Signalen van overprikkeling bij hooggevoeligheid + dit kun je ertegen doen

Posted on
signalen van overprikkeling

Een van de grootste ‘nadelen’ van hooggevoelig zijn, is overprikkeld raken. Aan deze signalen van overprikkeling herken je op tijd wanneer alle prikkels je te veel worden en we delen gelijk met je wat je kunt doen als je overprikkeld bent geraakt.

Als hooggevoelig persoon kun je van allerlei dingen overprikkeld raken. Het is eigenlijk afhankelijk van waar jij als persoon specifiek gevoelig voor bent.
De meeste hsp’ers raken vooral overprikkeld als ze te maken hebben met te veel (harde) geluiden, geuren of te veel verschillende energieën.
Dit kunnen zowel energieën van verschillende mensen zijn, maar ook van plekken.
Ook een grote wisseling in emoties kan voor overprikkeling zorgen, omdat alle emoties heel intens ervaren worden.

De signalen van overprikkeling

Ik wil de signalen graag indelen in twee soorten.
Eerst wil ik je het lijstje geven met signalen die je waarschuwen dat je overprikkeld begint te raken.
Je bent als je deze signalen herkent dus nog niet over je grenzen heen gegaan, maar je komt er wel bij in de buurt.

Daarna wil ik met je kijken naar de signalen dat er wel over je grenzen heen is gegaan.
Die lijken heel erg op het de andere signalen, maar zijn toch vaak net even anders.

Signalen dat je overprikkeld dreigt te raken

  • het gevoel hebben hier weg te willen.
  • je steeds minder goed kunnen concerteren
  • moeite hebben met rechtop te blijven zitten/staan en daardoor bewegen en wiebelen
  • ineens naar de wc moeten, maar daar blijkt dat het eigenlijk niet echt nodig was
  • je hoort ineens dingen die verder weg gebeuren ineens bewuster. Alsof je gehoor uitzoomt
  • een lichte druk in je hoofd, vooral rond je derde oog, ervaren

Signalen dat je overprikkeld bent

  • een druk op je maag ervaren
  • een combinatie van misselijk en duizelig zijn, maar toch lijkt je lichaam gewoon door te gaan
  • heel erg moe worden
  • de behoefte hebben om te gaan hangen en het liefst fysieke houvast ergens aan zoeken
  • hoofdpijn krijgen. Meestal rond je derde oog of bij de basis van je schedel
  • last van je nek/schouders en/of onderrug krijgen
  • verdrietig worden. Het verdriet wisselt zich vaak af met irritatie/frustratie
  • je schoenen uit willen doen, want je voeten zijn of heel warm of heel koud
  • behoefte hebben aan stilte, de geluiden worden je teveel
  • hetzelfde geldt voor geuren, je kan er misselijk van worden
  • ineens terugdenken aan mensen of situaties uit het verleden, daar naar terug verlangen.
  • ’s avonds niet meer kunnen slapen. Je zoekt naar iets, maar je weet niet wat.

Wat kun je doen tegen overprikkeling?

Wanneer je overprikkeld dreigt te raken

Als je dreigt overprikkeld te raken, dan is het belangrijk dat je jezelf aan de situatie onttrekt.
Dat kan al door even naar de wc te gaan. Daarvoor ook nog even naar buiten gaan is nog beter.

Neem daar een moment om te ademen, rustig te ademen, dat hoeft niet gelijk heel diep te zijn, want diep ademhalen kan je in deze situatie juist misselijker maken.
waar het vooral omgaat is dat je jezelf weer voelt met behulp van je ademhaling.
Ook helpt het als je je hoofd (derde oog) zachtjes masseert en daarna je handen rustig met lauw water wast.
Heel bewust alsof je alles van je afspoelt.

Maar als je meer kunt, dan is het heel belangrijk dat je nog een extra uitlaatklep hebt.
Zo helpt het om een lijstje te maken met alles wat je voelt en er door je heengaat.

Als je dan weer teruggaat, helpt het om iets over je buik heen te leggen. Bijvoorbeeld je handtas als je die hebt.
Ook kun je je handen voor je buik vouwen.

Energetisch gezien kun je ook je schermpje opnieuw opzetten en je gronding optimaliseren.

Wanneer je overprikkeld bent

Als je echter helemaal overprikkeld bent, is het belangrijk dat je je helemaal aan de situatie onttrekt en niet meer teruggaat.
Je eerste hulp is een glas water drinken en rustig gaan zitten of liggen.

Naast de bovengenoemde tips kun je vervolgens de volgende jezelf verder helpen met te ontprikkelen.
Zo kan het enorm helpen om zachte meditatiemuziek op een heel zacht volume aan te zetten.
Zeker wanneer je tegelijkertijd een voetenbadje met magnesium maakt en daar rustig in blijft zitten.

Leestip: deze edelstenen helpen je je energie te reinigen (en kunnen dus ook in je voetenbadje)

Ook hierbij is de uitlaatklep heel erg belangrijk, dus lekker van je afschrijven wat je voelt en allemaal denkt is super waardevol.
Ook kun je het natuurlijk visueel maken door te tekenen of te schilderen.

Een hele andere manier om te ontprikkelen is te douchen en je daarbij te reinigen met zout.
Het maakt niet uit wat voor zout. Ook een speciale scrub met zout is prima.
Was jezelf daar voorzichtig mee (je hoeft niet te scrubben).
Dit haalt heel veel van de energie die de overprikkeling veroorzaakt heeft weg.

Wat is jouw favoriete tip om te ontprikkelen?
Of heb je zelf nog een mooie tip die je wilt delen?

 

5 Comments

  1. Marit Lotze says:

    Hallo,

    Ik heb een vraagje.

    Ik ben een echte HSPer, en ik ben ook meerdere malen overspannen en burnout geweest. De laatste burnout was een triple burnout. Sindsdien ben ik zelfs helemaal afgekeurd en hoef en kan en wil ik ook niet meer werken. Deze burnout was zo ontzettend heftig. Zo ontzettend overprikkelt was ik continue. Zien, horen, voelen, ruiken, proeven, emoties enzovoort was allemaal continue veel en veel te veel. De zee klonk als een tsunami, stromend water ook, een theelepeltje in een kopje klonk vreselijk, geluid ging als gonzende kerk klokken door mijn hoofd. Bewegende beelden werd ik ontzettend duizelig van. Enzovoort. Soms leek het alsof mijn hersenen uit mijn hoofd vlogen. Hoogtevrees op de grond. Meerdere stemmen tegelijk kon ik niet filteren en klonk alles Chinees. Misselijk. Draaien. Duizelig. Insomnia. En als ik bijna in slaap val schrik ik met adrenaline wakker, super alert. Ik kreeg toen antipsychotica en na 4 maanden begon het te werken. Werd alles kalmer van. Maar telkens, zelfs na jaren nu, als ik de antipsychotica dan afbouw komt alles in alle hevigheid terug. Zelfs als ik het een jaar vol houd. Telkens moet ik dan toch weer antipsychotica. Maar ik wil daar zo graag vanaf. En juist deze hooggevoeligheid omarmen. Want ik vind het juist ook een bijzonder iets. Ook mijn derde oog werkt behoorlijk krachtig. Ik zie steeds, vooral wanneer ik heel moe ben, met mijn ogen dicht, heel sterk, scherp en kleurrijk beelden. Zonder nagedacht te hebben. Dat vind ik wel super bijzonder.

    Mediteren, visualiseren, fantaseren, douchen, rusten, proberen te aarden, muziek luisteren enzovoort doe ik ook allemaal.

    Mijn vraag is, hoe zou ik hier mee om kunnen gaan?

    Alvast heel veel dank.

    Lieve groeten van mij Marit

    1. Scarlet says:

      Hoi Marit,

      Wat was de aanleiding dat het begonnen is?

      1. Marit Lotze says:

        Mijn hele leven ben ik al hooggevoelig. En voelde mij niet echt veilig in gezin, door vader. Ik heb uiteindelijk een Gegeneraliseerde angststoornis ontwikkeld en ik kon erg moeilijk grenzen aangeven en nee zeggen. Paste mij altijd aan uit angst voor afwijzing. En school en vooral werk was te belastend voor mij waardoor ik telkens overvraagd werd en uitputte. Uiteindelijk daardoor zwaar burnout en fibromyalgie gekregen. Ondertussen heb ik psychisch al veel geleerd en ben ik daarin gegroeid, ook spiritueel. Dus eigenlijk gaat dat nu heel goed. Behalve de fibromyalgie pijn en vermoeidheid cirkel. Daar kom ik maar niet uit. En zelf denk ik dat Antipsychotica gewoon verslavend is, waardoor je er moeilijk weer vanaf komt. Net zo bij Antidepressiva, maar daar ben ik gelukkig al wel vanaf. Doordat ik het op eigen gevoel heb afgebouwd ipv met een psychiater. Die wilden dat steeds veel te snel. Ik probeer dat nu ook bij de Antipsychotica en gelukkig slik ik nu al een paar jaar nog maar de helft, alleen het laatste gedeelte afbouwen wil maar niet lukken.

        Dank je wel voor het antwoorden

        1. Scarlet says:

          Dankjewel voor de toelichting.
          Het klinkt alsof er een alertheid onder zit, als ik het zo op basis van wat je deelt inschat.
          Alsof je gehoor op moet letten of er geen gevaar is en daardoor extreem sterk ontwikkeld is.
          Een hulpmiddel hierin zou hypnose kunnen zijn, om het onderbewustzijn te helpen te ontspannen.
          Daarbij zou ik ook even naar voeding kijken. Niet dat dat alles oplost, maar bij bepaalde tekorten kan het lastiger worden hier vanaf te komen. Zeker omdat sommige medicatie ervoor zorgen dat je bepaalde tekorten sneller opbouwt.
          Het is hierin fijn om in ieder geval even te kijken naar: antioxidanten, magnesium en zink

          1. Marit Lotze says:

            Dank je wel voor je bericht terug.
            En qua alertheid met oren klopt volgens mij, aangezien ik dat zelf ook soms zo benoem. Net als het loslaten…..zoals in slaap gaan of ontspannen……daar heb ik veel moeite mee. Ik sta altijd aan zeg maar…..

Leave a comment

Your email address will not be published.