De cirkel van overprikkeling doorbreken

Posted on
de cirkel van overprikkeling doorbreken

We hebben het eerder gehad over de cirkel van overprikkeling, maar hoe kun je die cirkel van overprikkeling doorbreken? Het kan namelijk een behoorlijke uitdaging zijn om hiervan los te komen en weer echte rust te vinden.

De cirkel van overprikkeling houd in dat je afleiding gaat zoeken wanneer je overprikkeld bent.
In plaats van dat die afleiding rust geeft, creëert dit echter schijn-rust en meestal zorgt dit zelfs voor nog meer prikkels.
Het gevolg hiervan is dat je overprikkeld blijft. Het kan zelfs alleen maar erger worden.

De meest voor de hand liggende oplossing is de spanning in je systeem echt aangaan en dit is ook een echte oplossing.
Het probleem is echter dat die spanning zo groot kan zijn dat het aangaan hiervan als een onmogelijke taak voelt.
Ook is het nog een uitdaging om te achterhalen hoe je dit aangaan van die spanning überhaupt doet.

De cirkel van overprikkeling doorbreken in 4 stappen

Helaas kan ik het doorbreken van deze cirkel niet super makkelijk voor je maken, maar ik kan het wel voor je opdelen in stappen.
De stappen kun je iedere keer opnieuw volgen, waardoor ze samen als het ware een nieuwe cirkel volgen.

1. Creëer overzicht

Het creëren van stappen op zich is trouwens ook gelijk de eerste stap.
Een van de grootste belemmeringen is namelijk dat je eigenlijk niet echt meer weet wat je allemaal voelt, wat er allemaal is en wat je allemaal spanning geeft.
Daardoor voelt het als een grote berg waar je niets mee kunt.

Probeer daarom eens een lijstje te maken met alles wat je dwars zit, met de dingen die je spanning opleveren.
Dat kunnen dingen zijn die nu spelen, maar het kunnen ook dingen zijn uit het verleden die iedere keer weer in je opkomen.
Dit lijstje kan inderdaad ontzettend lang worden.

2. Neem een paar spanningspunten weg

Je kunt niet alles wat op dat lijstje staat voor jezelf oplossen en dat hoeft ook niet.
Het is vooral het probleem dat het zoveel bij elkaar is.

Er is nog een valkuil.
Dat is dat als we bronnen van spanning voor onszelf weg willen nemen, dat we  dan graag de grootste spanningsbronnen weg willen nemen.
En dat is ook niet altijd mogelijk.
Daardoor laten we het maar voor wat het is.

Ik wil je dus uitnodigen om anders naar dit lijstje te kijken.
Probeer niet te kijken naar wat het grootste probleem is, maar probeer te kijken naar wat je het makkelijkste op kunt lossen.
Als jij bijvoorbeeld twee super kleine dingen op kan lossen, scheelt dat al enorm veel.

3. Zorg voor een gezonde ontlading

Daarnaast heb je ook gewoon ontlading nodig.
Jezelf (energetisch) ontladen kun je op allerlei manieren doen.
Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om een journal bij te gaan houden.

Ook kun je mandala’s gaan tekenen of meer gaan schilderen.

Waar het vooral om gaat is dat je iets kunt doen met je gevoel of gedachten.
Dat ze eruit mogen komen, geuit mogen worden.
Wat je maakt hoeft dus ook niet mooi of nuttig te zijn.
Zelfs krassen kan hierin namelijk al heel erg helend werken.

4. Doe dingen die je rust brengen

De laatste stap is dat je bewust dingen mag gaan doen die je rust brengen.
Je hoeft niet alle dingen die je afleiding geven gelijk te dumpen, maar het helpt wel als je ze iets meer vervangt door de dingen die echt rust brengen.
Dingen die rust brengen zijn vaak wandelen, sporten en ook weer creatief bezig zijn.
Waar het vooral om gaat is dat je in je eigen wereldje bent, zonder dat je informatie tot je hoeft te nemen of op hoeft te letten.
Ook puzzelen werkt bijvoorbeeld heel erg goed.

Het kan heel goed zijn dat je deze dingen als saai ervaart als je ze oppakt.
Dat is logisch en een heel goed teken. Dat gevoel geeft namelijk aan dat ze je veel minder prikkels opleveren als de andere dingen die je deed.
Tot rust komen voelt daardoor ook als saai.

De cirkel van overprikkeling doorbreken door rust en ruimte

Zo ontstaat er steeds meer ruimte en ontspanning, waardoor je je lijstje bij kunt werken en weer andere spanningsbronnen weg kunt nemen.
Je hebt nu tenslotte meer energie om de grotere spanningsbronnen aan te gaan.

 

13 Comments

  1. Claudine says:

    Dankjewel Scarlet voor je blogs! Ik ben hier heel blij mee: ze geven me meer inzicht. Zeker de inhoud van het blog over overprikkeling geven mij en mijn zoon op dit moment goede tools❤️

    1. Scarlet says:

      Graag gedaan mooi mens en dat is heel fijn om te horen! <3

  2. Danielle says:

    Heel waardevol dit !!! Hier ga ik heel veel aan hebben. Ik denk dat ik op het einde van elke dag een lijstje ga maken 🙂 🙂

    1. Scarlet says:

      Dat is zo fijn om te horen!
      Dat klinkt goed, maar let wel op dat het geen verplichting gaat worden. <3

      1. Danielle says:

        Jij kent me te goed 🙂 🙂 en je hebt gelijk : ik ga dit enkel doen als ik overprikkeld bent <3

  3. Conny says:

    Fijn bedankt voor de tips ga er zeker mee aan de slag .dank je wel

    1. Scarlet says:

      Graag gedaan mooi mens.
      En hoop dat het enorm gaat helpen. 🙂

  4. Cindy Galle says:

    Interessant! ga het nog vaak herlezen denk ik dank je wel

    1. Scarlet says:

      Graag gedaan en dankjewel voor je lieve woorden. 🙂

  5. Stephanie says:

    Hoi Scarlet, ik ben zelf een blog aan het schrijven, en ik was op zoek naar een foto voor bij mijn blog: de cirkel doorbreken. Ik kwam op jouw blog terecht en wauw… ik wist dat ik een cirkel te doorbreken had maar niet welke. En nu weet ik dat wel. Ik had nog nooit van de cirkel van overprikkeling gehoord, maar alles valt op zijn plaats. 😉 dank je wel. Groetjes stephanie

    1. Scarlet says:

      Wat tof dat je zo bij mij bent gekomen en wat tof dat het zoveel op zijn plaats laat vallen. 🙂
      Graag gedaan en een fijne dag!

  6. De ingrediënten om een lichter leven te creëren | Ontspanningstuin says:

    […] Leestip: omgaan met overprikkeling […]

Leave a comment

Your email address will not be published.