Wat is mindfulness? + 3 simpele oefeningen

Posted on
wat is mindfulness

Wat is mindfulness? Mindfulness is jezelf bewust worden van het hier en nu. Je aandacht van de randzaken afhalen en terugbrengen naar de basis.

Wat is mindfulness?

Eigenlijk is mindfulness een stroming binnen de psychologie en binnen de wereld van het coachen, waarin het gaat om je aandacht terug te brengen naar waar je nu bent, wat je voelt en waar je mee bezig bent.
Als mens zijn we namelijk stiekem best veel met andere dingen bezig.
In ons hoofd herhalen we wat we nog moeten gaan doen, wat we fout hebben gedaan en waar we nog op moeten letten.
We zijn bezig met de toekomst en het verleden, met problemen, taken en zorgen.
Het is bijna een continue gedachtestroom waar je ontzettend onrustig en moe van kunt worden.
Het lijkt wel alsof je nooit tot ontspannen toe komt, er is altijd wel weer het volgende dat de aandacht vraagt.

Met behulp van mindfulness doorbreek je deze gedachtenpatronen en ga je bewust leven. Met volle aandacht leven.

De twee belangrijkste pilaren

Bewust worden van het hier en nu en je aandacht daar naartoe brengen is dus de basis van mindfulness.
Het leven, wat er is, waarnemen zoals het is.
En dan niet alleen even snel de grote dingen.
Het gaat juist om de details waarnemen. Het geheel zien.

Zo kun je bijvoorbeeld bewust zijn dat je eet of echt proeven wat je eet.
Is het zoet of zout? En hoe warm is het? Welke kruiden proef je nog meer?
Eigenlijk mag je dus meer gaan waarnemen in het hier en nu.

En de de andere pilaar is niet oordelen.
Dat is stiekem best een lastige.
Mindfulness is dus ook het loslaten wat goed of fout is.
Als de spieren in je nek strak staan van de spanning, dan is dat wat er is.
Los van of dit vervelend is of niet. De spanning is er en die mag je waarnemen zonder daar druk op te leggen dat deze spanning weg moet.

Hoe uitdagend dit ook is, deze manier van waarnemen wordt vaak als ontzettend helend ervaren.

Andere voordelen van mindfulness

Wat veel mensen ervaren wanneer ze aan de slag gaan met mindfulness zijn de volgende dingen:

  • meer rust in het hoofd, minder drukkende gedachten
  • zich beter kunnen concentreren
  • creatiever zijn
  • meer voor elkaar krijgen, productiever zijn
  • meer genieten van de kleine dingen

Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat wat je probeert te bereiken met die drukkende gedachten ineens veel beter lukt als je mindful bent.

3 oefeningen die je helpen mindful te worden

1. Rustig zitten en jezelf waarnemen

Deze oefening ben je misschien vaker tegengekomen en dat is helemaal terecht, want hij werkt heel goed als je hem vaker doet.
Wat je gaat doen is rustig zitten en vervolgens waarnemen.
Je kunt je ademhaling waarnemen en daar steeds meer van proberen waar te nemen.
Je kunt voelen hoe de lucht je longen vult, hoe je buik mee beweegt.

Zo kun je ook heel je lichaam langsgaan. Van je voeten tot je kruin neem je elk lichaamsdeel van jezelf waar, zoals het is en zonder oordeel.

Als je last hebt van veel onrustige gedachten kan het juist ook helpen om deze waar te nemen.
Zonder oordeel je gedachten te bekijken, gewoon zoals ze voorbij komen.
Zien wat je denkt, zonder ertegen te vechten.

2. Je omgeving rustig waarnemen

Als je rustig zit, kun je ook je omgeving waarnemen.
Dat kan met je ogen dicht of met je ogen open.

Als je met je ogen dicht zit, kun je bijvoorbeeld de stoel onder je billen voelen en de leuning achter je rug.
Je kunt ook gaan luisteren naar de geluiden om je heen.
Wat hoor je, zonder er iets van te vinden?
Of wat ruik je?

Als je met je ogen open zit, kun je ook kijken.
Dit is helemaal leuk als je buiten bent, want dan kun je de veranderingen om je heen waarnemen.

En natuurlijk als je iets eet, wat proef je?

3. Spontaan even inchecken

Het echte verschil gaat mindfulness echter maken wanneer je het integreert in je leven, wanneer het meer wordt dan alleen een oefening die je af en toe doet.
Daar is deze oefening dan ook wat meer op gericht.

Wat je doet, is een wekker zetten voor midden op de dag.
Wanneer de wekker gaat, stop je waar je mee bezig bent en neem je waar.
Je neemt waar waar je bent en wat je aan het doen bent.
Je neemt een moment om te checken wat je voelt, wat je ruikt en wat je hoort.
En waar het dan natuurlijk juist om gaat, is dat je dit doet zonder oordeel.
Het is zoals het is, zonder mening.

 

0 Comments

Leave a comment

Your email address will not be published.