Uit een emotioneel dal komen

Posted on
Uit een emotioneel dal komen

Wat als het emotioneel echt allemaal te veel is geworden? Hoe kom je uit een emotioneel dal? De antwoorden op die vragen gaan we samen verder onderzoeken.

In dit artikel over een emotioneel dal herkennen, hebben we al een goede basis gelegd:

De basis om uit een emotioneel dal te komen

Het belangrijkste is dat je lief voor jezelf bent en blijft.
Je voelt dit allemaal niet voor niks en als je tegen jezelf gaat vechten wordt het vaak alleen maar erger.
Wat vaak wél helpt is het oude vertrouwde: rust, reinheid en regelmaat (en gezonde voeding).

Probeer dus eerst weer op tijd te gaan slapen en ook op tijd er weer uit te gaan. Snoozen werkt vaak averechts.
Het helpt als je ’s avonds een paar uur voor het slapen gaan een banaan of een handje pistache pinda’s eet en het helpt vaak ook als je je dag begint met water en koffie of thee (cafeïne).
Buiten zijn, wandelen en bewegen maken vaak ook een groot verschil.
Het is ook belangrijk dat je iets hebt om je emoties kwijt te kunnen. Je kunt ze bijvoorbeeld van je afschrijven of schilderen.
Waar het omgaat is dat ze eruit mogen en niet in je systeem rondjes blijven draaien.

De verdieping

Er zijn eigenlijk heel veel verschillende die je kunt doen om je langzaam maar zeker weer beter te gaan voelen.
Het is dus heel belangrijk dat je je emoties niet weer onderdrukt en achter slot en grendel steekt, want dan komt het later terug met nog meer kracht en onrust.

Alles op een rijtje zetten: inzicht geeft grip en rust

Tegelijkertijd hoeft niet altijd de nadruk op je emoties te liggen om hieruit te komen. Je kunt ook eerst ook op een gezonde manier mentaal aan de slag.
Zo kan het bijvoorbeeld heel erg fijn zijn om alles wat er speelt en alles wat je voelt op een rijtje te zetten.
Heel rustig en nuchter overzicht creëren. De feiten op een rijtje zetten. Niks meer, niks minder.
Dit is ook belangrijk, omdat sommige emoties terug blijven komen omdat we iets niet helemaal zien. Er klopt iets nog niet.
Dit krijg je vaak helder wanneer je alles op een rijtje zet.

Acceptatie: lastig, maar een belangrijke sleutel

Wat daarbij vaak ook belangrijk is om te doen is accepteren wat er is en alles wat je voelt.
Heel vaak blijven we vastlopen op het niet begrijpen waarom iets is gebeurd of waarom iemand zo gedaan heeft.
Daardoor komen de emoties iedere keer omhoog.
Soms zullen we het echter ook nooit kunnen begrijpen en is het belangrijk om te werken aan het accepteren dat er is gebeurd wat er is gebeurd.
Dit is níet hetzelfde als goedkeuren. Het wél is hetzelfde als zeggen: ‘ik laat het los, zodat het mijn leven niet meer (zo) beheerst.’
Je laat het los, omdat je jezelf rust gunt en je eigenlijk andere dingen meer aandacht wil geven.

Luisteren naar je lichaam

De lichamelijke klachten die je ervaart geven symbolisch aan wat er speelt en wat je nodig hebt.
Daar naar luisteren geeft zoveel meer grip dan alleen je emoties proberen te ontrafelen.
Het boek de sleutel tot Zelf-bevrijding van Christiane Beerlandt kan je helpen te vertalen wat je lichaam wil zeggen.
Dit boek gebruiken wij dan ook in de opleiding tot Zielsreader en Zielscoach.

Je hebt slaap nodig

Je slaap is ook iets wat belangrijk blijft.
Wanneer je slaapt verwerken je hersenen namelijk alles, ook al je emoties.
Tegelijkertijd kan het soms lastig zijn om goed te slapen als je jezelf in een emotioneel dal bevindt.
Probeer daarom eens ergens anders dan normaal te gaan slapen.
Zo kan het bijvoorbeeld ineens heel veilig voelen om op de bank te gaan slapen.

En, zoals hierboven benoemd, kan het helpen om een banaan of pistache nootjes te eten voor het slapen gaan.
Deze voedingsmiddel bevatten stofjes die je lichaam helpen in een gezonde slaapmodus te komen.

Wanneer je eraan toe bent, kun je dankbaarheid in gaan zetten

Als het weer iets rustiger begint te worden, kun je je emoties ook met dankbaarheid gaan combineren om nog verder uit dit dal te komen.
Daarmee veeg je de emoties niet van tafel. Je voegt er alleen iets aan toe.
Bijvoorbeeld: dit doet zoveel pijn, maar tegelijkertijd sta ik nog steeds.
Daarmee ga je echt uit dit dal klimmen en je mind en gevoelens weer in balans brengen.

 

2 Comments

  1. Sonja says:

    Lieve Scarlet, wat een fijn artikel. Begripvolle en zinvolle tips. Dank je wel. Liefs Sonja

    1. Scarlet says:

      Dat is heel fijn om te horen en dankjewel voor je lieve woorden! 🙂

Leave a comment

Your email address will not be published.