Beginnen met mediteren: het stappenplan

Posted on
beginnen met mediteren

Hoe kun je het beste beginnen met mediteren? Mediteren kan zo simpel lijken, maar vaak blijkt het toch niet zo makkelijk te zijn. Met dit stappenplan wil ik je helpen de obstakels rondom mediteren te overwinnen.

Beginnen met mediteren: de voorbereiding

Een goede voorbereiding is het halve werk, maar toch wordt dat bij mediteren vaak overgeslagen.
Terwijl een paar kleine dingetjes ervoor kunnen zorgen dat het een stuk makkelijker gaat wanneer je voor een meditatie gaat zitten.

1. Creëer een plek waar je echt rustig kunt gaan zitten

Natuurlijk kun je ook op de bank neerploffen of op bed gaan liggen, maar het wordt vaak een stuk makkelijker om te mediteren wanneer je er een speciaal plekje voor hebt.
Dat kan een speciale stoel zijn, een meditatiekussen of yogamat die je ergens neerlegt.
Of je hebt een speciale meditatiedeken die je op bed of op de bank neerlegt wanneer je wilt gaan mediteren.
Dit helpt je om in de beste mindset te komen op het moment dat je een meditatiemomentje voor jezelf wilt pakken.

2. Zet een intentie voor je meditatie neer

Een van de grootste obstakels die je tijdens het mediteren tegen kunt komen is dat je er tijdens je meditatie teveel gebeurd, dat je afgeleid raakt of dat er helemaal niks gebeurd.
Dit kun je deels al voorkomen wanneer je weet waarom je gaat mediteren, wat je intentie met deze meditatie is.
Het hoeft niet gelijk een hele ingewikkelde intentie te zijn. Gewoon ontspannen of ervaren wat er in je opkomt zijn ook hele goede intenties.
Waar het om gaat is dat je het bewust weet, zodat er een bepaalde bewuste en onbewuste focus kan ontstaan.

3. Neem een moment rust voor je begint

Vaak ga je juist mediteren om tot rust te komen, maar het kan een te grote overgang zijn als je vanuit de drukte van de dag ineens stil gaat zitten ademen.
Het kan dus juist heel fijn zijn als je een overgang voor jezelf creëert.

Een van mijn favoriete overgangen is de tijd nemen om een lijstje te maken van alles wat er in mijn hoofd omgaat en alles wat ik voel.
Zo kom ik weer bij mezelf en vaak stroomt uit deze dingen ook precies mijn intentie voort.

Leestip: signalen dat het tijd is om te beginnen met mediteren

Tijdens het mediteren

En dan is het tijd om lekker te gaan zitten en te gaan mediteren. Heerlijk!
Ook hier zijn er een paar dingen die je kunt doen om het nog fijner voor jezelf te maken.

4. Laat los wat er moet gebeuren en hoe het moet gebeuren

Als je al eerdere ervaringen van anderen hebt gehoord of over mediteren hebt gelezen, kan het zijn dat je bepaalde verwachtingen hebt van wat je moet voelen en wat er moet gebeuren.
Hierdoor ontstaat de valkuil dat je jezelf dit oplegt en als het niet gaat zoals je verwacht, dat het dan niet goed is.

Mediteren is voor iedereen anders en dat is juist het mooie.
De een voelt heel veel, de ander helemaal niks.
De volgende ziet weer van alles en weer iemand anders kan zich daar niks bij voorstellen.
Weer iemand anders neemt wel dingen waar, maar wat precies, geen idee.
En weer iemand anders neemt niks waar, maar voelt zich simpelweg beter als ze gemediteerd hebben.

Waar het om gaat is dat je het vooral laat gebeuren, gewoon zoals het bij jou gaat.
Zelfs wanneer je gedachten de overhand nemen.

Je zult namelijk merken dat het steeds beter gaat en er steeds meer gebeurd of juist rust komt als je vaker mediteert.
Ook hier geldt het cliché oefening baart kunst zeker.

5. Alleen jezelf waarnemen

Geleide/begeleide meditaties kunnen heel erg leuk zijn, maar ook een beetje vreemd.
Iemand anders leidt je dan namelijk langs allerlei dingen die mogen gebeuren.
Dat kan fijn zijn als dit aansluit bij je intentie, maar het kan ook heel er fijn zijn om gewoon met jezelf te zijn.

Alleen maar in stilte of met fijne meditatiemuziek op de achtergrond jezelf waar te nemen.
Dat kan lastig zijn, omdat het dan minder duidelijk is wat je moet doen of kan verwachten, maar aan de andere kant kun je zo hele nieuwe lagen in jezelf ontdekken.

Probeer het anders voor jezelf eens.
Gewoon rustig zitten en ademhalen, je aandacht iedere keer weer naar jezelf toe te brengen en jezelf waar te nemen.
Waar te nemen en te benoemen wat je voelt en wat je denkt, zonder oordeel, zonder er iets mee te hoeven doen.
Waar te nemen en te benoemen wat er in je opkomt, zonder er wat van te vinden of te analyseren waarom of waar het vandaan komt.

Als je klaar bent met je meditatie

6. Neem een moment voor je verder gaat

Ook hier kan het fijn zijn om een overgangsmomentje voor jezelf te creëren en even rustig te blijven zitten.
Rustig je omgeving weer te ervaren, te zien en de geluiden om je heen te horen.

In dat moment kun je ook rustig reflecteren wat je hebt ervaren tijdens je meditatie, zodat dat niet verloren gaat in de sleur van de dag.

Dit creëert een veel stabieler gevoel in jezelf als je weer aan de slag gaat met alles wat je van plan was.

7. Drink een glas water

Eigenlijk is dit meer een ritueel gebaseerd op energie, maar ook dit helpt om weer even terug in het hier en nu te komen en je lichaam te activeren.
Het symboliseert dat je meditatie echt is afgerond.
En energetisch gezien helpt het om de energie die losgekomen is beter af te voeren.

 

Dat was het stappenplan beginnen met mediteren. Het zijn eigenlijk een aantal simpele tips om toe te passen als je wilt gaan mediteren om je te helpen dit op een fijne manier voor jezelf te doen.
Welke beginnen met mediteren tip vond jij het handigste?

 

0 Comments

Leave a comment

Your email address will not be published.