Zelfsabotage: stoppen met jezelf dwars te zitten

Posted on
zelfsabotage stoppen

Zelfsabotage stoppen. Wanneer je jezelf saboteert is het lastig om vooruit te komen en je echt goed te voelen. Je bent je namelijk veel bewuster van wat je niet kunt en wat je niet lukt. Het is ook niet gek dat je je hierdoor kleiner, gespannen en onzeker voelt.

Stoppen met jezelf saboteren is meestal niet zo makkelijk. Het kan zeker, maar het is niet gek als het je nog niet gelukt is.
Het is dus ook niet vreemd als je hier al jaren tegenaan loopt.

Leestip: zelfsabotage: de oorzaken

Zelfsabotage stoppen

Wanneer je wilt stoppen met jezelf dwarszitten en blokkeren, is het ontzettend belangrijk om daarin kleine stapjes te nemen en deze stapje langdurig vol te houden.
Dat is voor je hele zijn vaak veel veiliger en voorkomt vaak dat er allerlei onhandige, maar goed bedoelde, beschermingsmechanismes geactiveerd worden.

zelfreflectie

Een van die stapjes is bewuste en gerichte zelfreflectie.
Stel jezelf vragen als:

  • wat wil ik?
  • wat vind ik goed aan mezelf?
  • wat vraagt mijn aandacht?
  • wat heb ik nodig van mezelf?
  • welk talent mag ik meer inzetten?
  • wat wil ik proberen?

Neem een paar keer per week om een paar van deze vragen aan jezelf te stellen schrijf de antwoorden op.
Na een paar weken kun je hierin rode draden ontdekken voor jezelf.
Zo komt er bijvoorbeeld iedere keer iets terug wat je heel graag wilt proberen.
En dat inzicht helpt vaak om dat ding nu toch echt een keer op te gaan pakken.

Affirmaties

Een krachtige affirmatie kan hierin ook heel veel goeds doen.
Zeker als je weet dat je jezelf onzeker aan het maken bent.
Creëer maar een krachtige zin, eentje die je echt voelt, waar je in geloofd en herhaal deze regelmatig tegen jezelf.
Bijvoorbeeld als je naar je werk gaat of als je je tanden aan het poetsen bent.
Dit mag ook een hele alinea worden waarin je jezelf aanmoedigt.

De ‘ja, maar’ methode

Deze methode deel ik graag met HspL leden, want hij is zo krachtig.
Je vecht met deze methode niet langer tegen je innerlijke criticus of onzekere gedachten.
Wat je wel doet is iets toevoegen aan de vervelende gedachten die deze delen creëren.
Dus: ‘ik kan het niet’ wordt: ‘ik kan het niet, maar ik ga het wel proberen’
Deze methode werkt vaak heel goed als het volledig ombuigen van belemmerende gedachten niet werkt.

Bewust bijhouden wat zelfsabotage je kost

Een van de redenen dat we vaak vast blijven zitten, is dat ons systeem zich ontzettend bewust is wat verandering kan kosten.
Je mind herinnert je eraan wat je kunt verliezen als je nu deze spannende stap gaat zetten.
Dat houd je vaak gevangen op deze minder fijne plek.

Wanneer je echter bewust bij gaat houden wat het niet doen wat je wilt doen je kost, gaat de weegschaal veranderen.
Er ligt niet langer alleen maar op een kant het risico iets te verliezen.
Nu ligt er op de andere kant pijn die er nu al is. Dat weegt veel zwaarder.
Dus maak maar een lijstje van alles wat je zelfsabotage je kost, hoe het je pijn doet.
Dat lijstje maken en bijhouden doet inderdaad echt pijn en is confronterend, maar het helpt wel te veranderen.

Je mag het proberen

Wat als laatste vaak ook helpt is jezelf er bewust aan herinneren dat je iets mag proberen.
Jezelf eraan herinneren dat je iets doet omdat het leuk is, omdat je het wilt proberen.
Niet omdat het perfect hoeft te gaan of de resultaten perfect hoeven te zijn.
Een klein beetje relativeren kan zoveel goeds doen in dit proces.

 

2 Comments

  1. Nicole says:

    Lieve Scarlet, hele fijne onderwerpen zijn dit. Daar kunnen we wat mee in ons proces. Dank je wel!

    1. Scarlet says:

      Graag gedaan mooi mens. Dat is fijn om te horen!

Leave a comment

Your email address will not be published.