Een schuldgevoel? Dit zegt het over jou als je je schuldig voelt

Posted on
schuldgevoel kernkwadrant

Schuldgevoel is een heel lastig gevoel, maar het heeft ook hele goede kanten. Wanneer je je schuldig voelt, geeft dat aan dat je iets gedaan hebt of moest doen wat helemaal niet past bij wie je bent.
Als je je schuldig voelt, omdat je iemand pijn gedaan hebt (ook al was dat helemaal niet de bedoeling), dan zegt dat veel goeds over je normen, waarden en intenties.

Het wordt stiekem gewaardeerd dat jij je schuldig voelt

Daarom krijgen je vaak gemixte signalen als je aangeeft dat je je schuldig voelt.
Er wordt vaak gezegd dat dat niet nodig is of zelfs dat je je niet zo aan moet stellen, maar vaak voel je dat mensen het eigenlijk wel fijn vinden dat je je schuldig voelt.
Dat is heel verwarrend en maakt het nog lastiger om van je schuldgevoel af te komen.

Vinden ze het fijn dat je je schuldig voelt?
Nee, ze vinden het niet fijn dat je je rot voelt, maar tegelijkertijd vinden ze het wel fijn, omdat het zoveel goeds zegt over jou.

En sommige mensen vinden het fijn, omdat ze zelf met zoveel pijn worstelen, dat hun frustratie, boosheid en gekwetstheid het wel fijn vinden als jij je rot voelt, want dat geeft ontlading aan de spanning en pijn die zij voelen.
Dit zijn gelukkig heel weinig mensen.

De kernkwadrant van schuldgevoelens

Net zoals we een tijdje terug een kernkwadrant van perfectionisme hebben gemaakt, zo kunnen we ook een kernkwadrant van schuldgevoel maken.

schuldgevoel kernkwadrant

Kwaliteit

Dat je je schuldig voelt geeft ook aan dat je je verantwoordelijk voelt. Je wilt een goed mens zijn én je wilt dit oplossen.
Dit gevoel geeft namelijk ergens het gevoel dat je nog een beetje controle over de huidige situatie hebt.
Er ligt iets bij jou, iets is jouw schuld, dus jij kunt er nog iets mee doen.
Er ligt dus ook kracht in schuldgevoelens.

Valkuil

Als je schuldgevoelens te intens worden, kunnen ze je lamslaan.
Dit gebeurd vooral wanneer je je over iets schuldig blijft voelen waar je niks (meer) aan kunt doen.
Iets wat buiten je macht ligt.

Je kunt dan ook enorm kritisch op jezelf worden.

Allergie

De allergie die bij schuldgevoel kan horen is egoïsme.
Mensen die alleen maar lijken te doen wat goed voor hun is en geen empathie lijken te hebben voor anderen
Mensen die dus nooit last van schuldgevoelens lijken te hebben en gewoon maar doen wat in hun belang is.

Uitdaging

De goede eigenschap die bij deze allergie hoort is jezelf waarderen om wie je bent en wat je wel goed doet.
Je welzijn belangrijk vinden en daardoor kunnen accepteren en kunnen loslaten.

Maar hoe doe je dat dan, je schuldgevoel loslaten?

Schuldgevoel loslaten begint vaak eerst met een excuses maken aan de mensen waarvan jij het gevoel hebt dat je ze pijn hebt gedaan.
Alles dat, om wat voor reden dan ook niet gaat of niet goed voelt, bijvoorbeeld omdat je weet dat je schuldgevoel onterecht is en door hun aangepraat is, of omdat je hun niet meer spreekt, schrijf dan een brief naar deze persoon.
Deze brief stuur je niet op. Hij is puur voor jezelf om alles te kunnen zeggen en kunnen uiten.
Het kan heel fijn zijn om deze brief daarna te verbranden.

Houdt daarnaast in een notitieboekje bij waarin je opschrijft wat je (die dag) mooi vindt aan jezelf en dingen die je goed hebt gedaan.
Schrijf daarin een keer per week de vraag: ‘waarom hoef ik me niet schuldig te voelen?’
En schrijf het antwoord op deze vraag eronder. Daar kun je natuurlijk de inzichten uit de notities bij gebruiken.
Het helpt vaak ook als je hierbij bewust let op wat voor goede dingen je voor anderen doet.

Schuldgevoelens zijn vaak zo intens dat dit een tijdje nodig heeft om echt te gaan werken en verlichting te brengen.
Soms kan het ook fijn zijn om een paar keer zo’n brief te schrijven.

Als laatste kun je dit ook kracht bij zetten door van het antwoord op die waarom vraag een affirmatie te maken die je dagelijks herhaalt voor jezelf.

 

0 Comments

Leave a comment

Your email address will not be published.