Als je met te veel spanning loopt

Posted on
Als je met te veel spanning loopt

Als je met te veel spanning loopt is alles even te zwaar. De simpelste dingetjes zijn een last en eigenlijk al te veel. Met enige regelmaat overvalt je het gevoel dat je wilt stoppen, met alles. Je ziet het gewoon even niet meer zitten.
De dingen die in de soep lopen zijn blokken aan je benen. Het lijkt wel alsof alles tegen zit en alles nu tegelijkertijd gebeurd. Wat moet je nu doen?

Wanneer je met te veel spanning loopt, voel je je zo alleen. Die druk op je maag, dat benauwde gevoel in je keel en die onrust in je hoofd. Niemand anders lijkt er last van te hebben en als je er over praat reageert niemand er echt op. Hulp vragen durf je dan al helemaal niet meer, want als ze al niet willen luisteren, dan is helpen zeker te veel gevraagd.
Je wilt ook niemand tot last zijn, want je weet dat je het zelf moet doen, maar hoe? Hoe kun je hier goed mee omgaan? Hoe kun je de situatie veranderen en weer verder komen?

Als je met te veel spanning rondloopt, kun je dit doen

Het grote probleem met spanning is dat je aantrekt waar je je op focust als een magneet die ijzer aantrekt. Daarnaast creëer je ook een innerlijke focus op dingen die spanning veroorzaken. Dit werkt net zoals een rode auto komen en ineens overal rode auto’s zien.
Als we de spanning dus willen verminderen, zullen we eerst onze eigen focus moeten veranderen.

Uit jezelf

Maar dat kan pas als je de druk van de ketel afhaalt. Je kunt niet in een keer van spanning naar ontspanning gaan. Daar heb je tijd en inzet voor nodig om eerst te uiten en te omarmen wat je dwarszit.
Praat er dus over of schrijf het op en besef dat mensen niet fijn reageren, omdat ze eigenlijk niet weten wat ze moeten zeggen. Geef dus aan dat je alleen maar een luisterend oor wilt en dat ze echt niet meer hoeven te doen dan dat.
Creativiteit kan hier enorm bij helpen, dus geef je eraan over en doe er iets mee wat goed voelt.

Houd een dankbaarheidsdagboekje bij

Als de druk van de ketel is, kun je veel makkelijker zien wat er wel goed gaat en genieten van de kleine dingen waar je dankbaar voor bent. Juist dan kun je die dingen op gaan schrijven, zodat je je focus verandert en houvast voor jezelf creëert.

Als het dan even niet gaat, dan kun je dit teruglezen en profiteren van de positieve energie die je had op het moment dat je het schreef.

 

Spanning is niet leuk en dat zal het nooit worden ook, maar je kunt er wel iets mee doen, zolang jij maar naar jezelf luistert. 

 

0 Comments

Leave a comment

Your email address will not be published.