De 2 meestvoorkomende valkuilen van hooggevoelige mensen

geplaatst op
valkuilen van hooggevoelige mensen

De valkuilen van hooggevoelige mensen. Iedereen heeft valkuilen. Bepaalde patronen in ons gedrag en gevoel die niet helpend zijn, maar waar we niet aan lijken te ontkomen. Iedere keer trappen we er weer in.

In dit artikel wil ik graag 2 van de meest voorkomende valkuilen van hooggevoelige mensen met je bespreken. We gaan kijken naar waar ze vandaan komen en wat je aan dit valkuil kunt doen.

De valkuilen van hooggevoelige mensen

1. Het goed willen doen

Het simpelweg en gewoon goed willen doen is een heel natuurlijk verlangen waar in de basis helemaal niks mis mee is. Het is iets wat je vaak belangrijk vindt, omdat het je in je eigen ogen een goed en mooi mens maakt.

De gezonde basis

Deze valkuil vindt zijn basis aan de ene kant in je gezonde normen en waarden. Je vindt het simpelweg belangrijk als mens dat je de meeste dingen zo goed mogelijk bent. Dat je een zo’n goed mogelijk mens bent met gedrag wat daarbij past.
Dit is niet iets wat een probleem hoeft te zijn.

Het probleem

Het wordt echter een probleem wanneer er iets anders bij komt kijken.
Wanneer je namelijk het goed moet doen om je goed te voelen, ontstaat er een ‘probleem’.
Je eigenwaarden is dan namelijk gekoppeld aan hoe goed je presteert en wat je doet.
Het maakt dan niet meer uit wie je bent of wat je intenties zijn.

Meten aan de ander

En dan moeten we gaan kijken hoe we meten of we iets goed doen.
Meestal meten we dat niet langer aan onze eigen mening, maar aan de meningen van anderen, de media en de maatschappij.
We meten als hooggevoelig mens of we iets goed doen vaak ook aan de hand van hoe goed een ander zich voelt.
En hoe anderen op je reageren.

Een realistische maatstaf voor jezelf

Wat bij deze valkuil dan ook heel erg belangrijk is, is dat je voor jezelf duidelijk gaat maken wanneer je het goed doet in je eigen ogen.
Creëer een realistische en goede maatstaf voor jezelf die je ook echt in het dagelijks leven kunt gebruiken.
Wat daarnaast ook helpt is voor jezelf weer helder maken wie jij als mens bent.

2. Jezelf verliezen voor de ander

Deze valkuil past natuurlijk bij de vorige en dat is logisch, want ze komen beide voort uit je gevoeligheid.

Waarom we de ander zo graag willen helpen

Als hsp’er heb je de neiging ver te gaan voor een ander. Je wil de ander helpen en zich goed laten voelen.
Je kunt ons namelijk vaak goed verplaatsen in het gevoel van de ander.
Of je ziet door de problemen van de ander heen en ziet daardoor wat er echt aan de hand is.
Of je ziet de problemen die eraan gaan komen voor de ander en probeert ze daarvoor te behoeden.

De therapeutenrol

Daardoor heb je de neiging om bij jezelf weg te gaan en je in te zetten voor de ander, ten kosten van jezelf.
Je kunt daardoor zelfs de ouder- of therapeutrol aannemen in de relatie. Je probeert de ander op te voeden of te coachen en te begeleiden zoals een ouder of therapeut dat zou doen.

Wanneer je de ‘verkeerde’ mensen tegenkomt

Dit wordt helemaal ‘gevaarlijk’ wanneer je mensen tegenkomt die het fijn vinden om hun problemen bij jou neer te leggen.
Of mensen die het fijn vinden om verzorgt te worden, zodat ze zelf niks meer hoeven te doen.
Ze gaan op je leunen, want ongezond is voor jou en ongezond is voor hun. Jou kost het namelijk energie en hun komen er niet meer door vooruit.

De valkuil kan een comfortzone zijn

Het doet vaak pijn om uit deze valkuil te stappen en het kan een comfortzone zijn om in deze valkuil te zitten, daarom is hij ook zo groot.
Daarom stappen hooggevoelige mensen er makkelijk in.

De oorzaak is angst

Wat je mag beseffen is dat dit vaak voortkomt uit een angst. Een angst om te verliezen, een angst om te falen en/of onzekerheid.
Door in deze valkuil te stappen proberen we onszelf gerust te stellen en de touwtjes weer in handen te nemen.
Voor je gevoel heb je weer wat meer grip en controle, want je doet alles wat je kunt doen.
Je hoeft dan ook de pijn van de ander niet te zien, want er fijn kan zijn.

Terug naar jezelf en werken aan je zelfvertrouwen

Wat hier dus belangrijk is, is dat je weer teruggaat naar jezelf. Dat je weer contact maakt met jezelf en aan de slag gaat met je zelfvertrouwen.
Je hoeft niet voor de ander te zorgen om goed te zijn en lief te zijn.
Een mooie manier is door een dankbaar voor jezelf dagboekje bij te houden.
Daarin schrijf je elke dag wat je mooi vindt aan jezelf die dag en wat je de volgende dag mag oefenen om nog zelfverzekerder te worden.

Zo constructief aan de slag gaan voor jezelf, kan enorm effectief zijn.

De gemeenschappelijke factor van alle valkuilen

Uiteindelijk zit er een gemeenschappelijke factor in deze en bijna alle valkuilen van hooggevoelige mensen.
Ze komen bijna allemaal voort uit een zelfvertrouwen, zelfliefde, eigenwaarden en/of zelfrespect dat nog niet helemaal in balans is.

 

2 Reacties

  1. L says:

    Wauwww wat een eye opener. Ik was er al een poosje achter dat ik voor therapeut speel naar mensen waar ik om geef. Ik ben mij ervan bewust en probeer hier mee te stoppen, want ik weet inmiddels dat ik niet verantwoordelijk voor iedereen ben. Ik wil mijzelf meer waarderen en lief hebben. Dat ben ik ook inmiddels aan het oefenen. Ik weet sinds 5 jaar dat ik een hsper ben. ( 54 jaar)

    1. Scarlet says:

      Wat mooi dat je er al achter was!
      En zo fijn dat je dat al aan het oefenen bent.
      xxx

Reageren

Je mailadres wordt niet getoond