De meningen van anderen loslaten? Dat doe je met deze liefdevolle oefening

Posted on
De meningen van anderen loslaten

De meningen van anderen loslaten. Je weet dat het belangrijk is om niet te leven naar de meningen van anderen, maar aan de andere kant kan het een behoorlijke uitdaging zijn.

Jij wilt het namelijk gewoon goed doen, gewoon een goed mens zijn.
Je wilt ook niemand teleurstellen of pijn doen.
Daardoor komt de mening van iemand anders vaak toch binnen.

En weet je? Dat is ook gewoon oké.
Het is namelijk heel normaal dat de meningen van anderen toch wat met je doen.
Dat hoort bij het zijn van een mens.

Waar het vooral om gaat is wat je daarna doet.
Je hebt daarna namelijk een keuze: neem ik dit echt tot me of laat ik het los?
Daarom heb ik deze oefening voor je, waarmee je de meningen van anderen op een liefdevolle manier los kunt laten.
Maar eerst wil ik ook nog een ander inzicht met je delen.

De meeste mensen bedoelen het alleen maar goed

Net als jij, bedoelen de meeste mensen in je omgeving het alleen maar goed.
Ze willen je alleen maar helpen of beschermen.

Alleen hebben zij een ander beeld van wat dat inhoud dan jij hebt.
In jouw beleving kunnen ze je misschien het beste helpen door je onvoorwaardelijk te steunen.
Terwijl zij een groot risico zien en ze je voor pijn willen behoeden.

Daarom kunnen de meningen van anderen ook zo ontzettend beladen zijn voor je gevoel.
Zo drukkend zijn.
Hun angst, onzekerheid of zelfs frustratie geeft die energie/lading.

Ook kan het heel goed zijn dat jij iets doet wat zij niet durven.
Daardoor zijn ze behoorlijk gefrustreerd met zichzelf en die frustratie richten ze (onbewust) op jou.
Dat is zeker niet leuk en eigenlijk ook niet eerlijk.
Tegelijkertijd is die ander ook maar gewoon mens.

De meningen van anderen loslaten met een liefdevolle oefening

  1. Bedank deze persoon. Dit mag hardop of in je hoofd.
    99% van de mensen bedoelt het namelijk super goed, alleen praten ze soms vanuit hun eigen angsten, pijn of frustratie.
  2. Zeg dat je ze hoort en begrijpt.
    Ook dit mag in gedachten.
    De meeste van ons voelen zich namelijk niet echt gezien en gehoord, zeker niet met alle goede intenties.
    Het is daarom zo waardevol om die erkenning wel te geven.
  3. Zeg dat het alleen in deze fase van je leven niet bij je past en dat je het daarom voor nu loslaat.
    Je zult het wel onthouden voor wanneer het wel met je resoneert.

Deze oefening kun je volledig in gedachten doen, zelf wanneer de betreffende persoon er niet bij is.
Dan stel je bijvoorbeeld voor dat je het tegen deze persoon zegt.

Of je kunt het hardop doen en zo delen met deze persoon.
Dat is natuurlijk niet altijd even makkelijk, want je wilt deze persoon nog steeds geen pijn doen en je wilt ook niet dat de ander lelijk gaat doen tegen je.
Op deze manier reageren kan namelijk behoorlijk kwetsbaar voelen, juist omdat het zo puur en liefdevol is.
Tegelijkertijd is dat ook de kracht en hetgeen wat het zo effectief maakt.

Het helpt dan ook om deze oefening eerst een aantal keer in je gedachten te oefenen.
Het helpt nog meer wanneer je het hardop oefenend, zodat je daadwerkelijk gewend raakt aan het uitspreken van de woorden.

Maar bovenal: doe vooral wat bij jou past en goed voelt.

 

0 Comments

Leave a comment

Your email address will not be published.