Yoga Nidra Meditatie: een eeuwenoude methode om super diep te ontspannen

Posted on
Yoga Nidra

Heb je wel eens van yoga nidra meditatie gehoord? Misschien heb je er wel eens over gelezen of wellicht heb je zelf wel eens meegedaan aan een yoga nidra meditatie via de online yogalessen in HspL.

In het kort gezegd is yoga nidra meditatie een techniek die is over komen waaien uit India en zo’n beetje de meest krachtige manier is om alle lagen van jezelf ten diepste te ontspannen. Dit artikel legt je er alles over uit.

Hier in het Westen staan we onder grote druk. Rekeningen moeten betaald worden, de hypotheek moet worden afgelost, we hebben kinderen, een drukke baan: het moderne leven gaat steeds in een sneller tempo. Het is soms bijna onmogelijk om daar in mee te gaan en allerlei ziekten als gevolg van stress zijn hiervan het gevolg. Wat we ook doen in ons dagelijks leven, een bepaalde vorm van spanning bouwt zich altijd op. Dit is ofwel spanning in de spieren, emotionele spanning of mentale spanning. Als we daar niets aan doen, laat het zich vroeg of laat op één of andere manier aan ons zien.

Yoga kijkt naar spanning, maar dan op een holistische manier. In de yoga filosofie gaat men er vanuit dat als je spanning hebt in je hoofd, dat de maag dan ook spanning ervaart. En als de maag onder spanning staat, komt de bloedsomloop ook onder spanning te staan. Het is allemaal met elkaar verbonden en beïnvloedt elkaar. Daarom wordt in yoga ontspanning en het loslaten van spanning en stress als één van de meest belangrijke aspecten gezien.

Drie verschillende soorten spanning

Zowel yoga filosofie als moderne psychologie gaan ervan uit dat er drie soorten spanning zijn die eigenlijk alle vormen van stress in het moderne leven beheersen.

Spierspanning

Dit gaat over spanning in het fysieke lijf, het zenuwstelsel en het hormonale systeem. Deze kun je zeer gemakkelijk loslaten via yoga nidra meditatie.

Emotionele spanning

Deze vorm van spanning wordt veroorzaakt door allerlei vormen van dualiteiten: liefde, haat, verlies, succes, geluk, ongeluk. Deze is lastiger te bereiken omdat we vaak onvoldoende in staat zijn om onze emoties vrijelijk uit te drukken. We drukken lastige emoties vaak weg, waardoor deze als het ware dieper in ons onderbewuste worden geplaatst. Een methode als yoga nidra heeft de kracht dat het, als het ware, de hele emotionele structuur van het brein aanpakt.

Mentale spanning

Mentale spanning is het gevolg van overmatig denken. Onze ‘mind’ één grote mengelmoes van fantasieën, dagdromen, verwarring en een opeenhoping van gedachten. Vervolgens bouwt diep in de ‘mind’ allerlei spanning zich langzaam op. Dit soort spanning kun je niet loslaten via gewone slaap.

De meeste problemen in het dagelijkse moderne leven slaan terug op niet losgelaten spanning in ‘de mind’. Alle stress komt uiteindelijk voort uit de mind. Yoga Nidra is de wetenschappelijke benadering van diepe ontspanning die het mogelijk maakt om diep naar je onderbewuste brein af te dalen en daar mentale spanning los te laten om zo de geest te ontspannen, en dat heeft vervolgens een sterk helend effect op alle andere lagen van je zijn.

Maar wat is yoga nidra dan nou precies?

Yoga nidra is een krachtige techniek waarin je leert om bewust te ontspannen. Dit is iets anders dan een film kijken of een kop thee drinken. Alhoewel dat fijn aanvoelt, komt dat niet in de buurt van echt diep ontspannen. Om daadwerkelijk diep te ontspannen, is het nodig dat je aanwezig blijft en dus niet ‘uitcheckt’. Dat is yoga nidra. Een systematische manier om complete ontspanning te creëren, op zowel fysiek, mentaal als emotioneel niveau. De term yoga nidra bestaat uit twee woorden uit het Sanskriet, yoga betekent samenkomen en nidra betekent slaap. Tijdens het beoefenen van yoga nidra lijkt het alsof je slaapt, maar je aanwezigheid, je bewustzijn functioneert op een veel dieper niveau.

Bij een yoga nidra meditatie ga je met je aandacht helemaal naar binnen en er zijn twee zintuigen belangrijk: horen en voelen. Je ligt in savasana houding, ook wel de lijkhouding genoemd, en je blijft stil liggen. De instructeur neemt je dan vervolgens mee op reis naar binnen, waarbij je in ontspanning luistert. Je hoeft je niet diep te concentreren. Een goede yoga nidra instructeur zal altijd werken met een systematische benadering, je begint eerst met het zwaar laten worden van je lijf, dan doe je een bodyscan, waarbij je met je aandacht systematisch alle delen van je lijf ‘scant’ en daarna richt je je aandacht naar binnen. Je gaat als het ware steeds een laagje dieper in jezelf. Een uur yoga nidra is zo krachtig dat het gelijk staat aan 4 uur conventionele slaap.

De gezondheidsvoordelen van yoga nidra

De voordelen van yoga nidra zijn teveel om op te noemen. Het Amerikaanse leger gebruikt yoga nidra als effectieve therapie ter bestrijding van PTSS (Posttraumatisch Stress Syndroom) van hun oorlogsveteranen. Yoga nidra wordt ingezet als alternatieve therapie bij de bestrijding kanker, ook is het een middel om insomnia te genezen en yoga nidra werkt bij depressie, burnout en angststoornissen. Het werkt kalmerend en activeert het parasympathisch zenuwstelsel; dit is het deel van het autonome zenuwstelsel dat verantwoordelijk is voor de ontspanningsrespons, ofwel het herstel en de genezing van het lichaam. Wanneer we dit deel van het zenuwstelsel activeren, neemt de intelligentie van het lichaam het over en gaat over op zelfheling. En het mooie aan yoga nidra is, je hoeft alleen maar te gaan liggen en je te laten meevoeren door de woorden van de instructeur.
Yoga Nidra werkt altijd!

 

0 Comments

Leave a comment

Your email address will not be published.