3 manieren om jezelf weer te voelen

geplaatst op
jezelf voelen

3 manieren om jezelf weer te voelen. Dicht bij jezelf blijven en jezelf voelen is niet altijd even makkelijk. Zeker niet als je een heel lijstje hebt met dingen die nog moeten gebeuren en veel mensen om je heen hebt waar je op moet letten.

Jezelf voelen: het drukke leven om je heen

Wanneer je kinderen om je heen rennen en zeuren om het eten en je man gespannen en gesloten thuiskomt van zijn werk, verlies je gemakkelijk het contact met jezelf.
Wanneer je baas je het gevoel geeft dat je niet genoeg presteert en je collega’s bezig zijn met roddelen over anderen, is het moeilijk om dicht bij jezelf te blijven.

In zulke situaties ‘vluchten’ we liever. We gaan liever op in ons werk en in het helpen van de mensen om ons heen. Bezig zijn met het oplossen van problemen en het geruststellen van mensen is dan makkelijker.

Als gevolg hiervan sta je niet meer stil bij jezelf en bij je gevoel. Je voelt jezelf niet meer.
Als dit vaker gebeurt, wordt het een gewoonte om met de buitenwereld bezig te zijn en niet met jezelf.

Manieren om jezelf weer te voelen

Gelukkig zijn er simpele dingen die je kunt doen om weer bij jezelf te komen en jezelf te voelen. Dit zijn er 3 van.

Ademhaling

Breng je aandacht naar je ademhaling en adem een paar keer diep en langzaam in en uit. Voel hierbij bewust hoe je borst en je buik omhoog gaan bij iedere inademing. Blaas de lucht ook bewust uit bij je uitademing. Voel jezelf, voel je lichaam.

Stop en voel je gevoel

Neem een pauze in jezelf. Trek je even terug in jezelf. Breng je aandacht weer even naar je eigen ik. Wat voel je op dit moment? Wat denk je allemaal? Registreer het eens bewust.

Als dat te lastig is, voel dan bewust hoe je hoofd en buik voelen. Leg je handen even op je buik en voel dat bewust. Hoe gaat er daar? Is het gespannen of ontspannen?

Grond jezelf

Span je voeten aan en ontspan ze weer. Wrijf even met je voeten over de grond heen, zodat je het nog bewuster voelt. Wrijf even over je benen heen van boven naar beneden. Druk je voeten je de grond in. Voel dat je staat.

 

0 Reacties

Reageren

Je mailadres wordt niet getoond