Meer rust voor jezelf creëren: weghalen en toevoegen

Posted on
rust creëren

Hoe kun je meer rust voor jezelf creëren en meer ontspannen? Je kunt proberen in één keer met iets te stoppen wat je stress geeft.
Of je kunt stapje voor stapje dingen doen die je spanning wegnemen en rust brengen. Dat maakt het vaak een stuk makkelijker.

Meer rust creëren in kleine stapjes

Naar die laatste optie wil ik dan ook graag met je kijken. Ik noem dit het systeem van weghalen en toevoegen.

Stap 1: breng in kaart wat je stress oplevert

Wanneer ontstaat die knoop in je maag precies? Wanneer komen de ‘ik heb hier geen zin in’ gedachten in je op?
Wat doe je dan precies? Of is het juist verbonden met bepaalde mensen?

Maak daar een lijstje van en zet voor elk puntje en cijfer van 1 tot 5.
1 geeft aan dat dit een milde stress geeft en bij 5 overspoeld je dit met spanning.

Stap 2: weghalen wat je stress geeft

Kies een punt uit met een hoog getal waarvan je ook weet dat het haalbaar is om daar iets mee te doen.
Probeer vervolgens allerlei ideeën te verzinnen om iets te doen om minder met deze situatie of persoon in aanraking te komen.
Wat kun je mogelijk schrappen?
Of is er iets wat je kunt doen om er anders in te gaan staan?

Kies vervolgens een van die ideeën uit en probeer deze uit te voeren.

Als dat gelukt is of het blijkt dat dit idee uitvoeren toch niet haalbaar is, is het tijd om iets te doen om rust te creëren.

Stap 3: maak een lijstje van alles wat je helpt rust te creëren

Hier doe je inderdaad weer hetzelfde. 😉
Je maakt een lijstje met alles waarvan je weet, denkt of vermoed dat dat je rust kan brengen.
Dat kunnen geuren zijn (bijvoorbeeld lavendelgeur), oefeningen (ademhalingsoefeningen) of juist hele andere dingen.

Voeg hier ook weer bij iedere optie een cijfer van 1 tot 5 aan toe.
1 geeft aan dat het minimaal werkt en 5 zijn dingen die je heel veel rust geven.

Stap 4: voeg rust toe

Kies weer een van de opties/punten uit die jou het meest haalbaar en waardevol lijkt om te proberen.
Verzin vervolgens allerlei dingen die je hiermee zou kunnen doen. Bedenk stapjes die zo klein mogelijk zijn.
Als er bijvoorbeeld de optie op staat dat je eerder naar bed wilt gaan, zodat je minder moe bent, probeer dan niet gelijk iedere avond een uur eerder naar bed te gaan.
Probeer, in plaats daarvan, iedere avond 10 minuten eerder naar bed te gaan dan je voorheen deed.

Als je dit geïntegreerd hebt of als het blijkt dat het helemaal niet lukt, dan is het tijd om weer terug te gaan naar stap 2 en iets te schrappen wat stress oplevert.

 

  • Delen

4 Reacties

  1. Vrouwenfelder says:

    Hi scarlet, ik ben zo blij met jou site, het geeft zoveel informatie. En ik heb er al zoveel geld aan uitgegeven maar er is tot nog toe niemand gelukt om dit bij mij weg te halen of om te leiden. Ik heb al zoveel cursussen gedaan ik help veel mensen in mijn praktijk met b.v. Magnetiseren zelf nog les in gegeven reiki 1,2,3, gedaan voetreflextherapie doe ik, mediumschap cursussen gehad kaartreadings gegeven, stoelmassage geef ik. Nu nu ook weer vingerreflexologie gedaan. Ik weet niet wat ik nog kan doen.
    Ik heb al zo’n moeite met het schrijven wat jij hier ook voorsteld ik weet gewoon voor mij zelf niet wat ik voor mij zelf kan bedenken hier loop ik al volledig in vast.
    Ik hoor wel altijd dat als ik mensen helpt met b.v. Magenetiseren dat deze wel altijd van alles zien en voelen in mijn behandelkamer het is er altijd druk met wat ze zien en voelen schimmen zien of zelf gedaantes en veel kleuren en handen voelen waar ik niet bezig ben want ik raak de mensen tegen woordig geen eens meer aan en ook dat de mensen stemmen horen . En nog veel meer.
    Ik ben nu 75 jaar maar nog lang niet klaar. Ik heb al een wat kleine cursussen van jou ook gevolgd erg mooi en erg blij mee geest maar ik kom niet tot de kern.

    1. Scarlet says:

      Hoi!
      Dat is zo fijn om te horen.
      En wat doe jij veel mooie dingen! Ik zou bijna willen vragen wanneer je echt even rust hebt. Momentjes om gewoon met jezelf te zijn.
      Ik denk dat daar al heel veel in zit, hoe simpel het ook klinkt. 🙂

  2. Brigitte says:

    Dank je wel lieve Scarlet
    Voor de fijne tips die je geeft en voor hoe je het uitgelegd. Ik heb moeite als het over mezelf gaat om dingen op te schrijven, dan lukt het me niet en raak ik gefrustreerd en uiteindelijk is het alsof ik helemaal blokkeer en ik het ook gewoon echt niet weet. Maar omdat jij er altijd voorbeelden bij geeft maakt het vaak wat makkelijker.

    1. Scarlet says:

      Dat is heel fijn om te horen. 🙂
      En misschien kan het ook helpen om het niet te proberen op een moment op te schrijven, maar in plaats daarvan jezelf eens een dagje te observeren.
      Misschien werkt dat beter, omdat je dan kunt voelen wanneer je meer spanning ervaart en kunt onderzoeken wat daar de aanleiding toe is.

Reageren

Je emailadres is niet zichtbaar voor anderen