[Vrijdag Vragendag] Hooggevoeligheid en angst niet goed genoeg te zijn

Posted on
angst niet goed genoeg te zijn

angst niet goed genoeg te zijnHoi Scarlet, Hoe ga ik om met mijn hooggevoeligheid en angst niet goed genoeg te zijn?

Ik ben hoog gevoelig en snel emotioneel als ik bijvoorbeeld iets zie op tv wat mij raakt dan moet ik huilen in het dagelijks leven heb ik hier ook last van ik moet niet snel huilen, ik hou dit in maar ik krijg wel heel snel een onderbuik gevoel en een brok in mijn keel als iemand een vervelende opmerking maakt bv op mijn werk ik trek mij dat heel erg aan en kan hier dan de hele tijd mee bezig zijn en bevestiging vragen aan mijn vriend, ouders of ik alles wel goed doe, ik ben ook bang om dingen fout te doen en wil altijd aardig gevonden worden door iedereen hoe kan ik dat loslaten?

Scarlet’s Antwoord

Goede morgen lieve Anoniem,

Dit vind ik ook weer zo’n mooie vraag. Je legt hiermee echt de vinger op de zere plek van zoveel hooggevoelige mensen. Ze hebben last van de angst niet goed genoeg te zijn.
Het zijn juist je eigen onzekerheden en de angst om fouten te maken en goed genoeg te zijn die je zo gevoelig maken voor wat je op tv ziet of in het dagelijks leven bij anderen ziet.

Als hooggevoelig persoon heb je een heel sterk empathisch vermogen, waardoor je mensen goed aan kunt voelen, gevoelig bent voor emoties en prikkels.
Als je dan in aanraking komt met dingen en gevoelens van anderen die lijken op de angsten en onzekerheden die je zelf ook in je hebt, dan neem je die gevoelens van anderen over en voeg je die toe aan je eigen onzekerheden. Daardoor voel je je nog slechter en ga je dit uiten door te huilen of een knoop in je maag of een brok in je keel.

Precies voor dit punt, waar jij tegenaanloopt, heb ik een online cursus ontwikkeld: Genieten van Hooggevoeligheid

De belangrijkste les die ik je daarvan wil meegeven is begin met aan je eigen onzekerheden en angsten te werken.
De eerste stap hierin is te gaan onderzoeken hoe ze precies klinken in je hoofd. Zodat je ze altijd kunt herkennen.
Daarna is het belangrijk dat je gaat onderzoeken wat deze angsten en onzekerheden eigenlijk voor intentie hebben. Waarvoor willen ze je beschermen? Wat is hun (positieve) doel.
Als dat weet, kun je ze naar ze luisteren, aangeven dat je ze begrijpt en ze daardoor steeds meer loslaten. Ook de angst niet goed genoeg te zijn.
Zelfliefde is je grootste wapen tegen dit soort gepieker. Als jij leert zelfs je angsten, onzekerheden en gedachtes met liefde en mildheid te benaderen en ze als delen van jezelf te zien die het beste met je voor hebben, dan gaat het allemaal ineens heel anders worden. 🙂

Fijne dag!

0 Comments

Leave a comment

Your email address will not be published.