Waarom in slaap vallen lastig kan zijn: een spirituele benadering

Posted on
lastig in slaap vallen spirituele benadering

Wat als in slaap vallen lastig is? Dat, terwijl je niet ligt te piekeren of malen? Dan is de kans groot dat je niet doet in je dagelijkse leven wat je werkelijk wilt doen.

Als je problemen en zorgen hebt, is het niet vreemd dat je ’s avonds ligt te piekeren in je bed.
Maar wat als je niet echt ligt na te denken? Je ligt gewoon wakker, zonder dat je kunt benoemen waarom.

Lastig in slaap vallen als gevolg van het niet doen wat je echt wilt doen

Wanneer je dat ervaart, is de kans groot dat je niet je op (ziels)pad loopt.
Je hebt meer in je dan er nu uitkomt en je doet niet waar je echt gelukkig van wordt.
Zo, zonder reden wakker liggen, is een signaal van je hele systeem dat het niet echt gelukkig is.
Het mist voldoening, het mist de ruimte om te creëren waarvoor het hier is.

Je kunt gelukkig zijn en toch die voldoening missen

Dit wil niet zeggen dat je in je dagelijkse leven niet gelukkig bent of niet kunt genieten.
Het wil ook niet zeggen dat je niet goed bezig bent.
Het geeft wél aan dat je meer in je hebt dan er nu uitkomt.
Je bent dus niet verkeerd bezig, maar er ontbreekt wél iets.

Om weer rustig in slaap te kunnen vallen hoef je ook niet heel je leven om te gooien.
Het is niet nodig om je huis en al je bezittingen te verkopen en te gaan reizen.
Wat er echter wel nodig is, is een verandering in je agenda.
Je hebt namelijk tijd nodig om te doen wat je wilt doen.

Het is niet vreemd als je niet weet wat je eigenlijk wilt

Het is niet gek als je niet echt weet dat dat precies is.
Vaak zijn de ideeën die we hebben, de dingen die we willen doen, onderdrukt.
Je hebt namelijk zo vaak tegen jezelf gezegd, dat je geen tijd of ruimte hebt om die dingen te doen.
En nu drukken er waarschijnlijk allerlei belemmerende overtuigingen op.

De tijd die je vrij maakt om te gaan doen wat bij je hoort en wat je wilt doen, mag je dan eerst besteden aan onderzoeken wat dat werkelijk is.
Dat kun je bijvoorbeeld doen door in deze tijd buiten te gaan wandelen, zelfs als het regent.
Wandelen brengt vaak veel in ons hoofd in beweging, zeker wanneer we onszelf vragen stellen tijdens het wandelen.
Loop dus eens rond met de vraag wat je nog meer zou willen doen met je leven, wat je nog meer voldoening kan geven.
Leg daar geen druk op, zie het als een speels en interessant onderzoek.

Je kunt deze tijd ook besteden aan het lezen van die boeken die je in de kast hebt staan.
Die boeken die je ooit gekocht hebt, maar nooit de tijd voor hebt gehad om te lezen,
De kans is stiekem best groot dat de onderwerpen waar die boeken over gaan, precies te maken hebben met hetgeen wat je eigenlijk zou willen doen.

Nog wat extra tips om beter in slaap te kunnen dommelen

Laten we afsluiten met nog een paar praktische tips om beter in slaap te kunnen vallen:

– onderzoek eens of het voor jou juist beter werkt om niet of juist wel voor het naar bed gaan te douchen
– zorg voor een koele kamer en een lekker warm bed
– drink een uurtje voor het slapengaan een kopje kamillethee
– zorg dat er een unieke geur in je slaapkamer hangt die je heel erg fijn en rustgevend vindt
– neem de tijd om je ademhaling dieper en langzamer te maken voor je in slaap valt
– neem je mobieltje niet mee naar bed. Als je toch iets wil doen, doe dan bijvoorbeeld een woordzoeker of iets anders zonder lading
– bedenkt voor je gaat slapen iets wat je morgen heel graag wilt doen voor jezelf (en zorg ervoor dat je dat de volgende dag ook echt doet).

Waar deze tips eigenlijk op neerkomen is dat je met een goed en ontspannen gevoel naar bed gaat en dat je je lichaam de mogelijkheid geeft om te ontspannen voor je in slaap ‘moet’ vallen.

 

4 Comments

  1. Karin says:

    Interessant ☺️

    1. Pauline says:

      Dank je wel voor de inspiratie. Zelf heel veel kennis van yoga, meditatie en energetisch werken met veel mensen. Door enorme val in het bos alles los moeten laten. Inmiddels een jaar verder. Zoals je al schreef, niet kunnen doen wat ik werkelijk zou willen doen. Een nieuwe inspiratie ontdekken in een mannenwereld, waarin ik leef die heel wetenschappelijk zijn. Inzichten over deze tijd van enorme doorbraak weinig voeling. Zelf als lichtwerker een enorme uitdaging om bij mezelf te blijven. Heel veel geleerd van alles, maar toch weer door kunnen gaan vanuit eigen inspiratie. Er is geen weg terug. Dank je wel voor al jouw inspiratie, een hartengroet van Pauline.

  2. Jes says:

    Hey Scar.

    Ja moeite met inslapen zolang ik me al kan herinneren.
    Ik was een huilbaby sliep heel slecht.
    Als 2 jarige zelfs slaapmiddelen gekregen wel hele lichte maar toch dat kan nooit goed zijn op 2 jarige leeftijd.

    Het is wel heel apart want het slapen gaat nog steeds niet helemaal normaal maar na mijn covid besmetting tenminste ik denk dat het daar mee te maken heeft lijk ik wat beter te kunnen slapen haha ja wel weer grappig en apart dat er dan een covid voor nodig is maar goed je hoort mij niet klagen.
    Bedacht me ook na deze blog te hebben gelezen misschien loop ik wel meer op mijn zielspad dat kan ook.
    Al met al wat het dan ook is ik ben er blij mee.
    Dank je wel

  3. Martien says:

    Dag Scarlet, mijn nachtrust is ernstig verstoord door een voortdurend achtergrondgebrom dat ik dag en nacht hoor, daarbovenop de nachtelijke wasbeurten van de buurvrouw. Zij heeft een schrijven ontvangen van de maatschappij om dat niet te doen, ze doet het toch. Nu wacht ik af tot een toezichter komt vaststellen waar het permanente lawaai vandaan komt om de wijkagent in te schakelen … en verdere stappen te ondernemen. Door gebrek aan slaap voelde ik mij zeer kwetsbaar en zeer emotioneel. Als ik een beetje heb kunnen slapen kan ik mij gelukkig beter voelen door meditatie en gebed, maar toch niet fris, noch vrolijk. Ik verlang naar stilte in mijn app. , is levensnoodzakelijk.

Leave a comment

Your email address will not be published.