Positief zijn: Een positief innerlijk dialoog

Posted on
positief innerlijk dialoog

positief innerlijk dialoogEen positief innerlijk dialoog. Onze innerlijke kritische stem zegt genoeg negatieve dingen tegen ons gedurende dag. Ook wij zelf, onze ego-stem oordeelt vaak over wat we doen, laten en denken. Toch kun je hier zelf met een simpele oefening al iets aan doen, namelijk de: positive self-talk minutes.

Dit is een oefening die je wel dagelijks moet toepassen om echte veranderingen te weeg te brengen.
Bij deze methode, die je hebt bij positief zijn en zorgt voor meer zelfvertrouwen, gaan we er namelijk vanuit dat je gedachtekracht enorm sterk is. En we gaan ervan uit dat bepaalde gedachtepatronen gewoontes zijn, die we kunnen ombuigen door nieuwe gewoontes toe te gaan passen.

Hoe werkt zo’n positief innerlijk dialoog precies?

Bij de positieve self-talk minutes neem je een aantal minuten de tijd om positief over jezelf te denken en bekrachtigende dingen tegen jezelf te zeggen.
Ik raad je aan om hier 5 tot 10 minuten de tijd voor te nemen elke dag. Hiermee bereik je de beste resultaten.

Zorg er eerst voor dat je een rustig plekje hebt om te zitten of staan. Een plek waar je niet gestoord kunt worden. Zorg ervoor dat de tv en je mobiel uitstaan.

Begin vervolgens eerst met het besluit dat je de komende minuten niet over jezelf mag oordelen en niks negatiefs over jezelf mag denken. Elke keer als je dat wel doet, stop je jezelf liefdevol en breng je je aandacht weer terug naar het positieve dialoog.

Vervolgens begint het positieve innerlijke dialoog pas echt. Je gaat fijne en mooie dingen tegen jezelf zeggen.
Hieronder vind je een stukje van een van mijn eigen positive self-talks. Je kunt deze ook rustig voor jezelf gebruiken en aanvullen met je eigen woorden.

Voor positiviteit en zelfvertrouwen: mijn positve self-talk

Je bent een mooi en waardevol mens.
Je bent een mooi en waardevol mens vol met liefde en zorgzaamheid.
Jij mag je eigen grenzen aangeven en goed voor jezelf zorgen.
Je mag heel goed voor jezelf zorgen, want dat bent je waard en heb je nodig.
Geniet steeds meer van de kleine dingen om je heen, elke dag iets meer.
Elke dag word je positiever en zelfverzekerder, want je bent een mooi en waardevol mens.
Je bent krachtig en hebt al zoveel overwonnen. Je mag trots zijn op jezelf. Ik ben trots op mezelf.
Ik ben waardevol een mooi en liefdevol en zorgzaam.
Ik verdien het om mezelf te zijn en voor mezelf te zorgen.
Ik werk voor mijn doelen en ga er elke dag meer en meer voor. Ik wil mijn doelen behalen en ik verdien het om mijn doelen te behalen.
Ik ben eerlijk en waardevol. Mijn intenties zijn goed.

Wat heel belangrijk is, is dat je dit langzaam en rustig tegen jezelf zegt of dit denkt. Rustig en kalm. Neem je tijd er echt voor. Daarom heb je ook die 5 minuten nodig. En elke keer als je merkt dat je toch kritisch gaat reageren of gaat oordelen, stop je jezelf en ga je weer terug naar het jouw positief innerlijk dialoog.

0 Comments

Leave a comment

Your email address will not be published.