Waarom yoga en hsp zo goed samengaan

geplaatst op
Waarom yoga en hsp zo goed samengaan

Waarom yoga en hsp zo goed samengaan. Tot pakweg mijn 23e had ik nog nooit van de term hoogsensitief gehoord. Tot mijn moeder een boek meebracht van de bibliotheek met de titel ‘Hoogsensitiviteit als Kracht’ van Carolina Bont. De eerste bladzijde gaf me meteen al kippenvel en ontroerde me tot tranen. Wat een (h)erkenning. Er was een term voor alles wat ik voelde en eerder nooit helemaal begreep! Mijn helende ontdekkingsreis was begonnen.

Als hoogsensitief persoon hebben we het niet altijd makkelijk. We raken snel overprikkeld, zijn gevoeliger voor pijn en emoties en we voelen sferen en andermans emoties haarfijn aan en nemen ze zelfs over (helaas dus ook de heftige). Hoogsensitieve personen hebben een intense belevingswereld en nemen meer indrukken op dan iemand anders. Hierdoor zijn zijn ze gevoeliger voor details en meer alert op alles wat mis kan gaan. Ook schrikt een hoogsensitief persoon sneller; het zenuwstelsel is simpelweg gewoon veel gevoeliger dan van iemand anders.

Waarom je thuis voelen in je (gevoelige) lijf zo belangrijk is

Juist dat gevoelige zenuwstelsel zorgt ervoor dat een hoogsensitief persoon meer tijd nodig heeft om te herstellen, meer last heeft van dalen en pieken in energie en soms plotsklaps intens overprikkeld kan raken. Combineer dat met perfectionisme (een typisch HSP kenmerk) en ‘gewoon mee willen doen met de rest’ en je begint al aan te voelen waarom oververmoeidheid en burnout bij HSP zo regelmatig voorkomt. Ik heb dit zelf persoonlijk meegemaakt (burnout) en merkte hoe ik van mijn lijf mijn ergste vijand had gemaakt. Hoe logisch en instinctief het was om dan in het hoofd te gaan zitten. Herken je dat? Dat je al die overweldigende sensaties en prikkels voelt, maar er eigenlijk het liefst voor weg wil rennen en ze ‘weg wil denken’? Terwijl de oplossing al die tijd zo dichtbij was: in dat prachtige lijf.

Door juist wel te voelen, contact te maken met al die sensaties en te merken die sensaties horen tot de taal van het lijf. Voelen, leren luisteren naar die taal: dat is de weg naar huis. Door ons thuis te gaan voelen in ons lijf raken we gegrond, kunnen we echt aanwezig zijn in het hier en nu en kunnen we (weer) gaan genieten van het leven.

Waarom yoga en hsp zo goed samengaan

Dat yoga hierin zo’n krachtige tool is – zeker voor een HSP’er – wist je misschien al. Zowel yoga, maar ook meditatie (ook zo’n fijne tool) zijn lichaamsgericht en brengen je terug in het hier en nu. Het beoefenen van yoga en meditatie heeft een sterk kalmerend effect op het zenuwstelsel (dat veelal overgestimuleerd is als je hoogsensitief bent). Je lichaam krijgt hierdoor een boost om sneller te herstellen. Met name Yin yoga is hier bijzonder sterk in: Yin yoga was een van de parels die mij uit mijn burnout heeft gehaald. Deze statische vorm van yoga brengt verstilling, er is veel tijd om echt naar binnen te keren. Je dringt diep door in het bindweefsel en daardoor kunnen spanning en emoties die vast zijn gaan zitten eindelijk los komen. Yin yoga geeft ruimte om echt te ontdekken en voelen wie je bent, en daar helemaal de ruimte voor te maken. Yin yoga was voor mij de weg naar huis. En zo ontdekte ik hoe ik van mijn eigen hoogsensitiviteit mijn kracht kon maken en nu help ik anderen in datzelfde proces.

Benieuwd wat (yin) yoga voor jou kan betekenen?

Als jij yoga wil gaan uitproberen, kom je wellicht verschillende struikelblokken tegen. Yoga, daar moet je toch heel lenig voor zijn? Ik vind naar de yogaschool gaan eng. Te duur. Ik wil niet tussen al die andere mensen liggen, en bovendien zijn zij vast veel ‘beter’. Ik heb niet de juiste materialen.. Klinkt bekend? Allemaal hele logische gevoelens. En daarbij is het vast ook belangrijk voor je dat de docent ‘klopt’ en dat je er een klik mee hebt. Om al die redenen heb ik een yogacursus ontwikkeld: “Voel je Thuis in Je Lijf”. Een yoga – en meditatiecursus waar geen ervaring voor nodig is, geen ingewikkelde props voor nodig zijn, waarin via korte, makkelijk te volgen lessen (tussen 20 en 40 minuten) yogaoefeningen worden voorgedaan. Via heldere uitleg maak je een reis door onderwerpen die normaal gesproken niet gauw door een yogadocent worden uitgelegd, maar die wel wezenlijk zijn voor de ontwikkeling van een HSP’er (gronden, hoe om te gaan met negatieve energie, zelfzorg en zelfliefde en nog veel meer).

Ben je nieuwsgierig en wil je dit zelf ervaren?

Klik dan hier op de link en ontvang een sessie van 15 minuten (kost niks) waarin je kennis kunt maken met Yin yoga en kunt voelen of dit iets voor je is!

 

0 Reacties

Reageren

Je mailadres wordt niet getoond