Hoe kun je loslaten? Praktische tips

geplaatst op
hoe kun je loslaten

Hoe kun je loslaten? Loslaten blijkt vaak veel ingewikkelder dan het lijkt. Vooral als je hoofd overloopt met zorgen en de rest van je systeem overloopt met ongezellige gevoelens en emoties.

Er is altijd wel iets om je zorgen over te maken

Want er is ook zoveel ook zoveel om je zorgen over te maken. Sterker nog er is altijd wel iets om je zorgen over te maken.
Zelfs wanneer er nu helemaal niks aan de hand is, kun je je nog heel veel zorgen maken om de toekomst.
En natuurlijk kun je je ook zorgen maken om anderen.

Het lijkt soms wel alsof je systeem getraind is om dingen te zoeken of te verzinnen waar je je zorgen over kunt maken.
En dat is ook zo, tenminste dat is mijn mening.

Het brein is alert op gevaar

Ik denk dat we in het zorgen maken om van alles en nog wat, terecht en onterecht, deels te maken hebben met ons brein.
Ons menselijke brein dat voor een deel altijd bezig is met overleven.
En wat is een belangrijk deel van overleven?
Juist, gevaar herkennen en jezelf veilig houden.
Daarom ben je alert op alles wat gevaar kan betekenen.

In de huidige maatschappij betekent gevaar natuurlijk heel iets anders dan een poema die ineens achter je kan lopen.
Nu is het eerder een auto. 😉
Gevaar in het leven nu is vooral geld tekort komen, uit elkaar gaan met je partner, je baan verliezen, ongelukkig zijn.
En ons brein gaat daar bijna hetzelfde mee om als met die poema.
Lekker alert zijn dus, dingen goed onder controle houden en problemen proberen te voorkomen.
Daarom kan loslaten zo moeilijk zijn.

Hoe kun je loslaten? Praktische tips

Om los te kunnen laten is eerst weer even tijd en geduld nodig.
Dat heb je nodig om jezelf te hervinden en een nieuwe weg te vinden voor jezelf en je hoofd.

Oefenen in het ontspannen

Daarnaast is het belangrijk dat je gaat ontspannen. Dat je je systeem weer laat ontspannen.
Je mag oefenen, met alle tijd, om steeds meer uit die staat van alertheid te komen.
Er is geen poema die je op wil eten.
Er kunnen inderdaad heel veel dingen gebeuren die je niet wilt, maar voor bijna alles is een oplossing.
Al vind je de oplossing misschien niet leuk, maar dat is jouw oordeel over de oplossing. Meer niet.

Je kunt oefenen in het ontspannen door te mediteren of door simpelweg op een bankje in de natuur te zitten en te oefenen daar rustig van te genieten.
Het helpt heel erg om te oefenen schoonheid waar te nemen. Waar te nemen wat er nu is of jezelf waar te nemen.
Het liefst zonder extra prikkels, dus een boek lezen of tv kijken telt eigenlijk niet.

Creëer overzicht

Een van de grootste oorzaken van vasthouden en piekeren is dat we eigenlijk geen duidelijkheid, inzicht en/of overzicht hebben.
Daarom helpt het enorm als je dat gaat creëren voor jezelf.

Zo kun je een lijstje maken van de voors en tegens van een keuze.
Wat levert het je op, wat kost het je en wat zijn de risico’s als je voor keuze 1 gaat?
En voor keuze 2?

Als je je zorgen maakt om geld, geldt hetzelfde.
Hoe is de situatie werkelijk?
Wat staat er op je rekening?
Wat geef je uit?
Wat komt er binnen?

Duidelijkheid creëren is misschien niet per direct de oplossing voor je probleem, maar het geeft zoveel rust en inzicht.
Daardoor kun je loslaten en misschien ook juist de stappen zetten die je verder helpen.

Doe dit trouwens niet alleen in je hoofd, maar zet het ook echt op papier, anders werkt het toch minder goed.

Relativeer door ook positieve prikkels in je leven te hebben

Relativeren is een hele belangrijke sleutel in het loslaten.
Als je dingen in perspectief zet voor jezelf scheelt dat al heel veel.
Zeker als je er positieve dingen naast kunt zetten.

Niet als afleiding, maar om je leven completer te maken.

Dus geef jezelf leuke prikkels, leuke (gratis) uitjes en andere dingen waar je echt van geniet.
Niet als vlucht, omdat je je zorgen even niet wilt voelen, want dat werkt juist averechts.
Maar juist als beloning voor jezelf omdat je het verdient hebt of simpelweg omdat je er zin in hebt.

Dus ga lekker de natuur in of kijk die leuke film.
Ga lekker creatief aan de slag of spreek af met die ene vriendin die je al zolang niet gezien hebt.
En gebruik je zorgen niet als smoes om dit niet te doen, want dan zet je jezelf alleen maar weer vast.

 

  • Delen

2 Reacties

  1. Ingrid says:

    Heel mooi. Werd weer even teruggezet naar 2012 toen ik echt koos voor mezelf en de kids nadat ik voor de derde keer een embolie had. Dit keer een longembolie met weer hartfalen tot gevolg. In de loop der jaren verval je toch weer terug in je oude doen. Dus dit is een duidelijke les voor me. Heel fijn. Dank je wel.
    Ingrid

    1. Scarlet says:

      Wat ben je toch ook ongelofelijk sterk lieverd <3

Reageren

Je mailadres wordt niet getoond