Voor jezelf kiezen: 3 tips

Posted on

Voor jezelf kiezen is niet egoïstisch. Laten we dat eerst vooropstellen. Die gedachtegang en angst blokkeren je namelijk vaak, waardoor je niet voor jezelf opkomt, zoals je wel zou willen en moeten doen.

Kiezen voor jezelf doe je omdat je het beste met jezelf voor hebt en voor jezelf wilt zorgen. Je doet het omdat je rust wilt hebben en meer energie wilt hebben. Je doet het dus niet om anderen te kwetsen.
En dat is precies wat het zo moeilijk maakt. Voor jezelf kiezen houdt namelijk in dat je soms “nee” moet zeggen tegen een ander. Je bent bang dat je een ander daarmee kwetst of pijn doet, misschien zelfs teleurstelt.

Daarnaast zijn er ook gewoon mensen die doorduwen. Ze blijven je sturen in wat je wel een niet moet doen volgens hun. Deze mensen vertellen je welke mensen wel of niet goed voor je zijn en hoe jij je leven zou moeten leven.
Ze nemen een slachtofferrol aan als jij niet doet wat ze willen en spelen daarmee heel erg in op jouw empathisch vermogen.

Voor jezelf kiezen: 3 tips om meer voor jezelf te kiezen

1: vraag jezelf af waarom je voor jezelf kiest

Een hele belangrijke bewustwording voor jezelf is duidelijk maken waarom je voor jezelf kiest. Wat levert het je op? Misschien heb je er nu een vaag beeld van of weet je alleen dat je er meer rust van krijgt, maar eigenlijk moet je  het specifieker maken. Wat levert het jou diep van binnen op als ziel en als persoon?

Hoe zou het met je gaan als je echt voor jezelf zou kiezen? Wat zou je voelen?

Dat kun je gebruiken als je voor jezelf wilt kiezen en op momenten dat het even lastig is.

2: welke pijnpunten laat je dan achter je?

Niet voor jezelf kiezen levert eigenlijk ook best wel veel pijn op. Ga eens voor jezelf na wat het je tot nu toe allemaal gekost heeft. Welke vervelende situaties ben je er allemaal door in beland? Hoe vaak heb je je rot gevoeld doordat je niet voor jezelf koos?
Op hoeveel momenten in je leven kies je nu nog steeds niet voor jezelf en wat maakt het zo moeilijk om dat te doen?

3: maak een plan

Wat je ook ontzettend kan helpen is als je voor jezelf een plan maakt. Hoe ga je meer voor jezelf kiezen? Welke stappen moet je daar eigenlijk voor zetten? Wanneer is dat van toepassing en bij wie?
Werk het eens duidelijk voor jezelf.

Daarnaast is het heel effectief als je in de spiegel oefent met “nee” zeggen en andere zinnen oefent om jezelf weerbaarder te maken tegen anderen.
Als het er dan op aankomt, vloeit het natuurlijker uit je mond.

 

Heb jij nog andere tips die je helpen om nog meer voor jezelf te kiezen?

 

1 Comments

  1. Hooggevoeligheid: voor jezelf kiezen zonder schuldgevoel | Ontspanningstuin says:

    […] Nog 3 tips om beter meer te kiezen voor jezelf […]

Leave a comment

Your email address will not be published.