Nieuwe gewoontes aanleren – dit moet je erover weten

Posted on
nieuwe gewoontes aanleren

Je wilt nieuwe gewoontes aanleren. Misschien wil je vaker gaan sporten, ’s morgens mediteren of juist beginnen met het schrijven van je boek. Alleen lukt het niet helemaal. Je kunt jezelf er nog niet helemaal goed toe zetten of je doet het een paar keer en stopt dan weer.

In dit artikel wil ik een aantal inzichten met je delen die je helpen wel die nieuwe gewoonte in je leven te integreren.

Nieuwe gewoontes aanleren: dit moet je weten

Je moet iets ongeveer 21 dagen volhouden om een gewoonte in je leven te integreren

Over het algemeen genomen duurt het 21 dagen voor een nieuwe gewoonte gewoon is geworden.
Het kan goed helpen om dit voor ogen te houden wanneer je aan iets nieuws begint. 21 dagen iets doen is namelijk meer behapbaar dan het maar blijven doen tot het automatisch gaat.

Hier moet ik helaas ook gelijk een kanttekening bij maken, want uit een nieuwer onderzoek is gebleken dat het kan variëren tussen de 18 dagen dagen en 254 dagen. In dat onderzoek kwam een gemiddelde van 66 dagen naar voren om een nieuwe gewoonte te creëren.

Nu is dit allemaal nog steeds afhankelijk van je eigen behoefte aan deze nieuwe gewoonte. Hoe liever je iets wilt, hoe meer gedreven je bent, hoe sneller de gewoonte normaal wordt.
En ook hoe haalbaarder de nieuwe gewoonte is, hoe groter de kans op succes is.
Daarom zul je nog steeds heel veel horen dat die 21 dagen inderdaad een heel goed en realistisch streven is.

En met de volgende inzichten wil ik die 21 dagen juist ook haalbaar voor jou maken.

Als je de nieuwe gewoonte aan een bestaande gewoonte koppelt, wordt het een stuk makkelijker

Het is makkelijker om koffie te vervangen door thee wanneer je de thee drinkt op de momenten dat je eigenlijk normaal een bakje koffie drinkt.
Het is makkelijker om een extra glas water te drinken bij elke maaltijd dan ineens overdag een glas water te moeten pakken.
En het is makkelijker om affirmaties te zeggen terwijl je je make-up doet dan zomaar ineens tussendoor.

Probeer je nieuwe gewoonte daarom te koppelen aan een bestaande gewoonte. Het allerbeste is om de nieuwe gewoonte tegelijkertijd met de bestaande gewoonte op te pakken of deze erachteraan te plakken.
Als je toch al bezig bent….dan is het makkelijker om het volgende ook gelijk te doen.

Vult het gat wat de verandering achterlaat

Dit gaat zeker op wanneer je iets ongezonds probeert te vervangen door iets gezonds. Vaak doen we die ongezondere dingen namelijk vaak omdat ze iets opleveren.
We kijken Netflix in plaats van dat we gaan mediteren, omdat die serie je in staat stelt het leven even te vergeten.
Terwijl je door te mediteren juist alles nog meer voelt.

Het is belangrijk om hierbij stil te staan en iets te creëren wat je in staat stelt alsnog even echt te ontspannen en te genieten door iets anders.
Dat zal misschien niet hetzelfde zijn, maar hoe meer je ‘het gat’ vult, hoe makkelijker de verandering is.

Houd voor ogen waarom je dit wilt

Motivatie is natuurlijk heel erg belangrijk. Probeer daarom heel duidelijk en helder voor jezelf te houden waarom je de nieuwe gewoonte wilt aanleren.
Het is nog beter om een moodboard van te maken of het op een andere manier visueel te maken.
Zorg ervoor dat het je elke dag aan je waarom herinnert wordt. Dat kan je er op de pittige momenten doorheen slepen en je het zetje geven om vol te houden.

Bereid jezelf voor op succes

Ook een goede voorbereiding maakt het verschil.
Wil je meer water drinken? Zet dan ’s avonds een glas water op je nachtkastje om gelijk op te drinken als je wakker wordt. En zet ook alvast een flesje water bij je werkplek neer.
Wil je meer sporten? Leg je sportkleren klaar en zet je sportschoenen alvast bij de deur.
Wanneer je gezonder wilt eten, helpt het om eerst de meest handige en fijne recepten uit te printen en klaar te leggen.
Ook helpt het als je ’s avonds alvast je ontbijt en lunch maakt. Dan heb je namelijk geen honger en speelt tijdsdruk ook geen rol. Je pakt tenslotte ook makkelijker iets als het al klaargemaakt is.

Bereid jezelf dus voor op succes, dan kun je nieuwe gewoontes aanleren.

Dit klinkt misschien allemaal alsof het kleine dingen zijn, maar kleine dingen creëren juist grote resultaten.

 

2 Comments

  1. Sandra Sluijs says:

    Bedankt voor de waardevolle tips ❤

    1. Scarlet says:

      Ik ben blij om te horen dat je er iets aan hebt. 🙂

Leave a comment

Your email address will not be published.