7 keer ‘ik’: weer even voor jezelf zorgen

geplaatst op
voor jezelf zorgen

voor jezelf zorgenIk heb een uitdaging voor je, een uitdaging die zeven dagen duurt en ervoor zorgt dat je weer even voor jezelf gaat zorgen. Doe je mee en ga je voor jezelf zorgen?
Hieronder staan 7 dingen die je in 7 dagen voor jezelf kunt doen. De volgorde is totaal niet belangrijk, dus maak er je eigen ding van. Sommige opdrachten zijn super makkelijk en andere opdrachten zijn wat meer confronterend, maar ik weet dat je het kunt. Begin vandaag en zorg de hele week weer even voor jezelf. Stiekem hoop ik dat je daarna niet meer kunt stoppen.

Opdracht 1 van de uitdaging voor jezelf zorgen.

De eerste opdracht van voor jezelf zorgen is die ene vriend(in) of familielid opzoeken waar je stiekem wel eens aan denkt, maar waarmee je al heel lang niet meer gesproken hebt. Het allerbeste is als je deze persoon even belt om af te spreken voor een leuk uitje om even ergens wat te gaan drinken of eten.
Zo heb je een gezellige ontmoeting en kun je iets wat achterin je hoofd al heel lang speelde loslaten.

Opdracht 2: zorg voor jezelf door jezelf te verwennen

Het is zo normaal om een ander te verwennen met iets lekkers of door diegene even te ontzien, maar onszelf iets geven of gunnen schijnt heel raar te zijn. Het allerbeste is als je een afspraak maakt voor een lekkere ontspanningsmassage bij een goede masseur, maar ook een dagje wellness is een hele goede optie. Is dit iets te veel voor je? Gun jezelf dan een hele lekkere luxe douchegel of badschuim en geef jezelf de tijd om je lichaam te verzorgen en daarna een goed boek te lezen of die ene leuke film te kijken.
Het maakt niet eens uit wat je precies doet, als je maar de tijd maakt om jezelf echt te verwennen.

Opdracht 3: oefen met “nee” zeggen

Het woordje ‘nee’ lijken veel mensen en met name hsp’ers te ontwijken. Het is een vies woord, wat je eigenlijk niet zo vaak mag gebruiken. Toch heb je dit woordje nodig om voor jezelf te zorgen en je grenzen aan te geven.
Ga voor de spiegel staan en zeg tegen die persoon in de spiegel: “nee, dat doe ik niet” en “nee, dat wil ik niet”. Het is even lastig om mee te beginnen, maar ga alsjeblieft door tot het normaal voelt. Het is nodig dat je gewoon ‘nee’ kunt zeggen als je weerstand voelt bij iets.

Wil je hier verder mee gaan? Dan is de Cursus Grenzen Aangeven misschien iets voor jou.

Opdracht 4: luister naar je gevoel

Iets wat veel mensen vergeten is hun eigen gevoel. Neem eens de tijd om gewoon na te gaan wat je voelt. Je kan het zelfs nog het beste opschrijven op papier. Wat voel je lichamelijk? Welke emoties draag je met je mee? Wat zit je nog dwars? Waar loop je allemaal over na te denken. Neem de tijd om je te ontladen en leeg te maken en weer contact te maken met je gevoel.

Opdracht 5: doe iets waar je als kind van genoot

Ga bijvoorbeeld weer eens naar de dierentuin of bouw een hut. Het kind dat je was zit nog steeds altijd in je en heeft behoefte aan aandacht. Stiekem zul je merken dat je nog steeds kunt genieten van dezelfde dingen waar je als kind van genoot. Het zal je goed doen en je weer dichter bij jezelf brengen.

Opdracht 6: doe de meditatie die je bij de nieuwsbrief ontvangt

Als je je al hebt ingeschreven voor de nieuwsbrief, heb je de meditatie voor een leeg hoofd al kunnen downloaden en als je je nog niet hebt ingeschreven, is dit het uitgelezen moment om het wel te doen.
Gun jezelf die paar minuten om even helemaal op te gaan in iets simpels en ontspannends zoals die meditatie.

Opdracht 7: een avond zonder tv, mobiel of laptop

Neem letterlijk tijd voor jezelf om gewoon te zijn. Zorg er een avond voor dat je niet continu prikkels van buitenaf ontvangt, maar wees even helemaal met jezelf. Je mag wel een boek lezen of lekker iets creatiefs gaan doen, maar je mag niet aan het huishouden beginnen. Het gaat erom dat je gewoon even kunt denken en naar je innerlijke zelf kunt luisteren. Gun jezelf daar de tijd voor.

Dit waren de opdrachten bij de week: weer even voor jezelf zorgen. Ik hoop dat je ervan genoten hebt en weer dichter bij innerlijke rust en bij jezelf bent gekomen. 

Hooggevoelig, spiritueel, helderziend, heldervoelend en een beetje gek
Ik ben gewoon Scarlet en het is mijn doel om je te laten lachen, ontspannen en gewoon jezelf te laten zijn.

0 Reacties

Reageren

Je mailadres wordt niet getoond