Signalen van overprikkeling bij hooggevoeligheid + dit kun je ertegen doen

Posted on
signalen van overprikkeling

Een van de grootste ‘nadelen’ van hooggevoelig zijn, is overprikkeld raken. Aan deze signalen van overprikkeling herken je op tijd wanneer alle prikkels je te veel worden en we delen gelijk met je wat je kunt doen als je overprikkeld bent geraakt.

Als hooggevoelig persoon kun je van allerlei dingen overprikkeld raken. Het is eigenlijk afhankelijk van waar jij als persoon specifiek gevoelig voor bent.
De meeste hsp’ers raken vooral overprikkeld als ze te maken hebben met te veel (harde) geluiden, geuren of te veel verschillende energieën.
Dit kunnen zowel energieën van verschillende mensen zijn, maar ook van plekken.
Ook een grote wisseling in emoties kan voor overprikkeling zorgen, omdat alle emoties heel intens ervaren worden.

De signalen van overprikkeling

Ik wil de signalen graag indelen in twee soorten.
Eerst wil ik je het lijstje geven met signalen die je waarschuwen dat je overprikkeld begint te raken.
Je bent als je deze signalen herkent dus nog niet over je grenzen heen gegaan, maar je komt er wel bij in de buurt.

Daarna wil ik met je kijken naar de signalen dat er wel over je grenzen heen is gegaan.
Die lijken heel erg op het de andere signalen, maar zijn toch vaak net even anders.

Signalen dat je overprikkeld dreigt te raken

  • het gevoel hebben hier weg te willen.
  • je steeds minder goed kunnen concerteren
  • moeite hebben met rechtop te blijven zitten/staan en daardoor bewegen en wiebelen
  • ineens naar de wc moeten, maar daar blijkt dat het eigenlijk niet echt nodig was
  • je hoort ineens dingen die verder weg gebeuren ineens bewuster. Alsof je gehoor uitzoomt
  • een lichte druk in je hoofd, vooral rond je derde oog, ervaren

Signalen dat je overprikkeld bent

  • een druk op je maag ervaren
  • een combinatie van misselijk en duizelig zijn, maar toch lijkt je lichaam gewoon door te gaan
  • heel erg moe worden
  • de behoefte hebben om te gaan hangen en het liefst fysieke houvast ergens aan zoeken
  • hoofdpijn krijgen. Meestal rond je derde oog of bij de basis van je schedel
  • last van je nek/schouders en/of onderrug krijgen
  • verdrietig worden. Het verdriet wisselt zich vaak af met irritatie/frustratie
  • je schoenen uit willen doen, want je voeten zijn of heel warm of heel koud
  • behoefte hebben aan stilte, de geluiden worden je teveel
  • hetzelfde geldt voor geuren, je kan er misselijk van worden
  • ineens terugdenken aan mensen of situaties uit het verleden, daar naar terug verlangen.
  • ’s avonds niet meer kunnen slapen. Je zoekt naar iets, maar je weet niet wat.

Wat kun je doen tegen overprikkeling?

Wanneer je overprikkeld dreigt te raken

Als je dreigt overprikkeld te raken, dan is het belangrijk dat je jezelf aan de situatie onttrekt.
Dat kan al door even naar de wc te gaan. Daarvoor ook nog even naar buiten gaan is nog beter.

Neem daar een moment om te ademen, rustig te ademen, dat hoeft niet gelijk heel diep te zijn, want diep ademhalen kan je in deze situatie juist misselijker maken.
waar het vooral omgaat is dat je jezelf weer voelt met behulp van je ademhaling.
Ook helpt het als je je hoofd (derde oog) zachtjes masseert en daarna je handen rustig met lauw water wast.
Heel bewust alsof je alles van je afspoelt.

Maar als je meer kunt, dan is het heel belangrijk dat je nog een extra uitlaatklep hebt.
Zo helpt het om een lijstje te maken met alles wat je voelt en er door je heengaat.

Als je dan weer teruggaat, helpt het om iets over je buik heen te leggen. Bijvoorbeeld je handtas als je die hebt.
Ook kun je je handen voor je buik vouwen.

Energetisch gezien kun je ook je schermpje opnieuw opzetten en je gronding optimaliseren.

Wanneer je overprikkeld bent

Als je echter helemaal overprikkeld bent, is het belangrijk dat je je helemaal aan de situatie onttrekt en niet meer teruggaat.
Je eerste hulp is een glas water drinken en rustig gaan zitten of liggen.

Naast de bovengenoemde tips kun je vervolgens de volgende jezelf verder helpen met te ontprikkelen.
Zo kan het enorm helpen om zachte meditatiemuziek op een heel zacht volume aan te zetten.
Zeker wanneer je tegelijkertijd een voetenbadje met magnesium maakt en daar rustig in blijft zitten.

Leestip: deze edelstenen helpen je je energie te reinigen (en kunnen dus ook in je voetenbadje)

Ook hierbij is de uitlaatklep heel erg belangrijk, dus lekker van je afschrijven wat je voelt en allemaal denkt is super waardevol.
Ook kun je het natuurlijk visueel maken door te tekenen of te schilderen.

Een hele andere manier om te ontprikkelen is te douchen en je daarbij te reinigen met zout.
Het maakt niet uit wat voor zout. Ook een speciale scrub met zout is prima.
Was jezelf daar voorzichtig mee (je hoeft niet te scrubben).
Dit haalt heel veel van de energie die de overprikkeling veroorzaakt heeft weg.

Wat is jouw favoriete tip om te ontprikkelen?
Of heb je zelf nog een mooie tip die je wilt delen?

 

0 Comments

Leave a comment

Your email address will not be published.