Wanneer jouw perfectionisme je blokkeert

geplaatst op
wanneer perfectionisme je blokkeert

Perfectionisme kan een gave zijn, maar ook een last. Voor veel mensen is het het laatste. Dit komt omdat perfectionistische trekjes vaak gevoed worden door de behoefte het goed te willen doen. Daarnaast kan ook faalangst je perfectionisme verergeren.

Je snapt vast wel dat zulke drijfveren helemaal niet prettig zijn. Ze creëren onrust en een druk. Je kunt daardoor de dingen die niet perfect zijn niet meer loslaten. Het voelt alsof je er helemaal verantwoordelijk voor bent en alsof die dingen iets over jou zeggen.

Gezond perfectionisme

Gelukkig is er ook een vorm van perfectionisme die gezond en productief is. Deze helpt je vooruit te komen in je leven en de dingen zo goed mogelijk te doen.

Deze perfectionisme wordt gedreven door de behoefte aan schoonheid en genieten. Je wilt de dingen goed doen, omdat het voldoening geeft, maar niet (meer) omdat je jezelf dan beter over jezelf voelt.

Het verschil tussen gezond en ongezond perfectionisme

Het grote verschil zit hem dus in de voedingsbodem. Waar komt jouw perfectionisme vandaan? Meestal weet je dit stiekem van jezelf al en dat stukje bewustzijn is een hele belangrijke eerste stap.

Alles waar je je namelijk bewust van bent, kun je iets aan doen.

Van ongezond naar gezond

Er zijn een aantal dingetjes die je gelijk kunt oppakken om van jouw perfectionistische eigenschappen iets fijns te maken

Leg de eerst de lat wat lager voor jezelf
Of anders gezegd: bepaal wat je nu echt wilt bereiken. Wil je werkelijk die 10 of is een 7 ook gewoon goed. Als je dit voor jezelf bepaald, kun je jezelf dit voorhouden op de moment dat je jezelf aan het gek maken bent om iets dat fout gaat.

Maak keuzes
Je hebt niet alles onder controle en je kunt ook niet alles onder controle hebben. Daarom zul je moeten kiezen waar jij je echt op focust. Door je slechts te focussen op 1 of 2 dingen kun je de rest veel beter buitensluiten en dat geeft al veel meer rust.

Maak van je geluk weer een prioriteit

Meestal wil je dingen perfect om afwijzing, mislukking en dus pijn te vermijden. Het voorkomen hiervan is dus een prioriteit van jou. Als je jezelf nu in plaats van daarop te focussen jezelf gaat focussen op je eigen geluk, dien je eigenlijk hetzelfde doel, maar op een fijnere manier.

Hierdoor kan het makkelijk zo zijn dat de druk afneemt en je steeds meer kunt ontspannen.

 

2 Reacties

  1. Noud says:

    Lieve Scarlet, het is frappant dat de nieuwsbrieven die ik krijg (die jij stuurt) voor mij vaak actueel zijn. Ik lees ze elke keer met veel aandacht en genoegen. Dank je wel. Groetjes, Noud

    1. Scarlet says:

      Graag gedaan lieve Noud. 🙂

Reageren

Je mailadres wordt niet getoond