Omgaan met lastige emoties

geplaatst op
omgaan met lastige emoties

In dit artikel wil ik het met jullie hebben over omgaan met lastige emoties. Dit zijn de emoties die we het liefste wegstoppen en eigenlijk liever niet ervaren, maar toch zijn ze er. Ze horen erbij en heel eerlijk gezegd maken ze je alleen maar meer mens. 

Het is heel logisch dat je jezelf liever alleen maar blij, tevreden en rustig zou willen voelen. Daar reageert ons lichaam ook niet zo heftig op als verdriet, frustratie of nervositeit. Daar kun je zelfs misselijk van worden! En die lastige emoties gaan ook niet zomaar weg. Hoe meer je er tegen vecht, hoe erger ze lijken te worden.
Hoe kun je hier nu mee omgaan?

Omgaan met lastige emoties

Accepteer je emoties

Hier ‘goed’ mee omgaan begint met iets wat we vaak in de eerste instantie niet eens echt willen: accepteren dat ze er zijn.
Het is oké om je somber te voelen.
Het is oké om bang te zijn.
Er is niks ergs aan wanneer je gefrustreerd bent.
Verdriet hebben is heel normaal.

Zelfs wanneer je het eigenlijk ongepast vindt om je zo te voelen, omdat het helemaal niet bij de situatie past, dan nog is het belangrijk om je emoties te accepteren.
Je keurt het daardoor echt niet goed dat je bijvoorbeeld gefrustreerd bent met je dochtertje, maar je erkent hierdoor dat het zo is. Je zegt eigenlijk tegen jezelf: ik voel mezelf zo, of dit nu kloppend is of niet.

Wat wil je emotie je vertellen?

Die emoties zijn er niet voor niets.
Jouw emoties proberen je iets te vertellen: er zit je iets dwars.

Dat kan gaan over de huidige situatie, maar het kan ook gaan over heel iets anders.
Je kan thuis gefrustreerd zijn, omdat je op je werk geen erkenning krijgt.
Je kunt gefrustreerd raken van je kind, omdat je partner je geen ruimte geeft.
Je kunt verdrietig worden van de afstandelijkheid van je partner, omdat je vader je vroeger negeerde.

Het kan dus ook over iets uit het verleden gaan. jouw ‘lastige’ emoties willen je alleen maar vertellen dat iets in je speelt.
En eigenlijk zit daar een hele belangrijke boodschap onder: jij hebt aandacht van jezelf nodig.

Lastige emoties zijn een signaal dat je aandacht van jezelf nodig hebt

Voor jezelf zorgen

En eigenlijk zegt het dus iets heel belangrijks tegen je: jij mag beter voor jezelf en je gevoel zorgen.
En nee, dat betekent niet dat je nooit meer last zult hebben van die ‘lastige’emoties. Ze dienen namelijk een heel belangrijke functie: ze vertellen ons hoe we het leven ervaren.
Ze geven ons feedback over onszelf, onze ervaring en onze omgeving.

Je zorgt voor jezelf door je emoties recht aan te kijken en ze te omarmen. Door te kijken naar die onderliggende boodschap en daar iets mee te doen.
Soms betekent dat dat je tijd voor jezelf nodig hebt om te schrijven, te praten en te denken, zodat je die onverwerkte emoties kunt verwerken.
Een andere keer betekent dat dat je met de situatie aan de slag moet die je zoveel pijn oplevert.
En soms mag je iets heel anders doen: de manier waarop je tegen dingen aankijkt veranderen.

Hoe je tegen dingen aankijkt beïnvloedt je emotionele reactie

Wanneer je merkt dat je zoveel lastige emoties hebt, dat het niet meer te doen is.
Wanneer je merkt dat emoties veel te heftig zijn en je je machteloos gaat voelen of wanhopig, dan is het belangrijk om verder te kijken.

Dat kan heel lastig zijn, dat weet ik, maar wel belangrijk voor je eigen geluk en gezondheid.
Soms hebben we namelijk een visie/een filter gecreëerd waarmee we naar de wereld kijken die onszelf dwars zit.
En dat is moeilijk om dat van jezelf te zien, want wanneer iets ons zo raakt, zijn we meestal overtuigd van ons gelijk.
Maar het gaat niet om gelijk hebben, het gaat om jou geluk in dit leven. En is dat niet belangrijker?

Dus wat probeer je door te zetten? Wat probeer je te bewijzen? Aan welke visie klamp je je vast?
Durf hem te zien, durf hem te beproeven en milder te maken.
Niet voor de ander, maar voor jezelf.

 

0 Reacties

Reageren

Je mailadres wordt niet getoond