Hooggevoeligheid: mag je je goed voelen van jezelf?

Posted on
je goed voelen hooggevoeligheid

Mag je je goed voelen van jezelf? Dat is misschien een gekke vraag, want het logische antwoord is dat je dat zeker mag, maar toch kan het zijn dat een deel van je het lastig vindt als je je goed voelt.

Je goed voelen en je daar schuldig over voelen

Een van de grootste argumenten dat het deel dat het er niet mee eens is aan kan halen is gebaseerd op schuldgevoel.

Dit deel worstelt met de vraag hoe je goed kunt voelen terwijl er zoveel redenen zijn om je niet goed te voelen.
Hoe kun je je bijvoorbeeld goed voelen terwijl er zoveel ellende is in de wereld?
Hoe kun je je goed voelen terwijl je partner met zoveel stress heeft?

Het is met de rust gedaan

Dit deel kan ook heel lastig zijn wanneer je eindelijk rust gevonden hebt.
Het gaat dan allemaal dingen verzinnen die je eigenlijk nu zou moeten of kunnen doen, waardoor de rust snel verdwenen is.
Tegelijkertijd heb je nu geen zin of energie om die dingen te doen.
Dus doe je niet zoveel, maar dat voelt helemaal niet fijn.

Wat zit hieronder?

Er kunnen natuurlijk veel dingen zijn die ervoor gezorgd hebben dat je last van dit deel hebt.
Maar bijna altijd komt het voort uit een stuk empathie in combinatie met verantwoordelijkheidsgevoel.

Je bent je er bewust van dat er iets niet goed zit en ergens heb je het gevoel dat je er iets aan zou moeten kunnen doen, al kun je dat misschien helemaal niet.
Dit is heel vaak in de kindertijd ontstaan.
Juist toen was je je al een beetje bewust van dingen die niet oké waren, maar daar kon je niks aan of mee doen.
Tegelijkertijd zijn kinderen erop ingesteld altijd de schuld en verantwoordelijkheid bij hunzelf neer te leggen.
Dat dat niet realistisch is, wordt niet geregistreerd.

Dat oude patroon kan dus nu nog aanwezig zijn.

Een manier om dit te doorbreken

Dit doorbreken is meestal niet echt makkelijk, wat niet gek is, want het is een heel oud patroon. Het is iets wat je (onbewust) al jaren zo doet.

Wat hierbij vaak helpend is, is tegen dit deel praten alsof je met een kind te maken hebt.
Dus als dat deel allerlei redenen gaat opnoemen waarom je je niet goed mag voelen, zie je een kind voor je dat dit zo opnoemt.

Dit kind wil je geruststellen, met zachtheid vertellen dat je die redenen hoort, maar dat je je als nog goed mag voelen of je rust mag nemen.

Dat heb je waarschijnlijk al vaker tegen jezelf gezegd, maar het verschil zit erin hoe je het nu tegen jezelf zegt.
Je zegt het niet met een strenge energie, maar met een begripvolle energie en intonatie.

De dingen doen waarvan je weet dat je ze moet doen

Daarnaast is nog iets anders belangrijk en dat is de dingen oppakken waarvan je heel goed weet dat je daar iets mee moet doen.

Als je bijvoorbeeld weet dat je je uitgaven eens op een rijtje zou moeten zetten, maar dat iedere keer uitstelt, dan geeft dat een bepaalde druk.
Die druk voedt weer dat deel wat het lastig vindt als je je goed voelt.

Dat betekent ook dat als je de dingen die moet doen inplant en op die ingeplande momenten oppakt, die voedingsbodem verdwijnt.
Daardoor wordt dit deel minder sterk en kun je je steeds meer gewoon goed voelen.

 

0 Comments

Leave a comment

Your email address will not be published.