Zo word je minder moe

geplaatst op

Ben je wel eens heel erg moe? Of heb je bijna continu last van vermoeidheid? Tijdens dit webinar geef ik allerlei tips die je van je vermoeidheid af kunnen helpen.

Hierbij wil ik wel zeggen dat ik geen arts ben en deze informatie geen vervanging is van reguliere medicatie of behandeling. Ga dus altijd naar de huisarts als je extreem moe bent!

Aangezien de slides niet helemaal doorgekomen zijn, kun je hieronder de hele powerpoint presentatie bekijken:

[embeddoc url=”https://ontspanningstuin.nl/wp-content/uploads/2015/09/Zo-word-je-minder-moe.pptx” viewer=”microsoft”]

De oorzaken van vermoeidheid

Een overvolle agenda

Je kunt heel erg vermoeid raken als je te veel in je agenda hebt staan. Pak je agenda er daarom eens bij en ga eens kijken wat je allemaal van jezelf moet doen.
Natuurlijk zijn er altijd dingen die je moet doen, maar dat geld niet voor alles. Probeer je agenda daarom zo te vullen dat 80 % van de dingen die je doet energie geven en 20% van de dingen in een week energie kosten. Zo blijf je veel beter in balans.

Doe daarnaast eens een test. Houd de hele dag een pen en papier bij je schrijf eens op wat je allemaal gedurende een dag doet. Je zult veel meer doen dan jezelf denkt of doorhebt. Hoe vaak lees je bijvoorbeeld het nieuws of bekijk je Facebook?
Welke van deze dingen kosten je onnodig veel energie?

Het laatste waar je ook op mag letten is het volgende: met welk to-do lijstje sta jij ’s ochtends al op? Welke druk leg jij jezelf op? En hoe haalbaar is dat lijstje?
Jezelf te veel opleggen, maakt jezelf heel erg moe.

Energievampieren

Iedereen komt energievampieren in zijn/haar leven tegen. Dit zijn mensen waar je zo moe van wordt.
We zijn helaas niet altijd in staat om continu op te letten of iemand energie van je steelt. Soms ben je daar even te druk voor bezig om je er bewust van te zijn of soms weet je niet waar je op moet letten. Onthoud daarom deze kenmerken:

  • Ze praten veel over zichzelf (meestal als slachtoffer)
  • Ze roddelen graag over anderen (en betrekken het op zichzelf)
  • Vragen veel aandacht en hulp
  • Praten over je heen
  • Luisteren niet echt naar je

Wat je bij deze mensen het beste kunt doen, is je grenzen aangeven! Wat wil je wel en wat wil je niet?

Vind je het moeilijk om ‘nee’ te zeggen? Zeg dan: ‘ik moet er even over nadenken’ of ‘ik moet eerst even mijn agenda controleren’. Hiermee geef je jezelf ruimte en verlaag je de verwachtingen van de ander.

Vitamine B12 tekort

Echt heel veel mensen hebben een vitamine B12 tekort. Hieronder heb ik een aantal kenmerken van het tekort aan deze vitamine beschreven, maar het zijn lang niet alle symptomen. Raadpleeg daarom altijd eerst de huisarts, aangezien deze er bloed op kan prikken.

De symptomen van een B12 tekort:

  • Je bent echt heel moe
  • Je ziet wazig
  • Je bent wattig in je hoofd
  • Je hebt darmklachten
  • Concentratieproblemen
  • Zware benen
  • Je hebt het koud
  • Je hebt een raar gevoel in je benen en/of voeten

Vitamine D

Vitamine D is de zon vitamine en word door ons eigen lichaam aangemaakt onder de invloed van UV-straling. Helaas hebben we in Nederland niet heel veel zon en daardoor hebben veel mensen een tekort aan deze vitamine.
De symptomen van een te kort aan deze vitamine zijn:

  • Angst hebben
  • Somber zijn of zelfs depressief zijn
  • Moe zijn
  • Winterdepressie
  • Lage rugpijn
  • Gewrichtsklachten
  • Overgevoelig zijn voor stress

Ziektes waar je heel moe van wordt

Ik ga niet in op deze ziektes, maar als je veel moe bent, houdt dan deze ziektes in je achterhoofd en laat je onderzoeken door je huisarts.

  • Ziekte van Lyme
  • Cytomegalie
  • Pfeiffer
  • Slaapapneu

Gezonde voeding

In eieren, zuivelproducten en in vis (met name zalm) zitten de vitamine D3 en B12 en zijn daardoor dus heel belangrijk voor je als je veel moe bent.
Probeer daarom eens elke ochtend of middag twee gekookte eieren te eten.

Zorg er daarnaast voor dat je regelmatig eet en probeer eens wat het voor je doet als je ’s middags warm eet en ’s avonds koud. Ze deden dat niet voor niets vroeger. Eet ook lekker veel fruit.

En zorg natuurlijk voor voldoende beweging. Je hoeft niet intensief te sporten, maar als je tijdens de lunchpauze een half uurtje wandelt, is je lichaam je heel dankbaar.

0 Reacties

Reageren

Je mailadres wordt niet getoond