Jouw innerlijk kind: zo zorg je voor dit kwetsbare deel van jezelf

Posted on
innerlijk kind

Jouw innerlijk kind is een kwetsbaar, maar ook heel krachtig deel van jou. Het is het kind dat je vroeger was en nog steeds in jezelf bij je draagt. Soms heeft dit deel extra aandacht nodig, zeker wanneer je merkt dat je worstelt met je emoties.

Soms wordt er gedacht dat dit deel alleen maar vervelend is.
We zien het dan als iets in onszelf wat omstandig is, een kind dat aan het stampvoeten is en niet verder wil.
Dan hebben we het gevoel dat het ons afremt en dat is heel erg frustrerend.
Het is dan fijn om te beseffen dat je innerlijk kind niet zomaar op de rem trapt. Dit doet het alleen als er iets in jezelf aan de hand is.
In die zin beschermt het je. Het voorkomt dat je over je eigen (emotionele) grenzen heengaat om dat iets anders in jezelf vindt dat je gewoon moet doen wat je moet doen en je niet aan moet stellen.

De eigenschappen van je innerlijk kind

Je innerlijke kind is dus niet zomaar een ‘vervelend’ deel en het heeft ook niet alleen maar ‘lastige’ eigenschappen.
Naast dat dit deel verbonden is met onze kwetsbaarheid, met emoties en gevoeligheid, kent het ook toffe karaktereigenschappen.
Zo is dit deel verbonden met je nieuwsgierigheid, je speelsheid en met je creativiteit.

Als je innerlijk kind in balans is, zegt dat dus niet alleen dat je minder snel gefrustreerd bent en wilt stampvoeten.
Een gezond innerlijk kind hebben maakt je ook creatief in de breedste zin van het wordt en helpt je de magie van het leven te ervaren.

Zo herken je dat je innerlijk kind niet in balans is

In een eerder artikel over je innerlijke kind, hebben we de signalen dat je innerlijk kind om aandacht vraag besproken, dus laten we deze er weer even bijpakken:

Boos zijn zonder reden

Je voelt je simpelweg geïrriteerd, boos en gefrustreerd zonder dat daar echt aanleiding toe is.
En als je wel een aanleiding hebt om boos te zijn, dan ben je dat meer dan logisch zou zijn in die situatie.

Het gevoel dat er een last op je hart ligt

Je bent eigenlijk verdrietig, somber, maar weer zonder een echte reden.
Het is alsof je hart iets draagt wat te zwaar is.

Je voelt snel afgewezen

Wanneer iemand geen tijd heeft om iets voor je te doen of op je te reageren, dan voel je je snel afgewezen.
Je voelt je dan niet belangrijk genoeg, niet waardevol genoeg.

Je twijfelt aan jezelf

Jij twijfelt er vooral aan of dingen aan jou liggen of jij iets fout doet.
Als er iets fout gaat, dan vind je altijd wel een reden waarom het jouw schuld is.
Er is altijd iets wat jij wel beter had moeten doen.

Het verleden houdt je bezig

Dit kan zowel op een positieve als minder fijne manier zijn.
Je denkt simpelweg veel aan vroeger.

Je creativiteit is geblokkeerd

Eigenlijk ben je heel erg creatief, maar het lijkt maar niet uit je handen te komen.
Je bent ook behoorlijk kritisch op jezelf als je wel iets creëert.

Zo zorg je voor je innerlijke kind

Maar wat kun je doen als je deze signalen herkent?
Hoe kun je er dan voor dit kwetsbare deel in jezelf zijn, zodat het weer (een stuk meer) in balans komt?

Om deze vraag te kunnen beantwoorden is het fijn om even om te schakelen in de manier waarop je naar deze vraag kijkt.
We hebben het hier over een ‘kinderlijk’ deel en dat kan zeker geholpen worden met ‘volwassen’ therapie. Het reageert echter vaak beter op therapie die geschikt is voor kinderen.
Je innerlijke kind gebruikt meestal ook niet veel woorden. Het kan veel meer met kleuren en creatieve dingen.

Je gevoel tekenen

Iets wat dan ook heel erg fijn is om te doen is je gevoel tekenen. Er geen woorden aan hoeven geven, maar het met kleuren en bewegingen mogen uiten.
Als je het lastig vindt om vrij te tekenen, kan het heel erg fijn zijn om mandala’s in te kleuren.
Wat je tekent hoeft dus ook niet ‘mooi’ te zijn. Het heeft een veel belangrijkere functie.

Jezelf geven wat je als kind niet gehad hebt

Je hoeft geen slechte jeugd gehad te hebben om toch het gevoel te hebben dat je iets gemist hebt.
Dat voor jezelf onderzoeken en jezelf dat geven werkt ontzettend helend.

Jezelf geven wat je als kind graag gehad had

Als het lastig is om te ontdekken of je als kind iets gemist hebt, kun je ook kijken naar wat je als kind tof had gevonden en jezelf dat geven.
Of de dingen doen die je als kind leuk vond (en nu ook nog kan waarderen).
Misschien er wel een dekbed of plaid wat je dat speciale en geborgen gevoel geeft.
Misschien is het een geur (die je in de diffuser kunt stoppen) die je vroeger helemaal het einde vond.
Ook je favoriete kinderboek lezen of kleurplaten tekenen die je tof vond werken ook heel goed.

Waar het om gaat

Waar het namelijk om gaat is dat je een gevoel van geborgenheid creëert voor jezelf en je innerlijke kind.
Misschien kom je schaamte tegen, omdat je iets kijkt of tekent dat voor kinderen is. Dan heb je gelijk het punt gevonden wat aandacht vraagt op de diepste laag.
En juist als je dan doorzet en doet wat voor je innerlijke kind geborgenheid creëert, heel je dit ook (voor een groot deel).

 

2 Comments

  1. Kurt Hullenkremer says:

    Dank u Scarlet,

    voor alweer een heel mooi artikel 🙂 🙂 🙂
    Ik heb een tijdje geleden een prachtig filmpje gezien over het bevrijden van je opgesloten innerlijk kind.
    Het was een tekenfilm waarin je innerlijk kind was vastgeketend in jezelf en aan het huilen was.. Jij gaat je innerlijk kind bevrijden door jezelf je te vergeven van je fouten en vanaf nu aan elkaar veel liefde te geven. Jou innerlijk kind voelt jou liefde, hierdoor verdwijnt de ketting en gaat jou innerlijk kind opnieuw lachen. Samen omarmen ze elkaar en gaan vrolijk hand in hand met heel veel liefde verder door het leven.

    Groeten,
    Kurt uit Antwerpen

    1. Scarlet says:

      Wat ontzettend mooi!

Leave a comment

Your email address will not be published.