Bij jezelf blijven in grote groepen mensen: 4 tips

Posted on
grote groepen mensen

Als je hooggevoelig bent, wat ongeveer 1 op te 5 mensen is, dan is de kans heel groot dat je last hebt van grote groepen mensen om je heen.
Daardoor kun je ineens heel erg moe worden op je werk, op school of in de stad, waardoor je niet meer vooruit te branden bent.
Dit is enorm vervelend en kan er uiteindelijk zelfs voor zorgen dat je tegen bepaalde activiteiten op gaat zien. Hoe kun je hier nou het beste mee omgaan?

Dit ervaar je als je last hebt van grote groepen mensen om je heen

De eerste stap om te leren om hier goed mee te gaan is eerst op tijd herkennen dat je last begint te krijgen. Maak er voor jezelf dan ook een oefening van om op onder andere deze dingen te letten:

  1. je begint te gapen
  2. je voelt je duf
  3. je krijgt last van je rug
  4. je staat niet lekker en wilt bewegen
  5. je kunt je niet concentreren op wat iemand vertelt
  6. je ziet niet zo scherp meer
  7. je krijgt dorst
  8. je wordt ineens verdrietig
  9. je voelt je ineens eenzaam
  10. je wordt onzeker en begint te twijfelen aan jezelf

Natuurlijk zijn er nog veel meer andere signalen, maar deze kunnen je wel alvast op weg helpen.

Probeer dit eens om bij jezelf te blijven in grote groepen mensen

Zodra je bewust door hebt dat het je te veel begint te worden, kun je een aantal (kleine) dingetjes doen om weer bij jezelf te komen en er daardoor weer beter tegen te kunnen.

Drink iets of eet iets

Even iets drinken of eten helpt je je lichaam weer te voelen en geeft nieuwe energie. De truc is hierbij om ook niet zomaar even snel wat naar binnen te werken, maar heel bewust te eten. Focus je op de smaak, de structuur en de geur, etc.
Dit trekt je er net weer even uit en maakt je lichaam wakker

Zoek de frisse lucht op en voel je ademhaling

Ga even naar buiten om een frisse neus te halen en let daarbij gelijk goed om je ademhaling. Het maakt je wakker en die focus op je ademhaling helpt je weer bij jezelf te komen.

Als je al buiten bent in de stad of als je niet naar buiten kunt, maak dan in ieder geval heel bewust contact met je ademhaling.

Ga even naar de wc

Ga even naar de wc en pak daar een momentje voor jezelf. Je bent zo even alleen met jezelf en dat wil al helpen. Zeker als je daarna heel bewust je handen wast. Stel je maar voor dat je die energie van anderen loslaat. Daarbij helpt koud water over je polsen spoelen ook heel goed om weer alert te worden.

Let op je gronding

Dit is eigenlijk meer iets waar je al op mag letten voor je de deur uit gaat, maar ook op het moment dat je op een verjaardag of feestje bent is het belangrijk om je gronding te blijven checken.

Je kunt je gronding dan ook versterken door heel subtiel even met je voeten over de grond te wrijven of met je handen over je bovenbenen naar je voeten te wrijven.

 

0 Comments

Leave a comment

Your email address will not be published.