, is om jezelf door iemand te laten behandelen.
Accupunctuur is bijvoorbeeld fijn, maar je kunt ook denken aan reiki behandelingen.
Dat geeft vaak lucht en energie en lost eventuele blokkerende energie ook (voor een groot stuk) op.

 

  • Share

3 Comments

  1. Angela says:

    Ik heb laatst mijn eerste Reiki behandeling ondergaan. Ik liep hier al een tijdje mee in mijn hoofd en ik dacht dat het goed voor mij zou zijn. Echter kreeg ik tijdens de behandeling last van een flinke paniek aanval! Die heb ik wel vaker, maar toen de behandelaar aankwam bij mijn buik sloeg de paniek en misselijkheid toe, waardoor de paniek weer erger werd. De behandelaar deed haar ogen zelfs open en vroeg of het wel ging (terwijl ik op dat moment nog niets liet zien) zij voelde het blijkbaar aan. We hebben de behandeling niet af kunnen maken en nu durf ik niet meer. Is dit een normale reactie? De behandelaar denkt dat ze ‘te dichtbij’ kwam en het te confronterend was voor mij. Iets met niet willen voelen en emoties zitten in de maag. Ik zou graag weten wat jij hiervan denkt!

    1. Scarlet says:

      Hoi!
      Het is zo logisch dat je het nu niet zo goed meer durft, maar aangezien ik er niet bij was kan ik lastig zeggen wat er echt gebeurd is.
      Ik kan je alleen mijn benadering geven.
      Aangezien je al vaker paniekaanvallen hebt gehad, is het zeker niet vreemd dat het tijdens de behandeling gebeuren en het zegt gelukkig ook niet dat het nu bij elke behandeling gaat gebeuren.
      Het kan al ontstaan zijn omdat het sowieso een beetje spannend was om een behandeling te ondergaan, zeker als je er nog nooit een gehad hebt.
      Wat de behandelaar zei kan inderdaad ook heel goed het geval zijn. Zeker omdat voor ons de buik zowel lichamelijk als energetisch zo’n gevoelig en belangrijk punt is.

  2. Sofie says:

    Hi ;

    Ik heb mij weken aan een stuk extreem moe gevoeld. Nogthans redelijk gezond gegeten; maar alles putte mij uit. Nu deze laatste week voel ik terug de energie stromen. Het lijkt alsof mijn lichaam heel veel puin heeft opgeruimd en ik nu pas terug op krachten kom. Ik voel wel enorm aan wie ik in mijn buurt kan verdragen (lees mijn energie niet slorpt) en wie niet; daarnaast voel ik een enorm afstotend gevoel bij mensen die niet eerlijk en oprecht liefdevol zijn naar mij toe.
    Daarnaast ook terug enkele leuke ogenblikken doorgebracht met mijn TZ. Hij blijft mijn aandacht zoeken. Ook in een grote groep. Zalig dat ik eindelijk terug meer contact heb.

Leave a comment

Your email address will not be published.