Lekker in je vel zitten als je hooggevoelig bent: 3 tips

geplaatst op
lekkerder in je vel als je hooggevoelig bent

lekkerder in je vel als je hooggevoelig bentLekker in je vel zitten als je hooggevoelig bent kan best lastig zijn. Je bent namelijk gevoelig voor allerlei prikkels vanuit je omgeving en van prikkels binnen in jezelf.
Dit kan best wel vervelende gevolgen hebben op je gemoedstoestand. Met deze 3 tips zit je gelukkig al snel een stuk lekkerder in je vel als je hooggevoelig bent.

lekker in je vel zitten als je hooggevoelig bent tip 1: houd je agenda in de gaten

Wees je bewust van je eigen agenda en zorg ervoor dat je die zelf invult. Een van de belangrijkste oorzaken voor het niet lekker in je vel zitten als je hooggevoelig bent, is geen controle hebben over je eigen tijdsbesteding. Overal naartoe gaan en van alles voor iedereen terwijl je hoofd daar eigenlijk niet naar staat.

Geen tijd voor jezelf hebben om te ontladen en gewoon even jezelf te zijn is ook zo’n storende factor. Dit heeft een grotere impact dan dat we zelf vaak bij stil staan. Het is eigenlijk normaal om niet aan jezelf toe te komen. Erg eigenlijk, als je daarover nadenkt.

Pak daarom eens je agenda erbij en ga eens na wat je de afgelopen week allemaal gedaan hebt. Welke dingen had je eigenlijk geen zin en en hebben je uit je hum gehaald? Welke dingen heb je echt voor jezelf gedaan? Hoeveel tijd heb je echt aan jezelf besteed?

lekker in je vel zitten als je hooggevoelig bent tip 2: Bewust worden van wat je denkt

Dit is misschien nog een hele lastige, maar een hele belangrijke. Je innerlijke dialoog heeft heel veel invloed op hoe jij in je vel zit, hoe jij je voelt.
Ook dit begint met bewustwording. Weet je eigenlijk wel dat je gedurende de dag allemaal tegen jezelf zegt? Waarschijnlijk niet alles. Houd dat eens bij voor jezelf in een notitieboekje.

Het gaat niet alleen om de dingen die je over jezelf tegen jezelf zegt, maar ook over de dingen die je over anderen en over situaties denkt. Als je veel negatieve dingen denkt, zul je dat in je gemoedstoestand merken.

Als je je bewust wordt van wat je denkt, kun je het veranderen. Je kunt dan tegen jezelf zeggen: ‘stop! Zo gaan we niet denken’ en vervolgens over gaan op het relatieveren van het gedrag van de betreffende persoon of situatie. Houd het realistisch en gezellig voor jezelf en maak het ook weer niet overdreven positief.

lekker in je vel zitten als je hooggevoelig bent tip 3: accepteer jezelf

Dit is ook weer zoiets belangrijks als je lekker in je vel wil zitten als je hooggevoelig bent. Dit is sowieso voor iedereen belangrijk.

Je bent gewoon goed zoals je bent, wie je bent, wat je bent en hoe je je gedraagt. Jezelf niet accepteren, vervormen en een verkeerd masker dragen veroorzaakt alleen maar dat je je niet goed voelt en dat het niet lekker met je gaat.

Jezelf accepteren is niet iets wat je kunt leren. Het is namelijk een besluit  wat je neemt. Besluit daarom dat je jezelf vanaf nu accepteert en nog langer weigert jezelf niet te accepteren. Dan kun je ook je eigen gedachtes en onzekerheden liefdevol en warm toespreken. Je kunt ze geruststellen en vrijheid voor jezelf creëren.

 

0 Reacties

Reageren

Je mailadres wordt niet getoond