Empathisch uitgeput, wat nu?

Posted on

Wat kun je doen als je empathisch uitgeput bent? Wanneer je energetisch uitgeput bent, voel je je niet meer jezelf. Je hebt geen energie meer voor de mensen die je dierbaar zijn. Het lijkt bijna alsof je gevoelloos aan het worden bent.
Dit is niet het geval. Dit gevoel komt omdat je te lang te veel over je grenzen heen bent gegaan in er voor anderen zijn en met anderen meevoelen. Je empathische potje is daardoor leeggeraakt.

In het artikel over signalen dat je empathisch uitgeput bent, hebben we meer kenmerken besproken die aangeven dat je te veel van jezelf weggegeven hebt, waardoor je gevoelens anders zijn geworden.
Maar, wat kun je eraan doen om van deze uitputting te herstellen, zodat je je weer jezelf gaat voelen?

Gun jezelf tijd

Het is belangrijk om als eerste te beseffen dat het vaak jaren geduurd heeft tot je op dit punt gekomen bent.
Je hebt jezelf keer op keer over je vermoeidheid en ‘geen zin hebben’ heen gezet. Je bent er keer op keer geweest voor anderen.
Het is dan ook logisch als het tijd kost voor je empathische potje weer gevuld is. Dit is meestal niet met een weekje weer ‘klaar en doorgaan maar’.

Waar het begint

Acceptatie

Het begint eigenlijk met accepteren dat je uitgeput bent. Dat dat oké is.
Het is niet leuk, zeker niet, maar het is wel wat er aan de hand is.
Dit maakt je niet een minder goed of lief mens. Het zegt niks over jouw kwaliteiten of inzet.
En vaak doet deze acceptatie al heel erg veel. Simpelweg het besef dat je empathisch uitgeput bent kan al heel veel rust brengen.

Voel je lichaam weer

Daarna heb je veel tijd voor jezelf alleen nodig. Tijd om niks te doen en tijd om jezelf weer te leren voelen.
Je lichaam is hier je grootste hulpmiddel bij. Deze helpt je namelijk te gronden en weer tot jezelf te komen.
Zo is het helpend als je wekelijks een fijne bodyscan meditatie doet of een andere lichaamsgerichte meditatie oppakt.
Het helpt ook als je jezelf masseert of je laat masseren.

Dit helpt ook om de spanning uit je lichaam en de rest van je systeem weg te laten stromen.

Verbinden met je hartchakra

Als je energetisch werk interessant vindt, kan het heel erg fijn zijn om je aandacht naar je hartchakra te brengen.
Energetisch gezien zit hier namelijk heel veel dwars als je empathisch uitgeput bent.
Je kunt hier hele fijne meditaties voor doen, maar je kunt ook momentjes inrichten om simpelweg naar dit chakra toe te ademen.
Aandacht doet al zoveel goeds.

Grenzen aangeven

Maar wat het allerbelangrijkste is, is dat je ruimte voor jezelf gaat creëren.
Je hebt in je herstelfase meer ruimte nodig dan je over een tijdje zult hebben.
Het is niet erg om een smoesje te verzinnen om te gebruiken om je grenzen duidelijker aan te geven.
Je grenzen ‘goed’ aangeven is een zorg voor later.

Luister hierbij heel goed naar het signaal dat je ergens geen zin in hebt.
Dat is nu je grens in het contact met anderen.
Later zul je merken dat het duidelijker voelbaar wordt in je buik. Dat je daar een duidelijke spanning voelt wanneer iets te veel van je vraagt.

Gebruik je empathie voor jezelf

Als laatste zul je ook dingen nodig hebben die specifiek bij jou horen.
Dat vraagt van jou dat je bij jezelf gaat invoelen wat dat is. Dat je je empathie voor jezelf gebruikt.
Een vraag die hierbij kan helpen is:

‘Wat zou je een goede vriendin aanraden als ze zich in jouw situatie zou bevinden?’

Als toevoeging zou je ook de dingen voor jezelf kunnen doen die je voor die vriendin zou doen.

 

1 Comments

  1. Ben je empathisch uitgeput? Deze 12 signalen wijzen daarop | Ontspanningstuin says:

    […] wat nu? In dit artikel kijken we verder naar wat je eraan kunt doen als je empathisch uitgeput […]

Leave a comment

Your email address will not be published.