Te veel nadenken: denk jij ook te veel na?

Posted on
te veel nadenken

Te veel nadenken. Nadenken is op zich niet zo heel slecht. Sterker nog, als je niet nadenkt, wordt het erg lastig om gewoon te leven. Als je niet nadenkt, kun je ook niet gewoon autorijden, kun je niet werken en niet leren. Het gaat pas fout als je te veel na gaat denken. Dan ga je namelijk piekeren en malen en dat kan je wel echt tot last worden.

Te veel nadenken noemen we van nu af aan daarom ook gewoon piekeren. Als je piekert, dan loop je in je hoofd iedere keer hetzelfde rondje. Er is een onderwerp of er zijn meerdere onderwerpen die je veelvuldig bezighouden. Het lijkt wel alsof je en platenspeler in je hoofd hebt die blijft hangen.

Waarom piekeren we?

Piekeren ontstaat vaak omdat we of iets niet verwerkt hebben of iets niet kunnen begrijpen of kunnen plaatsen. We zijn continu aan het analyseren wat er precies gebeurt is of we zijn op zoek naar het antwoord op de vraag ‘waarom?’.
Daarnaast zijn we vaak aan het piekeren over de toekomst. Uit angst creëren we beren op de weg en deze blijven ons bezighouden.

Dit kenmerkt zich dan ook vaak door gedachtes als:

  • Heb ik het wel goed gedaan?
  • Heb ik het wel goed begrepen?
  • Hebben hun mij wel goed begrepen?
  • Waar is het fout gegaan?
  • Waarom?
  • Wat kan ik het beste doen?
  • Hoe moet ik hiermee omgaan?
  • Wat moet ik doen?
  • Zijn er nog andere oplossingen?
  • Kan ik nog iets anders doen?
  • Wat gaat er nu gebeuren?
  • Wat als het nu fout gaat?

Te veel nadenken, wat kun je eraan doen?

Waarschijnlijk herken jij dit allemaal wel, maar dan ben je er nog niet vanaf. Stoppen met piekeren is een van de moeilijkste dingen om in jezelf voor elkaar te krijgen. Helaas wordt de moeilijkheid hiervan zwaar onderschat. Ik kan het dus ook niet even direct voor je oplossen, maar er zijn wel dingen die je kunt doen om die drukte in je hoofd te verminderen.

Uit jezelf

Een van die dingen is jezelf uiten. Dit blijf ik zolang ik leef keer op keer herhalen. Je kunt niet alles maar binnenhouden. Dat gaat fout en kost je veel energie.
Praat daarom over wat je dwars zit of schrijf het op. Het is niet erg als je 5x of zelfs 10x hetzelfde vertelt. Het moet eruit, zodat er rust komt.

Probeer om te denken

Deze tip heb je waarschijnlijk ook al vaker gehad en dat komt omdat hij ook echt werkt. Hij werkt alleen niet zomaar in een keer. Je gedachtes ombuigen naar positieve gedachtes, jezelf focussen op wat wel goed is gegaan en proberen voor je geest te halen hoe het eruit ziet als alles goed zou verlopen, kost tijd. Dit is iets wat je moet trainen als een spier.

Eigenlijk moet je dit gewoon zien als een gedachte-spier. Hoe meer je die traint, hoe makkelijker het gaat en hoe meer rust er in je hoofd ontstaat.

Stoppen met piekeren is niet makkelijk

Zoals ik al zei is stoppen met te veel nadenken niet makkelijk. Het is een echte uitdaging. Het is echter niet onmogelijk en dat moet je in je hoofd houden.

 

0 Comments

Leave a comment

Your email address will not be published.