Ben je empathisch uitgeput? Deze 12 signalen wijzen daarop

Posted on
empathisch uitgeput

Behoorlijk wat mensen die een hsp zijn twijfelen aan hun gevoeligheid, omdat ze niet meer met de andere mee kunnen voelen. Sterker nog, ze zijn de problemen van anderen zat. Daardoor vinden ze zichzelf niet heel erg lief en daardoor denken ze dat ze niet gevoelig of empathisch zijn.

Lief zijn is geen kenmerk van hooggevoelig zijn en sowieso staat of je lief bent los van de problemen van anderen zat zijn.
Wat wel een kenmerk is, is dat je de emoties van anderen gemakkelijk waarneemt en dus snel doorhebt dat iemand ergens ‘last’ van heeft, dat iemand worstelt met een probleem.
Het is niet gek als je daar voor de rest geen ruimte voor hebt. Jij hoeft ook niet met ieder probleem van ieder ander bezig te zijn. Je mag wel helpen als de ander daarvoor openstaat en jijzelf er de ruimte voor hebt, maar dat is iets anders.

Zo raak je empathisch uitgeput

Door dit voelen van anderen en het waarnemen wat er bij anderen speelt hebben veel hooggevoelige mensen echter wel de neiging om te willen helpen en daarbij gaan ze vaak en veel over hun eigen grenzen heen.
Ze kunnen namelijk heel goed meevoelen met de ander en hoe slecht iemand zich voelt. Ze willen zo graag dat anderen zich ook weer lekker voelen.
Dit kost vervolgens zoveel energie dat alle potjes leegraken en ze niet meer kunnen. Ze hebben niet eens meer om de dingen te doen waarvan ze voelen en weten dat ze goed voor ze zijn.

Zeker wanneer je zo voor anderen geleefd hebt. Niet alleen omdat je energie op is, maar ook omdat je niet eens meer echt herkent wat je eigen gevoel je aangeeft.
Je hebt zolang niet naar jezelf geluisterd dat het lastig is om iets te doen met je eigen wijsheid en gevoelens.

Daar ontstaat vaak ook het grootste probleem.
Want zelfs al kom je dan iemand tegen die onwijs goed voelt en waarvan je ook weet dat deze persoon goed voor je is, je bent te moe om de verbinding te onderhouden.
Je hebt niks meer te geven en het maakt dat niet eens uit hoe gek je bent op deze persoon.
En zelfs al heb je een klein beetje energie, toch kom je niet in beweging. Iets in je houdt je tegen, een angst om een verkeerde keuze te maken.
Of misschien is het wel de behoefte nu eerst ruimte voor jezelf te hebben en bij te komen.

Afstand van mensen die wel bij je passen en kiezen voor oppervlakkigheid

Zo raken empathische mensen vervolgens soms mensen kwijt die juist enorm bij ze passen, omdat ze daarvoor al veel te ver over hun eigen grenzen heen zijn gegaan.
Hun uitputting stond hun in de weg.

Vervolgens kan het zijn dat sommige van hun, terecht, voor de makkelijkere weg kiezen.
Soms gaan ze daardoor voor relaties waar andere empaten van zien dat daar niks van klopt, dat de energie niet stroomt, dat het oppervlakkig is.
En dat is ook zo, maar dat geeft de uitgeputte empaat een kans om bij te komen en even niet te hoeven.

Signalen dat je empathisch uitgeput bent

Maar hoe herken je dat je empathisch uitgeput bent?
Deze signalen wijzen daarop:

  1. je hebt geen energie voor de mensen die je fijn vindt
  2. wanneer iemand iets vertelt over een probleem, ervaar je direct (lichamelijke) spanning
  3. je hebt geen ruimte om iets te doen met de hulpvragen die anderen aan je stellen
  4. je wilt liever niet meer aangeraakt worden
  5. het liefste vertel je niks meer over de uitdagingen die je zelf ervaart
  6. je trekt jezelf steeds verder terug en wilt steeds meer afstand tussen jou en de ander
  7. je hebt het gevoel dat je gevoel uitstaat, je vindt jezelf zelfs een beetje koud
  8. ergens ben je ook een beetje boos op mensen, omdat ze niks aan hun problemen lijken te doen
  9. er is iets in jou wat toch iedere keer vraagt naar de problemen van de ander en dat voelt heel drukkend aan
  10. oppervlakkige dingen voelen fijn en veilig
  11. je hebt het gevoel dat je nog niet echt hebt kunnen leven en wilt nu van alles ervaren
  12. je hebt het gevoel dat je geen ruimte hebt voor jezelf, zelfs wanneer je dat praktisch wel hebt

Maar wat nu? In dit artikel kijken we verder naar wat je eraan kunt doen als je empathisch uitgeput bent.

 

22 Comments

  1. Cheriette Visscher says:

    Lieve Scarlet, dan lees ik ineens over dat waar ik de laatste tijd, maanden alweer, zo mee worstel. Hoe ik ben geworden vind ik mezelf niet zo leuk, zo ken ik mijzelf niet en doet mij twijfelen wie ik eigenlijk was en ben. Het gevoel dat er niets uit mijn handen komt, te moe, niet aangeraakt willen worden, overprikkeld, te horen krijgen dat ik ongevoelig ben en niet meelevend reageer, ja, het vat is leeg,
    Alle 12 signalen herken ik. Wat fijn is, want ik ben dus niet zomaar een naar mens aan het worden, maar emphatisch uitgeput. Toch een soort feest van herkenning dit blog!

    1. Scarlet says:

      Dikke knuffel mooi mens. Hopelijk geeft dit ook de rust en ruimte om tot jezelf te komen.

  2. Margreet says:

    Zo herkenbaar! Maar wat doe je eraan? Hoe kun je er beter mee leren omgaan zodat je niet meer uitgeput raakt?

    1. Scarlet says:

      Het begint eigenlijk met accepteren dat je uitgeput bent. Dat dat oké is.
      Daarna heb je veel tijd voor jezelf alleen nodig. Tijd om niks te doen en tijd om jezelf weer te leren voelen.
      Het helpt vooral als je dingen doet om je lichaam weer te voelen. Jezelf masseren is bijvoorbeeld een hele goede of bodyscan meditaties.
      Wat ook belangrijk is, is dat je geen tijd hieraan koppelt. Het heeft vaak jaren geduurd voor je uitgeput bent geraakt, dus het heeft ook tijd nodig om te helen.
      Daarbij is voeding belangrijk. Vooral D3, Zink, Magnesium en een B-complex zijn belangrijk om genoeg binnen te krijgen.

  3. Laurie says:

    Wat een inzicht, alles resoneerd in mij, maar wat nu?

    1. Scarlet says:

      Ik heb het net bij een andere reactie ook gedeeld. 🙂
      Het begint eigenlijk met accepteren dat je uitgeput bent. Dat dat oké is.
      Daarna heb je veel tijd voor jezelf alleen nodig. Tijd om niks te doen en tijd om jezelf weer te leren voelen.
      Het helpt vooral als je dingen doet om je lichaam weer te voelen. Jezelf masseren is bijvoorbeeld een hele goede of bodyscan meditaties.
      Wat ook belangrijk is, is dat je geen tijd hieraan koppelt. Het heeft vaak jaren geduurd voor je uitgeput bent geraakt, dus het heeft ook tijd nodig om te helen.
      Daarbij is voeding belangrijk. Vooral D3, Zink, Magnesium en een B-complex zijn belangrijk om genoeg binnen te krijgen.

  4. Kim says:

    Mooi en aardig herkenbaar, maar hoe kan je hieraan werken?

    1. Scarlet says:

      Ik heb het net bij een andere reactie ook gedeeld. 🙂
      Het begint eigenlijk met accepteren dat je uitgeput bent. Dat dat oké is.
      Daarna heb je veel tijd voor jezelf alleen nodig. Tijd om niks te doen en tijd om jezelf weer te leren voelen.
      Het helpt vooral als je dingen doet om je lichaam weer te voelen. Jezelf masseren is bijvoorbeeld een hele goede of bodyscan meditaties.
      Wat ook belangrijk is, is dat je geen tijd hieraan koppelt. Het heeft vaak jaren geduurd voor je uitgeput bent geraakt, dus het heeft ook tijd nodig om te helen.
      Daarbij is voeding belangrijk. Vooral D3, Zink, Magnesium en een B-complex zijn belangrijk om genoeg binnen te krijgen.

  5. Wendy says:

    Ongelofelijk! Zo herkenbaar maar nooit geweten dat het hier aan ligt. Maar hoe kan ik mezelf weer empathisch opladen?

    1. Scarlet says:

      Ik heb het net bij een andere reactie ook gedeeld. 🙂
      Het begint eigenlijk met accepteren dat je uitgeput bent. Dat dat oké is.
      Daarna heb je veel tijd voor jezelf alleen nodig. Tijd om niks te doen en tijd om jezelf weer te leren voelen.
      Het helpt vooral als je dingen doet om je lichaam weer te voelen. Jezelf masseren is bijvoorbeeld een hele goede of bodyscan meditaties.
      Wat ook belangrijk is, is dat je geen tijd hieraan koppelt. Het heeft vaak jaren geduurd voor je uitgeput bent geraakt, dus het heeft ook tijd nodig om te helen.
      Daarbij is voeding belangrijk. Vooral D3, Zink, Magnesium en een B-complex zijn belangrijk om genoeg binnen te krijgen.

      1. Wendy says:

        Dank je wel voor je tips. Ik ga ermee aan de slag
        ❤️

  6. Petruska Verhaeghe says:

    Hallo ,
    Inderdaad, ik zeg vaak aan mijn man, ik ben een kluizenaar aan het worden, sommigen vreten aan mij, de spanning begint al als er een bericht binnen komt, ik voel me slecht maar zo schuldig als ik niet help , ze roepen en ik spring, ik moet continu mijn grenzen aangeven en nu toch dat stopteken die ik ga uitsteken ik kan niet meer op die manier , ik laat anderen voor mezelf gaan en dat put uit, de laatste week heb ik echt tijd moeten nemen om mijn oortjes te pakken en te luisteren naar muziek, en afspraken gemaakt maar ik ben er nog niet maar ik zet stappen vooruit , ik voel me soms zo respectloos behandelt , mensen denken voortdurend dat ze op je kunnen teren, ik zeg vaak, jij voelt je beter na een gesprek met elkaar en ik voel me uitgeput

    1. Scarlet says:

      Ik gun het je zo dat je grenzen duidelijker worden voor anderen en dat er rust in komt.

  7. Els says:

    Krijg er tranen van in mijn ogen… zo herkenbaar voor mij… en ik blijf het maar doen, keer op keer, terwijl ik voel dat ik meer en meer uitgeput raak… altijd maar dat stemmetje dat zegt dat ik door moet gaan, ik er moet zijn voor anderen… terwijl mijn lichaam iets totaal anders laat voelen… ik me schuldig voel als ik eens voor mezelf kies… maar wat is dat ook voor mezelf kiezen? Ik kan soms niet eens meer voelen wat ik wil, zoveel zin om dingen te doen, maar heb er de kracht en energie niet meer voor… heb met momenten al gedacht dat ik een ernstige ziekte had, maar nu ik dit lees… komt helemaal op het juiste moment. Dank je wel Scarlet, een openbaring voor mij! Heb je ook tips hoe ik hier mee kan omgaan of uit kan geraken? Dank je ❤

    1. Scarlet says:

      Wat fijn dat dit dingen voor je kan plaatsen mooi mens.
      Ik heb op de reacties hieronder dezelfde tips gegeven. 🙂
      Het begint eigenlijk met accepteren dat je uitgeput bent. Dat dat oké is.
      Daarna heb je veel tijd voor jezelf alleen nodig. Tijd om niks te doen en tijd om jezelf weer te leren voelen.
      Het helpt vooral als je dingen doet om je lichaam weer te voelen. Jezelf masseren is bijvoorbeeld een hele goede of bodyscan meditaties.
      Wat ook belangrijk is, is dat je geen tijd hieraan koppelt. Het heeft vaak jaren geduurd voor je uitgeput bent geraakt, dus het heeft ook tijd nodig om te helen.
      Daarbij is voeding belangrijk. Vooral D3, Zink, Magnesium en een B-complex zijn belangrijk om genoeg binnen te krijgen.

  8. Anja says:

    Hallo allemaal, ook voor mij heel herkenbaar. Alsof het bijna vanzelf gaat en je het al bijna niet meer in de gaten hebt, bijna alsof het een nieuw gekweekt “orgaan” is geworden 😉
    Ik ben net bezig met trauma therapie na lang zoeken en dit voelt voor mij echt goed, ga ook starten met traumayoga en krijg oefeningen mee inderdaad om tijd met mezelf door te brengen en de rust in mezelf te vinden. Ik wens iedereen veel succes toe hiermee! Liefs Anja

    1. Scarlet says:

      Wat onwijs fijn dat je er zo mee bezig bent en ik hoop dat de therapie je onwijs veel mag brengen. <3

  9. Henny says:

    Zo herkenbaar ik liep ook stuk..ben er 4mnd uit geweest en ik ben de eerste 2mnd de deur niet uit geweest al die geluiden en mensen die…naar mijn idee veel te hard praten…en de verschillende energieën vreselijk vond ik dat…toen kreeg ik een mail van een mooi mens met een link naar Scarlet en daar heb ik veel herkenning en rust ingebonden ik kreeg weer energie en pakte mijn passie voor kleding maken weer op en ik ben verslaafd geraakt aan legpuzzels á1000 stukjes dat haalt mijn hoofd leeg …en uitzoeken wat je voelt/graag wilt doen/wat je val kuil is enz… en de tools die Scarlet geeft kom ik ik keer een stukje verder..ook met de dromen duiden en dubbele cijfers ook daar vind ik herkenning en kan ik verder helpen…met dank aan Lydia…dus dank Scarlet dat deze site gestart bent❤ lieve groetjes Henny

    1. Scarlet says:

      Wat fijn om te horen lieve Henny, dat je er steeds meer je weg mee vindt.
      Het is je zo gegund dat er steeds meer rust inkomt.
      Dankjewel en een fijne dag. 🙂

  10. Jacqueline says:

    Heel herkenbaar Scarlet. Dank je wel. Zo krijg ik het ook weer duidelijk voor me zelf. Wat het met mij doet…..,, het schuldgevoel dat ik had/heb, loslaten. Want ik ben en blijf een lift mens.

    1. Scarlet says:

      Dankjewel voor je liever reactie mooi mens en wat fijn dat je het schuldgevoel losgelaten hebt. <3

  11. Empathisch uitgeput, wat nu? | Ontspanningstuin says:

    […] het artikel over signalen dat je empathisch uitgeput bent, hebben we meer kenmerken besproken die aangeven dat je te veel van jezelf weggegeven hebt, […]

Leave a comment

Your email address will not be published.